וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה: מטוסי קרב בריטיים תקפו מטרות של דאעש

לאחר שהפרלמנט בלונדון אישר בדיון חירום את התקיפות האוויריות בשמי עיראק, יצאו מטוסי חיל האוויר המלכותי למשימת תקיפה ראשונה במדינה. "צריכים להיות מוכנים לפעולה ארוכה"

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

מטוסי קרב בריטיים תקפו היום (שלישי) לראשונה מטרות של "המדינה האיסלאמית" (דאעש) בעיראק – כך אישר שר ההגנה הבריטי, מייקל פאלון. "הם זיהו ותקפו עמדת נשק כבד שאיימה על הכוחות הכורדים", אמר פאלון לרשת BBC. "שני המטוסים שהשתתפו בתקיפה שבו בשלום לבסיסם, התקיפה עברה בהצלחה", הוסיף.

זאת, לאחר שביום שבת יצאו שני מטוסי קרב של חיל האוויר המלכותי של בריטניה יצאו לפעולה ראשונה בעיראק, יום אחרי שאישר הפרלמנט בלונדון תקיפות אוויריות נגד מטרות של דאעש, אולם לא תקפו לבסוף.

המלחמה נגד דאעש - עוד בוואלה! חדשות:
הקואליציה מתרחבת: בריטניה תצטרף לתקיפות נגד דאעש בעיראק
הסוואה, נטישת עמדות והטעיה: דאעש משנה טקטיקה
הקואליציה העולמית השמידה טנקים של הארגון בסוריה
טייסת הקרב הערבייה שהפציצה את דאעש ומטריפה את העולם

מטוסי "טורנדו" של חיל האוויר הבריטי ממריאים מבסיס אקרוטירי, קפריסין. רויטרס
מטוס "טורנדו" של חיל האוויר הבריטי ממריא מהבסיס בקפריסין, השבוע/רויטרס

"אנחנו יכולים לאשר כי לאחר האור הירוק שניתן מהפרלמנט אתמול, מטוסי חיל האוויר חגים בשמי עיראק, ומוכנים לתקוף ככל שיהיה מתאים ובכפוף לזיהוי מטרות", נמסר ביום שבת. "בשל סיבות מבצעיות לא נספק מידע שוטף על תנועותיהם". עם זאת, הובהר כי המטוסים, מדגם "טורנדו", ביצעו טיסות סיור בשמי המדינה בלבד - ולא הפציצו - ושבו לבסיסם בקפריסין.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
ראש ממשלת בריטניה דיוויד קמרון במסיבת עיתונאים לאחר תוצאות משאל העם בסקוטלנד, 19 בספטמבר 2014. רויטרס
"אין אפשרות לעבור על כך לסדר היום". קמרון/רויטרס

המטוסים, מסוג "טורנדו", המריאו מבסיס חיל האוויר הבריטי באקרוטירי, בדרום האי סנטוריני שבמזרח הים התיכון. הם חומשו בפצצות מונחות לייזר ובטילים. בששת השבועות האחרונים ביצעו מטוסי חיל האוויר הבריטי גיחות ביון בשמי עיראק.

בימים האחרונים הודיעו ממשלות בלגיה, הולנד ודנמרק כי גם הן יצטרפו לקואליציה העולמית וישלחו מטוסי F-16 שיחברו לכוחות במזרח התיכון. גם ממשלת טורקיהצפויה להביא בהמשך השבוע לאישור הפרלמנט תכנית להצבת חיילים בסוריה על מנת לאבטח אזור שישמש מקלט לפליטים שנמלטו מאנשי "המדינה האיסלאמית".

עד כה סירבה טורקיה לקחת חלק מרכזי בקואליציה נגד הארגון, אך גורמים רשמיים במדינה אמרו בשבוע שעבר כי הנשיא רג'פ טייפ ארדואן החל לבחון דרכים שבהן תוכל לסייע. "הסברה לפיה לא נפעל צבאית אינה נכונה", אמר ארדואן לעיתון "הורייט" הטורקי. "לכל מדינה צריך להיות תפקיד, ויהיה תפקידה של טורקיה אשר יהיה - היא תבצע אותו".

מטוסי  F-18E של צבא ארצות הברית שהשתתפו בתקיפה נגד דאעש בסוריה. רויטרס
מטוסי קרב אמריקניים שהשתתפו בתקיפה בעיראק, השבוע/רויטרס

בתום דיון חירום, אישר ביום שישי הפרלמנט הבריטי את ההצעה להצטרף לכוחות הקואליציה העולמית נגד דאעש, בהובלת ארצות הברית. ברוב של 524 מול 43 בלבד אישרו המחוקקים הבריטים שחיל האוויר המלכותי ישתתף בתקיפות, אולם בעיראק בלבד, ולא בסוריה.

טרם ההצבעה, פנה ראש ממשלת בריטניה, דייויד קמרון, לפרלמנט ואמר: "'המדינה האיסלאמית' אינה כארגוני הטרור שהתמודדנו עמם בעבר. האכזריות שלהם היא מזעזעת: עריפות ראשים, צליבות, ניקור עיניים, שימוש באונס כנשק, טבח ילדים. אין אפשרות לעבור על כך לסדר היום".

ראש הממשלה קמרון המשיך והתייחס ללוחמי דאעש כאל "טרוריסטים פסיכופתים שרוצים להרוג אותנו". הוא פנה לפרלמנט, ואמר: "השאלה שעומדת בפניכם היום היא איך לשמור על העם הבריטי בטוח מפני האיום שמציבה 'המדינה האיסלאמית', ואיך להשמיד לחלוטין את הארגון שהנשיא אובמה קרא לו, בצדק, 'רשת של מוות'".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
צילום אווירי של בית זיקוק שבשליטת דאעש במזרח סוריה, שהותקף השבוע על ידי כוחות הקואליציה/מערכת וואלה!, צילום מסך

קמרון התייחס בדבריו גם לסיכונים שבמהלך, וזאת בצל העובדה שהפרלמנט הביע ספקנות בנוגע לשליחת כוחות לעיראק, לאחר האבידות הקשות שספגה בריטניה במערכה בעיראק. הוא אמר כי אין סוגייה קשה יותר מ"לבקש מכוחותינו לשים את עצמם במקום שבו ייפגעו על מנת להגן על המדינה". עם זאת, הוא הבהיר כי המצב כיום הוא שונה בהרבה משהיה בעת מלחמת המפרץ. "השנה היא לא 2003, אסור לנו להשתמש בטעויות העבר כתירוץ לאדישות או לחוסר מעש", אמר בלייר.

לדבריו, לבריטניה יש "חובה" לפעול, והיא לא יכולה להותיר את האחריות על חייהם של אזרחי בריטניה למדינות אחרות. "האם יש איום על אזרחיה בריטניה? התשובה היא כן", אמר קמרון ופנה לדבר על דיוויד היינס, אזרח בריטי שלפני כשבוע וחצי דאעש פרסמה סרטון של עריפת ראשו. "'המדינה האיסלאמית' כבר רצחה בן ערובה בריטי ואיימה לרצוח שניים נוספים".

קמרון נשאל על ידי חבר הפרלמנט דניס סקינר ממפלגת הלייבור, כמה זמן תיארך הפעולה, וענה: "זו תהיה משימה שלא תיקח חודשים, אלא שנים. אבל אני מאמין שאנחנו צריכים להיות מוכנים להתחייבות הזאת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully