וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בסכינים שלופות: ארדואן יוצא לקרב על עתידו

הבחירות המקומיות שייערכו מחר בטורקיה הן הצבעת אמון במפלגתו של ראש הממשלה. ברקע פרשת השחיתות, ההדלפות המביכות והצנזורה הגוברת, נראה שארדואן יעשה הכול כדי לשרוד

כרזת בחירות של רג'פ טייפ ארדואן: "האומה לא תתכופף, טורקיה לא תובס". איסטנבול, מרץ 2014. רויטרס
כרזת בחירות של ארדואן, בסוף השבוע באיסטנבול: "האומה לא תתכופף, טורקיה לא תובס"/רויטרס

ביום ראשון הקרוב יתקיימו בטורקיה בחירות לעיריות ולמועצות המקומיות, ומוסטפא סאריגו?ל, מועמד האופוזיציה לראשות העיר איסטנבול, כבר עייף מהמאבק. מאז שהחליט לרוץ לבחירות נגד מועמד מפלגת השלטון, הוחרם חלק מרכושו בטענות משפטיות מפוקפקות. הוא קיבל איומים לא מעטים, ובהקלטה שפורסמה לאחרונה נשמע ראש הממשלה, רג'פ טייפ ארדואן, מורה לעורכי העיתונים לא לתת במה להכרזותיו, או למסע הבחירות שלו.

בחירות מקומיות מעוררות בדרך כלל עניין מועט. אולם הבחירות הקרובות הן הצבעת אמון ב"מפלגת הצדק והפיתוח" ובארדואן. ארדואן עצמו הכריז שתוצאה קרובה ל-40% מהקולות למפלגתו, לאחר שייספרו כל פתקי ההצבעה במדינה, תהווה ניצחון גדול; ואילו תוצאה קרובה יותר ל-30%, כמוה ככישלון, שיחייב נטילת אחריות והתפטרות.

הוא קרא למנהיגי האופוזיציה לעשות כמוהו ולהתחייב להתפטר אם ייכשלו. בקדחת הלאומית הזאת, ההתייחסות למועמדים עצמם מועטה יחסית, אולם בערים הגדולות – איסטנבול, אנקרה ואיזמיר – משאלי דעת הקהל צופים מאבקים צמודים.

מוסטפא סאריגול, נשיא רובע שישלי של איסטנבול. AP
מוסטפא סאריגול, נשיא רובע שישלי באיסטנבול והמועמד לראשות העיר/AP

מאז נחשפה פרשיית השחיתות הענקית שראש הממשלה, בניו, שריו וחבריו מעורבים בה עד צוואר, הלך וגבר המתח בין שני המחנות, שמאשימים זה את זה בשקרים, בשוד קופת הציבור ואפילו בבגידה.

מדי יום מעלות ידיים אלמוניות ליוטיוב הקלטה נוספת של שיחת טלפון בין ארדואן לבניו, בינו לבין שריו, ובינם לבין קבלנים ובעלי חברות, כולן בענייני שוחד ושחיתות ציבורית. מדי פעם עולים גם נושאים נוספים, כמו מעורבות של ארדואן בחשיפת קלטת מין של מנהיג מפלגת האופוזיציה הראשית – מפלגת העם הרפובליקנית – ואף האשמות בהשתתפות בחיסול ראש מפלגת אופוזיציה אחרת.

ראש הממשלה מכחיש כמובן מכל וכל את תוכן הקלטות הללו, וטוען שכולן מפוברקות. אולם במקביל הוא פועל במרץ לחסימת כל ערוץ אפשרי לחשיפתן – עיתונות, טלוויזיה, רדיו ואינטרנט. בנקודת הזמן הנוכחית, התקשורת הטורקית נתונה כמעט כולה למרותו.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
מפגינים טורקים אפופים בגז מדמיע, אחרי שמחו נגד ראש הממשלה רג'פ טייפ ארדואן. איסטנבול, 12 במרץ 2014. AP
מפגינים מפוזרים בגז מדמיע באיסטנבול, לפני עשרה ימים/AP

יריבים פוטנציאליים במערכת המשפט הועברו לערי שדה, וקציני משטרה רבים, שנאמנותם הוטלה בספק, נשלחו לפקד על מחוזות רחוקים ממרכז המדינה. בתנאים אלה, טוענים יריביו של ארדואן, אי אפשר לקיים בחירות חופשיות. גם אם לא תהיה התערבות בוטה בקלפיות, עצם השליטה באמצעי התקשורת, במנגנונים המפלגתיים ובכסף הממשלתי שכבר זרם, וימשיך לזרום למטות הבחירות, יטו מאד את התוצאות.

לא בוחלים באמצעים

רבים בטורקיה סבורים שארדואן לא יירתע גם מזיופים ישירים כדי להבטיח את נצחונו, ואילו אנשיו של ארדואן טוענים שהכוחות הטמירים השואפים לפגוע במדינה, יחבלו גם בתוצאות הבחירות, כדי לגרום להפסדו.

כל הצדדים כבר משחיזים את סכיניהם. אם ינצח, ימשיך ארדואן, וביתר שאת, לצעוד במסלול שבו בחר לאחרונה – איסלום של הזירה הציבורית, רפורמות שמרניות וחיזוק שלטון היחיד שלו.

ראש הממשלה הטורקי גם מתכנן להתחשבן עם יריביו האמיתיים או המדומים: איש לא יופתע אם אנשי מערכת המשפט, המשטרה, האקדמיה והעסקים החשודים בסיוע לאויביו, ובראשם פתהוללה גו?לן, ייעצרו בסמוך לסיום הבחירות ויועמדו למשפטי ראווה כפי שנעשה בקציני הצבא.

מן העבר השני, אם יתברר שארדואן חלש מתמיד, יקומו לו לפתע אויבים רבים גם באופוזיציה, ובעיקר בתוך מפלגתו. ייתכן שאם כך יקרה ימצא את עצמו ראש הממשלה מבודד, וייאלץ לנטוש את כס השלטון.

לקריאה נוספת
השדים של ארדואן מאיימים להשמיד את טורקיה
ערב הבחירות: ארדואן חסם את הגישה לאתר "יוטיוב"
בבחירות האלה, עיר אחת תקבע את גורלו של ארדואן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully