וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארדואן הכריז על ניצחון בבחירות: "אויביי ישלמו מחיר"

בתום ספירת 92% מהקולות, מפלגתו של ראש הממשלה הטורקי מובילה בבחירות המקומיות עם תמיכה של 45% מהמצביעים. באיסטנבול נראה שיש הכרעה לטובת ארדואן, אך באנקרה המירוץ צמוד

צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד

מרוץ צמוד בבחירות המקומיות בטורקיה, שתוצאותיהן עתידות לקבוע את עתידו של ראש הממשלה, רג'פ טייפ ארדואן. השלוחה הטורקית של רשת CNN דיווחה אמש (ראשון) כי מפלגת הצדק והפיתוח (AKP) של ארדואן קיבלה כ-45% מהקולות ברחבי המדינה, וראש הממשלה הטורקי כבר יצא מביתו ונערך לחגיגות באנקרה הבירה. על המרפסת של מטה המפלגה באנקרה, כשמולו אלפי תומכים, ארדואן מיהר להכריז על עצמו כמנצח הגדול של הערב ואמר כי "זהו יום ניצחונה של טורקיה החדשה", ושלח מסר מאיים ליריביו שהאשימו אותו בשחיתות: "הם ישלמו על מעשיהם".

מדגמים עדכניים, לאחר ספירת כ-92% מהקולות הכשרים, הראו גם כי מפלגת העם הרפובליקאית (CHP) קיבלה כ-29% מהקולות, ואילו מפלגת התנועה הלאומית (MHP) קיבלה כ-16% מהקולות. מפלגתו של ארדואן השיגה רוב של 48% באיסטנבול. לאחר ספירה של 99.5% מהקולות באנקרה מסתמן ניצחון דחוק לארדואן, עם 44.7% מהקולות ו-43.8% למפלגת העם הרפובליקאית. באיזמיר מסתמן ניצחון של CHP, שנכון לעתה זכתה בקצת יותר ממחצית הקולות.

על הבחירות המקומיות בטורקיה:
הצבעה גורלית על עתידו של ארדואן
בסכינים שלופות: ראש ממשלת טורקיה יוצא לקרב על עתידו
ערב הבחירות: ארדואן חסם את הגישה ליוטיוב

תומכי מפלגת הצדק והפיתוח של רג'פ טייפ ארדואן חוגגים את תוצאות הבחירות המקומיות. אנקרה, 30 במרץ 2014. רויטרס
תומכי מפלגתו של ארדואן חוגגים את תוצאות המדגמים, אמש באנקרה/רויטרס

כמה אתרים המזוהים עם האופוזיציה, כגון אתר החדשות "זמאן", קרסו הערב ואינם פעילים. כמו כן, במפלגת העם הרפובליקאית התלוננו על הפסקות חשמל באזורים שונים באיסטנבול במהלך ספירת הקולות. הם מפנים אצבע מאשימה לעבר ארדואן והרשויות.

אזרחי המדינה המוסלמית - 52 מיליון מהם בעלי זכות בחירה - פקדו אתמול את 194 אלף הקלפיות, בבחירות הנתפסות כמשאל-עם על דרכו של ארדואן האיסלאמיסטי ועל עתידו הפוליטי. התוצאות עשויות להשפיע על החלטתו של ארדואן לגבי המשך כהונתו. אם מפלגתו של ראש הממשלה אכן תנצח בערי המפתח בהפרש ניכר, הוא עשוי להודיע בקרוב כי בכוונתו להתמודד לנשיאות לקראת הבחירות שיתקיימו באוגוסט. תבוסה, מצד שני, עלולה לחזק את יריביו מהמגזר החילוני-ליברלי, ולגרום לארדואן לסגת מכוונתו להתמודד לנשיאות - ותחת זאת, להתמודד לכהונה רביעית על ראשות הממשלה, אחרי שישנה את חוקת מפלגתו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

יום של עימותים קטלניים והפגנות בעירום

לפחות שמונה בני אדם נהרגו היום בעימותים בין מועמדים לראשות הכפרים בבחירות המקומיות. במחוז אורפה נהרגו ארבעה בני אדם בקטטה, וארבעה אחרים נהרגו במחוז התאי. במערכת הבחירות הקודמת נהרגו שבעה מועמדים לתפקידי "מוכתאר" בעימותים מקומיים.

נשיא טורקיה עבדוללה גול מצביע בבחירות המקומיות באנקרה. 30 במרץ 2014. רויטרס
ארדואן יחליף אותו בקיץ? הנשיא עבדוללה גול מצביע בקלפי באנקרה הבירה/רויטרס

במחוז אוסקודר שבצדה האסייתי של איסטנבול – אזור הבחירה של ראש הממשלה ארדואן - הייתה הפגנה סוערת של פעילות ארגון "פמן" חשופות החזה. כמה מהן התפרצו לקלפי בבית ספר יסודי, הסירו את בגדיהן וחשפו על גופן את הכיתוב "חרם על ארדואן". הפעם, ראש הממשלה הטורקי לא הגיע להצביע במקום הן נעצרו.

הקלטות הלוהטות

לקראת הבחירות, פעל ארדואן להטיל צנזורה כבדה על כלי התקשורת, המדווחים על פרסומים מביכים הנוגעים אליו ולמקורביו. בין היתר, דלפו לעיתונים הקלטות בהן נשמע ארדואן מאיים על עיתונאים, ומורה לבנו להיפטר מסכומי עתק שנמצאו בביתו. לאחרונה הכריז ארדואן על "חרם טוויטר" ועל חסימת הגישה ליוטיוב.

ראש ממשלת טורקיה רג'פ טייפ ארדואן נואם בעצרת של תומכי מפלגתו בבחירות המקומיות. ניגדה, טורקיה, 3 במרץ 2014. רויטרס
ארדואן בעצרת בחירות בעיר נגדה, בתחילת החודש/רויטרס

עיתוי זה לא היה מקרי: בשבוע האחרון הופצו כמה "קלטות לוהטות", שהדרמטית שבהן הכילה הקלטה של דיון חשאי של שר החוץ אחמט דוואטאולו וראש המודיעין הטורקי, הקאן פידאן, כשהם זוממים לעורר מתיחות בגבול הטורקי-סורי, כדי להסיט את תשומת הלב של דעת הקהל מהמתרחש בתוך המדינה.

ערב הבחירות, כ-75% מהנשאלים השיבו שהם סבורים שיש אמת בהדלפות הנוגעות לפרשות השחיתות שנקשרו בשמו של ארדואן. עם זאת, רבים מהם עדיין הביעו נכונות להמשיך ולהצביע עבור "מפלגת הצדק והפיתוח". זאת, משום שמפלגות האופוזיציה, בעיניהם, אינן טהורות יותר, ואילו הישגיו הכלכליים של ארדואן מכפרים, לדעתם, על מעשי השחיתות המיוחסים לו.

(עדכון ראשון: 21:26)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully