וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר החוץ הבריטי הצטרף למתקפה על בראון

טלי גולדשטין

30.7.2008 / 10:57

מצבה של מפלגת השלטון בבריטניה הולך מדחי לדחי. סיכוייה לזכות בבחירות הבאות הולכים ומתמעטים והביקורת מבית גוברת

דיוויד מיליבנד, שר החוץ של בריטניה ומועמד מוביל להחלפת ראש הממשלה גורדון בראון, החליט להתערב בדיון הסוער סביב עתידה של מפלגת הלייבור. בטור שכתב לעיתון הבריטי ה"גרדיאן", אמר מיליבנד כי "הזמנים בהם אנו חיים קוראים לשינוי חדש וקיצוני" מצד הממשלה, במידה וזו תצליח לזכות בכהונה רביעית.

בטור, שהתפרסם הבוקר (רביעי), מתח מיליבנד ביקורת עקיפה על הסגנון הפוליטי של ההנהגה הנוכחית בבריטניה. "על מנת להעביר את המסר שלנו, עלינו להתייחס למגבלות שלנו בענווה ולהדגיש בצורה חיובית יותר את הישגנו. כשהציבור שומע תיאורים מופרזים לגבי כשלון או הצלחה, הוא נאטם".

בדומה לג'ק סטרו, שר המשפטים, שנחשב גם הוא ליורש אפשרי של בראון, מתעקש מיליבנד כי המפלגה אינה זקוקה ל"קיץ של חשבון נפש", או ל"חילופי גברא בצמרת המפלגה", אלא "למצוא דרך לנצח בעזרת הישגי העבר, החזון לעתיד וכיצד נשיג אותו".

מיליבנד חזר וקרא לשקיפות בהנהגה. "הלייבור החדש זכה שלוש פעמים על ידי כך שהציע שינוי אמיתי – לא רק במדיניות, אלא גם בדרך בה אנו עושים פוליטיקה. זהו הבסיס האמיתי והנכון לעתיד". הוא דחק בלייבור שלא להיכנע לגישה פטליסטית לגבי הבחירות הבאות וקרא למפלגה "להפסיק לרחם על עצמה, ליהנות מחופשת הקיץ ולמצוא את הביטחון להתחלה חדשה".

שר החוץ הבריטי נחשב לאדם שסיכוייו הם הטובים ביותר לרשת את בראון אם זה יתפטר או ייאלץ לפרוש על רקע הפיכה פנימית של חברי מפלגתו בסתיו הקרוב. ב-1997, זכתה מפלגת הלייבור ברשות בלייר בבחירות לרשות הממשלה ברוב מכריע וסיימה בכך 18 שנות כהונה של המפלגה השמרנית. לפני כן סבלה בריטניה, תחת כהונתה של ראש הממשלה השמרנית מרגרט תאצ'ר, מסגירת מפעלים ואבטלה גבוהה בצפון מזרח אנגליה.

ב-11 במאי 2007 הודיע טוני בלייר, ראש הממשלה דאז, כי יתפטר מתפקידו ב-27 ביוני לאחר 10 שנים בתפקיד. שר האוצר גורדון בראון, שותפו של בלייר ביישום הרפורמה במפלגת הלייבור, תפס כצפוי במקומו את כס השלטון. כעת, לאחר קצת למעלה משנה בתפקיד רבים טוענים כי הלייבור איבדה את הבהירות האידיאולוגית שלה תחת כהונת בראון.

לשוב למקורות

מיליבנד מציע לשוב ולהתרכז באידיאולוגיה הבסיסית של הלייבור, המשלבת כלכלת שוק חופשי עם צדק חברתי כדי להציע בחירה בת קיימא ל"סטטוס קוו שמציעה המפלגה השמרנית בראשות דיוויד קמרון". לטענתו, "חבר במפלגת הלייבור נושא עמו את המשימה הפשוטה – להעניק את הכוח, העושר וההזדמנות בידי רבים ולא בידי מעטים. עלינו ליישם עקרונות אלו לאתגרים העומדים בפנינו, בין אם ברפורמות במגזר הציבורי, מדיניות המיסוי או שינוי חוקתי".

חלק גדול מטיעונו של מיליבנד מורכב מהתקפה נגד קמרון, למרות שהוא מודה כי הסיכויים שהלייבור תנצח בבחירות הקרובות נמוכים. לדבריו, קמרון הוא שמרן בזמנים הדורשים פתיחת שלב חדש ורדיקלי.

ובתוך כך, בראון ספג באחרונה מכה אחר מכה לסמכותו הפוליטית. סקר מעודכן הראה כי המפלגה השמרנית נהנית מיתרון של 24% בקרב ציבור הבוחרים באזורי מפתח. לפי דיווח ה"טלגרף" הבריטי, בסקר שנערך ב-30 מחוזי בחירה חשובים ברחבי המדינה, קיבל מנהיג המפלגה דיוויד קמרון 41% מהקולות. התמיכה במפלגת הלייבור, מפלגתו של בראון, צנחה ל-17%.

בנוסף, הולכת ונרקמת מזימה להדחת בראון, שלא מביישת את דפי היסטוריית המלוכה הבריטית המלאים בקנוניות בצמרת השלטון. כמה משרי הממשלה חותרים תחת בראון ומספר הולך וגדל של חברי פרלמנט מהלייבור קוראים להחלפתו עקב הפסד המפלגה בבחירות בשבוע שעבר במזרח גלזגו – אחד ממחוזי הבחירות שהיו בעבר מהנאמנים ביותר ללייבור - לטובת המפלגה הסקוטית הלאומית. זהו ההפסד השלישי בבחירות של המפלגה בראשותו של בראון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully