וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"סעודיה תספק למורדים טילים נגד מטוסים וטנקים"

ה"וול סטריט ג'ורנל" דיווח כי לנוכח האכזבה משיחות הפיוס הכושלות החליטה ריאד לחמש את המורדים בסוריה בטילי כתף מתקדמים הממתינים בירדן ובטורקיה וצפויים להגיע "בכל רגע"

מורדים סורים עם משגר רקטות מאולתר בעיר חלב. סוריה, דצמבר 2013. רויטרס
מורדים סורים עם משגר רקטות מאולתר בחלב, בחודש שעבר/רויטרס

ערב הסעודית החליטה לספק למורדים בסוריה אמצעי לחימה מתקדמים, ובכלל זה טילי כתף מתוצרת סין שיש ביכולתם ליירט מטוסים וכן טילי "קונקור" רוסיים נגד טנקים – כך מדווח הבוקר (שבת) העיתון "וול סטריט ג'ורנל" מפי דיפלומטים מערביים וערבים וכן בהסתמך על גורמים באופוזיציה הסורית. אם הדיווח נכון, מדובר בחיזוק משמעותי עבור המורדים, שעשוי לסייע להם לפגוע בשני תחומים שבהם יתרון בולט לכוחותיו של הנשיא בשאר אסד: השריון של צבא סוריה ומטוסי חיל האוויר. בערב הסעודית סירבו להגיב לפרסום.

מנהיגים מקרב המורדים אמרו כי ב-30 בינואר נפגשו עם סוכני מודיעין אמריקנים וסעודים בירדן, לקראת סיומו של סבב השיחות הראשון של ועידת הפיוס בשוויץ. לדבריהם, בפגישה הציעו כמה ממדינות המפרץ לספק למורדים אמצעי לחימה מתוחכמים, ונציגיהן – כמו גם אלה מארצות הברית – ציינו כי הם מאוכזבים מסירובה של דמשק לדון בוויתור על השלטון מצדו של אסד.

לפי הדיווח, ריאד קיבלה את ההחלטה לנוכח האכזבה מכישלונן של שיחות הפיוס בין המשטר הסורי לבין האופוזיציה בוועידת "ז'נבה 2" בחודש שעבר. "ציוד חדש צפוי להגיע בכל רגע", צוטט דיפלומט מערבי המצוי בפרטי המסירה של אמצעי הלחימה. לפי העיתון האמריקני, מפקדים ומנהיגים באופוזיציה הסורית אמרו כי אינם יודעים כמה טילים יימסרו להם, אולם ציינו כי נאמר להם שמדובר במספר גדול.

עוד על מלחמת האזרחים המתמשכת בסוריה:
עשרות פלסטינים שנלחמו נגד אסד שבו לגדה ונכלאו
המורדים משנים עמדה? כבר לא דורשים להדיח את אסד
הוועידה נגמרה ללא הסכם: "אסד מכיר רק דם ומוות"

נשיא ארצות הברית ברק אובמה משוחח עם מלך סעודיה עבדאללה, יוני 2010. AP
וושינגטון חוששת שהנשק יגיע לקיצונים. אובמה עם המלך הסעודי עבדאללה/AP

בדיווח צוין כי המשלוחים ממתינים במחסנים בירדן ובטורקיה, ויועברו משם לדרומה של סוריה ולצפונה, בהתאמה. לדברי מנהיגים משורות המורדים אשר שוחחו עם העיתון, המשלוחים שיגיעו מירדן יהיו משמעותיים יותר, שכן בדרומה של סוריה המורדים מאוחדים יותר וקיימת סכנה פחותה שהנשק ייפול לידי גורמים קיצוניים המזוהים עם ארגון הטרור אל-קאעדה. בדיווח נכתב כי אמצעי הלחימה מיועדים לצבא סוריה החופשי – ארגון מורדים חילוני ומתון יחסית שהיה בעבר הגדול ביותר – ולא למורדים איסלאמיסטים כמו אלה המשתייכים ל"מדינה האיסלאמית של עיראק וסוריה" (ISIS).

אחד ממוקדי הלחימה החשובים ביותר עבור המורדים כעת הוא פרבריה הדרומיים של דמשק. הם מקווים כי אם יכבשו אותם מחדש, יהיה קל יותר לכפות על המשטר להסכים לפשרה שבמסגרתה יפרוש אסד מתפקידו. "נציגים מערב הסעודית ומאיחוד האמירויות הערביות אמרו בפגישה כי בראש מעייניהם נמצאת הסרת המצור על דרומה של דמשק", אמר עוזרו של אחד ממפקדי המורדים שנכח בפגישה המדוברת בעמאן. "ברגע שנגיע לשלב הזה, יהיה לחץ פוליטי ואסד יהיה חייב להקשיב לדרישות הבינלאומיות", הסביר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

"ארה"ב העבירה מיליונים למשכורות המורדים"

ארצות הברית הביעה זה מכבר את עמדתה נגד חימושם של המורדים בטילים נגד מטוסים, מחשש שאלה ייפלו לידי קיצונים. לא ידוע על שינוי שחל בעמדתה בנושא. עד כה השהו הסעודים את אספקת הנשק בשל התנגדותה של וושינגטון. עם זאת, נראה כי ארצות הברית מסייעת למורדים – בהיבט הכספי. מפקדים משורות המורדים אמרו ל"וול סטריט ג'ורנל" כי וושינגטון שילמה לאחרונה משכורות בסך שלושה מיליוני דולרים למורדים מהחזית הדרומית. לדבריהם, הכסף הועבר במזומן בשתי פגישות בירדן, אחת מהן היא זו שנערכה ב-30 בינואר.

ועידת ז'נבה השנייה לגיבוש עם נציגי סוריה. מונטרו, 22 בינואר 2014. רויטרס
אכזבה. ועידת "ז'נבה 2" בחודש שעבר בשוויץ, במרכז: שר החוץ הסורי וואליד מועלם/רויטרס

השבוע התייחס הנשיא ברק אובמה למלחמת האזרחים בסוריה, באומרו כי "המצב נזיל ואנו ממשיכים לבחון את כל האפשרויות". המחוקקים בקונגרס האמריקני חלוקים בדעתם באשר לסיוע בנשק למורדים, לנוכח הסיכונים הכרוכים בכך, כגון טילי כתף שישמשו קיצונים לפגיעה במטוסים אזרחיים.

בתוך כך, לפנות בוקר נועד אובמה עם מלך ירדן עבדאללה בקליפורניה. זאת לאחר שמוקדם יותר השבוע נפגש המלך הירדני גם עם סגן הנשיא ג'ו ביידן ועם שר החוץ ג'ון קרי בוושינגטון. שני המנהיגים דנו במשבר המתמשך בסוריה, וכן בתהליך השלום בין ישראל לפלסטינים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully