וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טורקיה: הנשיא חתם על אישור "חוק הצנזורה" החדש

19.2.2014 / 6:15

החוק ייאפשר לרשויות לחסום גישה לאתרים תוך זמן קצר ללא צו בית משפט. הנשיא, הנמנה על פלג במפלגת השלטון המאמין בהתערבות מופחתת בחיי הפרט, חתם למרות שהביע הסתייגות

ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן (מימין), ונשיא טורקיה, עבדוללה גול. רויטרס
עבדוללה גול/רויטרס

נשיא טורקיה, עבדוללה גול, חתם אמש (שלישי) על אישור החוק השנוי במחלוקת, שזכה לכינוי "חוק הצנזורה", אשר יאפשר לרשויות במדינה לחסום גישה לאתרי אינטרנט מסוימים החשודים בהפרת פרטיות. יחד איתו, הועבר חוק נוסף המגביר את השפעת הממשלה על מערכת המשפט. "אני מודע לבעייתיות של החוק הזה", הודה גול, שהבהיר כי "דאגה זו תילקח בחשבון בעת הניסוח הסופי של החוק". גול אמר שהוא נתן את אישורו לאחר שהביע ממנו סלידה, היות והממשלה הודיעה שהיא תביא את החוק בחזרה להצבעה בפרלמנט לאחר שתערוך בו שינויים. "בכדי לתת הזדמנות לשינויים שהצעתי להיעשות במהרה - אישרתי את החוק כשחזרתי מהונגריה", כתב בחשבון הטוויטר שלו.

עוד ידיעות מהעולם:
קייב בוערת: 18 הרוגים, המשטרה נכנסה לכיכר המרכזית
ונצואלה: הפגנות ענק לאחר מעצר מנהיג האופוזיציה
דיווח: אחיינו של נסראללה נהרג בחילופי אש בסוריה

טורקיה מנסה זה שני עשורים להיכנס לאיחוד האירופי, צעד ממנו נראה שהיא רק מתרחקת כשהיא חוטאת לנורמות הארגון. הממשלה הטורקית, מאידך, מאמינה כי החוקים יחזקו את הדמוקרטיה בכך שייגנו על פרטיות ציבור הגולשים באינטרנט. טענה זו לא התקבלה על ידי מתנגדי החוק שפוזרו מוקדם יותר החודש בגז מדמיע כאשר הפגינו באיסטנבול נגד הצעדים.

הפגנות בטורקיה נגד חוק הצנזורה לעיתונות, פברואר 2014. AP
"לשדר זו חובה ציבורית". הפגנות בטורקיה, אתמול/AP

אחד השינויים אותם ביקש גול לעשות בחוק המתייחס לחקיקה הוא לאלץ את הרשויות להשיג צו בית המשפט על מנת לקבל גישה לנתוני גלישה. בקשה זו משקפת את עמדתו של גול הנוטה להיות יותר דמוקרטית מזו שמציע חברו למפלגה ארדואן. אך בעייני האופוזיציה במדינה, חולשתו של הנשיא בפרלמנט וקוצר ידו בעצירת הצעדים החדשים, לא מעמידים אותו כאופוזיציה פנים מפלגתית בעלת משמעות. "אם הנשיא ייאשר את החוק, בתי המשפט יהיו כפופים לחלוטין לממשלה. הפרדת הכוחות תהיה סמלית לחלוטין", אמר ראש מפלגת האופוזיציה, דבלט באצ'לי. אני מפחד שראש הממשלה ארדואן יישב בראש הראשות השופטת כשופט הראשי".

"יכולה להיות התערבות של הממשלה, אבל כלי התקשורת צריכים לעשות מה שהם חושבים לנכון. למה הם צריכים לחשוש?", אמר גול שלשום כאשר דיבר בפני עיתונאים טורקיים בבודפשט. כאשר העיתונאים שאלו את גול אם הוא עתיד לפרסם אזהרה כנגד התערבות הממשלה בתקשורת, הוא אמר: "התערבות כזאת לא צריכה לקרות. יתרה מכך, לשדר זו חובה ציבורית. אתם מדברים למילוני אנשים, זה בא עם אחריות. אנשי התקשורת צריכים לרסן את עצמם כשצריך. יחד עם זאת, עליהם להתעקש על דברים שהם מחשיבים כנכונים, כאשר זה הכרחי. והם צריכים להתקומם כשצריך".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

"כבוד העיתונות נרמס"

רק בשבוע שעבר הודה ארדואן כי בשנת 2003 הוא קרא לבכיר בתחנת טלוויזיה במדינה לדון באופן בו סיקרה התחנה שלו דברים שאמר מנהיג האופוזיציה. "כן, אני קראתי לו. קראתי לו בנוגע לעלבונות שהוטחו כלפינו בחדשות. והם עשו מה שצריך היה להיעשות. אנחנו צריכים ללמד את התקשורת דברים כאלה", אמר ראש הממשלה במסיבת עיתונאים.

העורך הראשי של "האברטורק", ערוץ טלוויזיה ועיתון יומי במדינה, פאטי אלטאלי, אמר בשבוע שעבר בשידור חי, כי לחץ הממשלה על כלי התקשורת הוא עצום. "ההוראות גדלות מיום ליום", והוסיף: "יש לחץ על כולנו. כבוד העיתונאות נרמס. כולם מפחדים לאבד את עבודתם".

זרנוק מים מעיף באוויר עיתונאית במהלך הפגנה נגד חוק הצנזורה באנקרה שבטורקיה. רויטרס
מפגינים נגד חוק הצנזורה בשבוע שעבר/רויטרס

ב-8 בפברואר סילק ארדואן מהמדינה עיתונאי, מאהיר זיינלוב, הכותב עבור העיתון הטורקי "זמאן" המתפרסם בשפה האנגלית, לאחר שפרסם בחשבון הטוויטר שלו דברי ביקורת על הממשלה. העיתונאי ממוצא אזרביז'אני, גורש תחת חוק טורקי המאפשר לגרש זרים "שמגוריהם במדינה מזיקים לבטחון הציבור ולדרישות הפוליטיות והאדמיניסטרטיביות". חודש קודם לכן פיטרה הממשלה הטורקית עשרות מנהלי בנקים, רגולטורים בתקשורת ואנשים מהטלוויזיה הממלכתית במסגרת פרשת שחיתות שבה נחקרים מקורביו של ראש הממשלה.

לפי אינדקס חופש העיתונות העולמי של "עיתונאים ללא גבולות", בו רשומות 180 מדינות, טורקיה עדיין מדורגת במקום ה-154. הועד העולמי להגנת עיתונאים פרסם בשבוע שעבר ש"טורקיה היא שיאנית עולמית בכליאת עיתונאים וברגעים אלה ישנם 40 עיתונאים מאחורי הסורגים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully