וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טורקיה מצטרפת לקואליציה נגד דאעש: "נתמוך במבצע"

רויטרס

24.9.2014 / 13:04

הנשיא ארדואן התנגד עד כה למערכה מחשש לשלומם של בני הערובה הטורקים בעיראק. עם שחרורם, הוא מאותת שטורקיה לא תתעקש להיות הסרבנית - בשעה שמדינות המפרץ מצטרפות לאובמה

מטוס F-16 של חיל האוויר הטורקי ממריא מבסיס קוניה – יוני 2014. משרד ההגנה הבריטי, אתר רשמי
מטוס F-16 של חיל האוויר הטורקי, בחודש יוני/אתר רשמי, משרד ההגנה הבריטי

טורקיה נוטה להצטרף לקואליציה האמריקנית-סונית נגד "המדינה האיסלאמית" (דאעש), ולהעניק תמיכה למתקפה האווירית בסוריה. עם זאת, אנקרה מדגישה את הסתייגותה מהמערכה, ואומרת כי "תקיפות מהאוויר לא יפתרו את המשבר".

עד כה, נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן התנגד בחריפות למבצע הצבאי נגד המורדים. בסוף השבוע, שוחררו עשרות בני ערובה טורקים שהוחזקו בשבי בעיראק במשך 101 יום, וכעת מסתמן שהנשיא הטורקי שינה את דעתו. כמו כן, הצטרפותן של מדינות המפרץ למערכה מגבירה את הלחץ על טורקיה לתמוך במבצע.

ארדואן שוחח אמש (שלישי) עם כתבים בניו יורק, ואמר כי טורקיה, חברת נאט"ו, "תעניק את התמיכה הנחוצה למבצע, בין אם מדובר בתמיכה צבאית או לוגיסטית". טורקיה מתנגדת בחריפות לפעולה נגד ארגוני המורדים בסוריה, מחשש שהחלשתם תחזק את שלטונו של בשאר אסד - היריב המרכזי שלה במזרח התיכון. מאות מהמגויסים של הארגונים הקיצוניים הפועלים בסוריה חולפים בגבול בין שתי המדינות.

לקריאה נוספת
קיצוני יותר מדאעש: ארגון הטרור שמדאיג את אובמה
צפו: כך השמידה ארה"ב את יעדי דאעש ממרחק 1,000 ק"מ
במהלך המבצע: טבילת אש ראשונה לחמקן היקר והבעייתי

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן ועמיתו האמריקני ברק אובמה – ווילס, ספטמבר 2014. EPA, מערכת וואלה! NEWS
נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן, בתחילת החודש עם הנשיא אובמה בוויילס/מערכת וואלה! NEWS, EPA

במקביל, ארדואן מסרב להעביר נשק ומימון מוצהרים למיליציות ה"פשמרגה" בעיראק, הנאבקות גם הן ב"מדינה האיסלאמית". הכורדים בעיראק קשורים בקשר הדוק למחתרת הכורדית (PKK), המוגדרת ארגון טרור בטורקיה, ושהמאבק נגדם מסכן את שיחות השלום בין אנקרה לבין המנהיגים הפוליטיים של הכורדים.

ביום שני, אמר ארדואן במכון מחקר בניו יורק כי מתקפה אווירית לא תביא להבסת "המדינה האיסלאמית". לדבריו, דרושה "תכנית רחבה למאבק בטרור", בשיתוף פעולה צמוד עם הממשלה בעיראק.

בתוך כך, טורקיה הכחישה היום כי סייעה לגל המתקפה הראשון נגד "המדינה האיסלאמית" בסוריה. בכירים במשרדו של ראש הממשלה דאווטואולו אמרו כי המטוסים האמריקנים לא המריאו מבסיסי הצבא הטורקי, וכי טורקיה לא איפשרה למטוסים לעבור בשטחה האווירי. בכך הכחישה טורקיה את טענות המשטר הסורי, לפיהן אנקרה סייעה למתקפה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully