וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האיום מעיראק מתקרב: "ישראל תסייע צבאית לירדן אם תותקף"

אחרי עיראק, ארגון דאעש הסוני סימן את המטרה הבאה: הממלכה ההאשמית. ארה"ב מודאגת מיכולתה של עמאן להתמודד עם האיום. במקביל, דווח כי פעילי דאעש הסתננו מעזה לסיני ונעצרו

מערכת וואלה!

(צפו: שליח וואלה! חדשות בדיווח מיוחד מגבול עיראק)

"המדינה האיסלאמית בעיראק ובסוריה", ארגון הג'יהאד הסוני שהשתלט לאחרונה עם אזורים נרחבים בצפון עיראק ובמזרחה, ומוביל את הלחימה בחלקים של סוריה, כבר שם את עיניו על המטרה הבאה – ירדן. לפי הדיווח באתר החדשות "דיילי ביסט", הירדנים מתכננים לפנות בבקשת סיוע לישראל ולארצות הברית במקרה שהממלכה תותקף על ידי החמושים הסונים.

"הדאגה היא כי ירדן לא תצליח להדוף מתקפה של הסונים בעצמה בשלב זה", אמר סנאטור אמריקני, בתום תדרוך מסווג בנושא שמסרו השבוע בכירים בממשלו של הנשיא ברק אובמה. סנאטור נוסף העריך כי ההנהגה הירדנית "תבקש מישראל ומארצות הברית כל עזרה שהם יכולים לקבל".

הלחימה בעיראק - כותרות אחרונות בוואלה! חדשות:
אחרי 3 שנים: מסתמן כי ארה"ב תתערב במשבר בסוריה
דיווח מיוחד מגבול עיראק: "הגיהנום של הג'יהאד"
איראן מתערבת במשבר בעיראק: שולחת מטוסים ונשק לצבא

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש בעמאן עם עבדאללה מלך ירדן. 16 בינואר 2014. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
"ישראל רואה איום ממשי לירדן כאיום לעצמה". נתניהו והמלך עבדאללה/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

איראן כבר פועלת נגד "המדינה האיסלאמית" בחזית הסורית ובחזית העיראקית. על פי דיווחים זרים, ישראל ביצעה תקיפות אוויריות בסוריה ובלבנון נגד מטרות של חיזבאללה, הארגון השיעי הנתמך על ידי איראן. אם ישראל אכן תצטרף ללחימה בירדן, היא עשויה למעשה להפוך לבעלת ברית בפועל של איראן.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הזהיר את אובמה מפני התערבות צבאית בעיראק, ובעיקר מפני שיתוף פעולה עם איראן בנושא זה, על חשבון שמירה על העמדות האמריקניות בשיחות הגרעין. אך מאחורי הקלעים, כך לפי הדיווח, דיפלומטים ישראלים הבהירו לעמיתיהם האמריקנים כי יהיו מוכנים לנקוט פעולה צבאית למען המדינה השכנה.

"ישראל וארצות הברית רואות איום ממשי לירדן כאיום לעצמן, ויציעו לירדנים כל מה שהן יכולות", העריך תומס סנדרסון, עובד לשעבר של סוכנות המודיעין האמריקנית DIA, והוסיף כי הסיוע יכלול כוח אווירי ומשאבים מודיעיניים. לדבריו, "בלתי אפשרי לשלול לחלוטין כוח יבשתי מישראל או מארצות הברית, אך מדובר בתרחיש הכי פחות סביר. עמאן תצטרך להיות תחת מצור כדי שדבר כזה יקרה".

צבא ירדן ליד העיר רווישד בגבול עם עיראק – יוני 2014. רויטרס
"ירדן לא תצליח להדוף את המתקפה בעצמה". מסוק ירדני חג באזור מעבר כראמה בגבול עיראק/רויטרס

לפי דיווח ב"וושינגטון פוסט", בהפגנות שנערכו השבוע נגד המלך עבדאללה בעיר מעאן בדרום ירדן, בהשתתפות עשרות צעירים, המשתתפים כיסו את פניהם במסכות שחורות ונשאו שלטים עליהם צויר סמל דאעש. "אנחנו כבר לא בוטחים בממשלה או מכבדים אותה, וחיפשנו אלטרנטיבה שתבטיח את הזכויות הבסיסיות שלנו", אמר מוחמד קרישאן, אחד המפגינים, "בדאעש מצאנו את האלטרנטיבה שלנו".

דאנא דאוד, דוברת שגרירות ירדן בוושינגטון, טענה מנגד כי כוחות הצבא והביטחון במדינה מוכנים לחלוטין להתמודד עם האיום מצד הארגון האיסלאמיסטי. "אנחנו נמצאים בשליטה מלאה בגבולות, ונקטנו בכל אמצעי הזהירות הנדרשים", אמרה דאוד. "עד כה, לא זיהינו תנועה בלתי שגרתית. עם זאת, אם נזהה איום לביטחוננו, נפעיל את מלוא הכוח של הכוחות המזויינים הירדניים", הצהירה.

"המדינה האיסלאמית" כבר טענו בפרסום בחשבון הטוויטר שלהם כי השתלטו על עיירה בדרום ירדן, אולם לא התקבלה לטענה הזו אישור רשמי.

גם במצרים חוששים מהאיום

בתוך כך, בכלי תקשורת מצריים דווח בשעות האחרונות כי כוחות הביטחון עצרו 15 פעילי טרור המזוהים עם ארגון דאעש, אחרי שאלה עברו מרצועת עזה לסיני דרך מנהרה. לפי הדיווחים, הם תכננו להצטרף לקבוצות החמושות שכבר פועלות בצפון חצי האי ולהקים שם תא מקומי של הארגון. דווח כי ה-15 מחזיקים באזרחות פלסטינית, עיראקית וסורית.

גורם ביטחוני בסיני מסר לאתר "אל-יום אל-סאבע" שהחשודים נשאו עמם מכתבים למנהיגי ארגוני הטרור הפועלים בחצי האי, בהם ארגון "אנסאר בית אל-מקדס", במטרה לבסס תא של ארגון דאעש באזור ולמשוך לוחמים זרים למאבק בכוחות הביטחון המצריים. הגורם הוסיף כי כוחות הביטחון ארבו לחשודים באזור הגבול וכיתרו אותם, לאחר שהצליחו להתחקות אחר הסתננותם לחצי האי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully