וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן מאותתת לראשונה: מוכנים לפשרה בכור באראק

במערב חוששים שאיראן מנסה לפתח באראק פצצת פלוטוניום, כמסלול חלופי לפיתוח פצצת אטום. ראש סוכנות האטום, עלי אכבר סאלחי, אמר הבוקר כי "אנו מוכנים לבצע שינויים באתר"

מתקן המים הכבדים בעיר אראק, איראן. AP
מתקן המים הכבדים באראק/AP

עלי אכבר סאלחי, ראש הסוכנות האיראנית לאנרגיה אטומית, אומר כי ארצו מוכנה לשנות את אופן ההפעלה של כור המים הכבדים באראק. "אנחנו יכולים לבצע שינויים בתכנון ובעיצוב על מנת להפיק פחות פלוטוניום בכור הזה, ובדרך זו להרגיע את החששות (של המערב)".

זו ההתייחסות המפורשת הראשונה של בכיר איראני לדרישת שש המעצמות להפסיק את פעילות הבנייה של הכור לייצור מים כבדים באראק. במערב חוששים כי באראק, איראן מנסה לפתח פצצת פלוטוניום, כמסלול חלופי לפיתוח פצצת אטום.

בראיון שפורסם היום (חמישי) בערוץ האיראני בשפה האנגלית "פרס טי.וי", התייחס סאלחי לדיונים בנוגע להסכם הביניים עם המעצמות, ואמר: "שמחתי לשמוע שהצדדים הגיעו להסכמה, ולקחו את הצעד הראשון במסע של אלף מייל".

סאלחי, שהיה שר החוץ במשטרו שלו מחמוד אחמדינג'אד, אמר כי "מתקן המים הכבדים באראק אינו נועד להפקת פלוטוניום", והוסיף כי מטרתו של הכור המחקרי "לייצר רדיו-איזוטופים ולבצע ניסויים נוספים". עם זאת הוא הבהיר כי הפלוטוניום שכבר הופק בכור - כתשעה קילוגרמים משקלו - אינו נועד למטרה צבאית: "אני רוצה להדגיש זאת: לא פלוטוניום באיכות צבאית". בנוסף, קבע כי לאיראן אין כוונה או יכולת לייצא פלוטוניום מהכור באראק וכי הדבר ייקח לפחות שמונה שנים. "לשם כך יש צורך במפעל עיבוד, שאין לנו ואנו לא מתכוונים להקים".

עוד על הגרעין האיראני:
קרי מבהיר לאיראן: לא נרפה מהסנקציות הקיימות
אובמה: אטיל וטו על סנקציות חדשות נגד איראן
שר החוץ האיראני: "לא הסכמנו לפרק שום דבר"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לדברי סאלחי, לאיראן אין כוונה או יכולת לייצא פלוטוניום מהכור. תמונת לוויין של הכור באראק/מערכת וואלה!, צילום מסך

סוכנות הידיעות האיראנית "פארס" דיווחה בחודש דצמבר האחרון כי בהמשך להסכם הביניים שנחתם עם מדינות המערב, ביקרו פקחים מהסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית במתקן המים הכבדים באראק, לראשונה זה למעלה משנתיים.

כמה ימים לפני ביקור הפקחים אמרה וונדי שרמן, תת שר החוץ של ארה"ב, כי ארה"ב עשויה ללחוץ על איראן לפרק חלק ממתקן הגרעין באראק בהסכם נרחב שייחתם עם המשטר בטהראן. בהסכם הזמני שחתמו המעצמות בשיחות הגרעין עם איראן נקבע כי על האחרונה לעצור את פיתוח מתקן המים הכבדים באראק. הסכם מקיף "יכלול פירוק נרחב של התשתיות שלהם", אמרה שרמן בראיון לחדשות הטלוויזיה הציבורית בארה"ב. "בכנות, אנו לא בטוחים לשם מה יש להם צורך בכור מים כבדים של 40 מגה-וואט - הכור באראק - למטרות אזרחיות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully