וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן: "נשתף פעולה נגד דאעש בתמורה להקלות בגרעין"

21.9.2014 / 9:57

גורמים בכירים בטהראן טענו שהרפובליקה האיסלאמית מוכנה לקחת חלק בקואליציה של ארה"ב נגד דאעש - אם המערב יגלה גמישות לגבי תכנית הגרעין. "זה דו-סטרי - אתה נותן, אתה לוקח"

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

איראן מוכנה לשתף פעולה עם ארצות הברית ובעלות בריתה נגד ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש) בתמורה לגמישות מצד המערב לגבי תכנית הגרעין שלה – כך טוענים הבוקר (ראשון) גורמים בכירים ברפובליקה האיסלאמית.

"איראן היא מדינה משפיעה מאוד באזור ויכולה לסייע במלחמה נגד הטרוריסטים מדאעש", אמר אחד הגורמים, שביקש להישאר בעילום שם. "אבל זה נתיב דו-סטרי – אתה נותן משהו, אתה לוקח משהו". הגורם הוסיף: "דאעש הוא איום לביטחון העולם, לא תכנית (הגרעין) שלנו, שהיא תכנית של שלום".

מסע הכיבוש של דאעש - סיקור מיוחד בוואלה! חדשות:
דעאש פרסם סרט בן שעה: אילץ סורים לחפור קבריהם
הסוד של דאעש: איך הפך ארגון קטן לאיום היחיד על העולם?
מסין עד צרפת: העולם מנסה לעצור את הסחף לשורות דאעש

נשיא איראן חסן רוחאני מבקר את המנהיג העליון עלי חמיאני בבית החולים  -14 בספטמבר 2014. לשכת המנהיג העליון, אתר רשמי
נשיא איראן חסן רוחאני מבקר את המנהיג העליון עלי חמיאני בבית החולים בשבוע שעבר./אתר רשמי, לשכת המנהיג העליון

הגורמים האיראניים הדגישו כי הדרישה היא שארצות הברית ומדינות המערב יגלו גמישות לגבי מספר הצנטריפוגות (סרכזות) שטהראן תוכל לשמור תחת עסקה ארוכת טווח שתסיר את הסנקציות מעליה. "שני הצדדים יכולים להראות גמישות שתוביל למספר מקובל על כולם", הסביר גורם אחר.

גורמים מערביים טענו שאיראן לא העלתה את הרעיון בשיחות הגרעין עם ארצות הברית, בריטניה, צרפת, גרמניה, רוסיה וסין שחודשו ביום שישי בניו יורק. דיפלומטים המעורים בתוכן השיחות העריכו שבסבב שיחות זה לא תושג הסכמה ארוכת טווח שתסיר את העיצומים מעל איראן בתמורה להפחתה הדרגתית של תכנית הגרעין.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
אובמה הציג האסטרטגיה נגד דאעש: "לא תהיה פעולה קרקעית". רויטרס
איראן מציבה תנאים כדי להיכנס לקואליציה שלו נגד דאעש. נשיא ארה"ב, ברק אובמה/רויטרס

הגורמים המערביים הביעו ספק בכך שהצדדים יגיעו להסכמות עד לתאריך שהוקצה לכך בהסכם הביניים – ה-24 בנובמבר. "ככל שאנו מתקרבים לסוף השיחות, אנו רואים שהאיראנים נחושים להביא תיקים אחרים לשולחן", אמר דיפלומט בכיר. "לפעמים הם אומרים שאם לא תהיה עסקה (לגבי הגרעין), התיקים האחרים באזור יהיו מסובכים יותר. שש (המעצמות) נחושות להשאיר את התיקים האחרים מחוץ לשולחן המשא ומתן על הגרעין".

בניגוד לאותם גורמים, העריך אתמול שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, כי ניתן להגיע להסכם בנושא הגרעין עד למועד שנקבע. "אם המעצמות יהיו מוכנות לקבל החלטות קשות, אפשר להגיע להסכם עוד לפני המועד שנקבע", אמר.

ביום שישי הודיעה הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) כי איראן נוקטת צעדים נוספים כדי לעמוד בתנאים של שש המעצמות להמשך המשא ומתן על תכנית הגרעין שלה. לדברי הסוכנות, איראן משתמשת בחלק מהאורניום המועשר שלה לייצור דלק, מה שיקשה לדעת מומחים להפוך אותו לפצצה גרעינית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully