וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המערכה נגד דאעש מתרחבת: ארה"ב הפציצה בסוריה

5 מדינות סוניות סייעו לארה"ב ביום הראשון של ההפצצות הנרחבות נגד "דאעש" בסוריה. דמשק: קיבלנו מוושינגטון התראה מוקדמת. הרחבת המערכה הצבאית מגבירה את החשש מפני פיגועים במערב

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל, קריינות: אביב אברמוביץ'

צבא ארה"ב פתח לפנות בוקר (שלישי) במתקפה אווירית נרחבת נגד ארגון "המדינה האיסלאמית" בצפון סוריה ובמזרחה. הרחבת המערכה הצבאית נגד הארגון מגבירה את החשש מפני פיגועים נגד מטרות מערביות.

המבצע יצא לדרך בשיתוף כמה מדינות ערביות, אך ללא מעורבות של מדינות אירופה. הופצצו מספר רב של עמדות ומבנים, בהם מתקני פיקוד ושליטה, מחסני תחמושת ובסיסי אימונים ללוחמים. ראמי עבדול רחמאן, מנהל הארגון הסורי לזכויות האדם, העריך כי בשל התקיפה, "יש עשרות פצועים ויש הרוגים" מקרב אנשי "המדינה האיסלאמית".

זו הפעם הראשונה שמטוסים מערביים תוקפים בסוריה מאז פרצה במדינה מלחמת האזרחים ב-2011. התקיפה נמשכה שעות ארוכות וככל הנראה הסתיימה רק סמוך לזריחה. היא תוארה על ידי פרשנים בארה"ב כ"עזה והקשה ביותר" מאז החלו ההפצצות נגד הארגון בעיראק.

דובר הפנגטון, ג'ון קירבי, אמר כי "ההחלטה לבצע את התקיפות התקבלה מוקדם יותר היום בפיקוד המרכז של הצבא, בהתאם לאישור שנתן המפקד העליון (הנשיא ברק אובמה)". לפי דיווחים שמקורם בוושינגטון, כוחות מירדן, מערב הסעודית, מבחריין, מקטאר ומאיחוד האמירויות הערביות השתתפו בתקיפה. עם זאת, לא ברור אם המדינות הערביות - כולן סוניות - השתתפו באופן פעיל בתקיפה, או רק סיפקו מעטפת לוגיסטית או מודיעינית.

מסע הכיבוש של דאעש - עוד בוואלה! חדשות:
200 אלף נמלטו מאימת דאעש בסוריה: "נואשים לעזרה"
ארה"ב: 10 מיליון דולר למידע על רוצחי העיתונאים
אושר: ארה"ב תאמן ותחמש מורדים סורים נגד דאעש
אובמה: "נלמד את דאעש מה שאל-קאעדה כבר יודעים"

שיגור טיל טומהוק. רויטרס
שיגור טיל טומהוק ממשחתת אמריקנית/רויטרס

משרד החוץ בדמשק טען כי קיבל התראה מוקדמת לפני התקיפה. בהודעה נאמר כי גורמים אמריקנים שוחחו עם השגריר הסורי באו"ם, בשאר ג'עפרי, וחשפו בפניו את מועד התקיפה. בארה"ב לא הגיבו לטענות הסוריות.

במקביל, אנשי "המדינה האיסלאמית" בסוריה אומרים כי מל"ט אמריקני שהשתתף בהפצצות נגד הארגון פגע באנטנה בעיר רקה והתרסק. בתמונות שהופצו מהעיר נראים תושבים בוחנים את הריסות כלי הטיס. ארה"ב לא הגיבה לדיווחים.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
שברי מל"ט אמריקני שהתרסק בעיר רקה במתקפה נגד המדינה האיסלאמית – 23 בספטמבר 2014. רויטרס
שברי מל"ט אמריקני שהתרסק בעיר רקה במתקפה נגד המדינה האיסלאמית – 23 בספטמבר 2014/רויטרס

גורמים בממשל האמריקני אמרו בעילום שם כי התקיפות כוונו לעיר רקה, בירת "המדינה האיסלאמית" בצפון סוריה. בין היתר, שוגרו טילי שיוט מסוג "טומהוק" ממשחתות בלב ים, והופצצו יעדים אחרים ממטוסי קרב. במבצע השתתף המטוס החמקן F-22, שזו הייתה הפעם הראשונה שהוא יצא למשימה מבצעית מאז שנכנס לשירות ב-2005.

פעילים סוריים אמרו כי בנוסף, הופצצו כמה עמדות של הארגון הקיצוני "ג'בהת א-נוסרה" בעיירה כפר דריאן. העיירה נמצאת במחוז אידליב שבצפון סוריה, וגובלת בטורקיה. כמו כן הופצץ יעד נוסף במחוז חמאת, ועוד כמה יעדים של "המדינה האיסלאמית" במחוז דיר א-זור, הגובל בעיראק.

גורמים צבאיים אמריקנים מסרו ל"ניו יורק טיימס" כי התקיפות צפויות להימשך זמן רב, ומטרתן למנוע מלוחמי הארגון האיסלאמיסטי "ליהנות ממקלט בסוריה".

ברק אובמה נואם בפני חיילים בבסיס צבא ארה"ב בטמפה, פלורידה. רויטרס
אובמה עם חיילים אמריקנים בפלורידה, בשבוע שעבר/רויטרס

המתקפה בסוריה היא חלק מהמבצע הצבאי הנרחב עליו הכריז אובמה לפני כשבועיים, במטרה, לדבריו, "לפרק ולהשמיד" את ארגון "המדינה האיסלאמית", שהשתלט על אזורים נרחבים בעיראק ובסוריה, רצח אלפי אזרחים וערפה את ראשיהם של כמה מערביים שנלקחו בשבי.

בתוך כך, הטלוויזיה הלבנונית צפויה לשדר הערב נאום של מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה. מנהיג הארגון השיעי צפוי לתקוף את הקואליציה של מדינות ערב הסוניות, שגובשה נגד "המדינה האיסלאמית". אמש פורסם ראיון עם דוברו של נסראללה, בו נאמר כי ממשל אובמה מסייע לחיזבאללה להילחם במורדים הסונים.

עידכון ראשון: 5:06

חגיגות בעיר טבקה עם כיבוש שדה התעופה הסמוך על ידי דאעש, סוריה. רויטרס
תומכי דאעש בעיר א-רקה, סוריה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully