וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חשוב להתערב צבאית בעיראק, גם אם זה לא יתרום"

מייקל אורן, עד לאחרונה שגריר ישראל בארה"ב, קרא לוושינגטון להפגין עוצמה מול מורדי דאעש, "כדי לשלוח מסר לסין ולרוסיה". מנגד, הזהיר: לא לשתף פעולה עם השיעים בשום מקרה

מייקל אורן. Tara Todras-Whitehill, AP
כ-4,500 חיילים נהרגו במלחמת עיראק. השגריר לשעבר מייקל אורן/AP, Tara Todras-Whitehill

מייקל אורן, שהיה שגריר ישראל בארה"ב עד 2013, אומר כי "לעומת השיעים, הסונים הם הרע במיעוטו". לדבריו, אסור לארה"ב לשתף פעולה עם איראן, אפילו במאבק נגד המורדים הסונים בעיראק (דאעש, או ISIL).

אורן השתתף בסוף השבוע בכינוס באספן שבקולורדו. הוא שוחח בפאנל עם העיתונאי ג'פרי גולדברג, ותמצית הדברים הובאו במגזין "אטלנטיק". בתחילת השיחה התלוצץ אורן ואמר: "תפקידו של השגריר אינו לשקר בחו"ל עבור ארצו, אלא לשקר בחו"ל עבור שתי הארצות".

אורן דיבר על מבחר נושאים, בין היתר על תכנית הגרעין של איראן ועל המשא ומתן עם הפלסטינים. עיקר דבריו, כפי שהשתקפו ב"אטלנטיק", עסקו בהתראה מפני שיתוף הפעולה עם השיעים.

השגריר לשעבר אמר כי להערכתו, בימים אלה חלה התפרקות בגבול בין עיראק לסוריה, כפי שנקבע בהסכם "סייקס פיקו" לקראת סוף מלחמת העולם הראשונה. "הסונים עלולים לעשות פיגועי התאבדות ומתקפות טרור בינלאומיות (כפי שלמדה ארה"ב ב-11 בספטמבר), אבל השיעים - מטהראן ועד ביירות - צוברים יותר כוח צבאי, ומציבים מול ישראל איום משמעותי בהרבה", אמר אורן. "מדובר בקנה מידה שונה לחלוטין. אל תכרתו ברית עם איראן".

המשבר בעיראק - כותרות אחרונות
המלחמה במורדים: עיראק קיבלה מרוסיה מטוסי תקיפה
מפלצת בחצר האחורית - שליח וואלה מדווח מגבול עיראק
וושינגטון: המשבר בעיראק לא ישפיע על שיחות הגרעין

כוחות הביטחון הכורדיים בסיור אחר המורדים הסונים של דאעש – מוסול, עיראק, 22 ביוני 2014. רויטרס
מיליציה כורדית בסיור חמוש ליד מוסול, בשבוע שעבר/רויטרס

בטענה שהגדיר מגזין אטלנטיק כ"פרובוקטיבית", עודד אורן את ארה"ב להתערב צבאית במשבר בעיראק, אפילו אם הדבר לא כלל לא יביא לתוצאות חיוביות בשטח. "אמריקה לא צפויה להשפיע על התוצאה", אמר, "אבל העובדה שהיא מעורבת שולחת מסר לתושבי סין ורוסיה, שלפיו אמריקה לא נסוגה מהעולם". כ-4,500 חיילים אמריקניים נהרגו במלחמת עיראק, שהתחוללה בשנים 2011-2003.

בסוף השבוע העבירה וושינגטון מסר מרגיע לישראל, שלפיו לאירועים בעיראק לא תהיה כל השפעה על שיחות הגרעין בין איראן למעצמות. גורם ישראלי בכיר אמר אמש לוואלה! חדשות כי "מבחינת האמריקנים, מדובר בשתי סוגיות נפרדות לחלוטין".

המסר הועבר בשל החשש הגובר בירושלים ששיתוף הפעולה בין ארה"ב לבין איראן בסוגיה העיראקית יביא להתרככות העמדה האמריקנית הנוקשה בשיחות הגרעין. "כרגע האמריקנים עדיין בוחנים אפשרויות בנושא עיראק, אבל בכל מקרה הובהר לנו שיש הפרדה בין הסוגיות", הוסיף הגורם.

בשנה שעברה: אורן הביע תמיכה בהפלת אסד, בניגוד לעמדת ישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully