וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התקדמות ניכרת במו"מ על הפיצויים להרוגי ה"מרמרה"

העיתון "הורייט" מדווח ממקורות בישראל ובטורקיה כי ההסכם כמעט מוכן פרט לכמה סעיפים אחרונים שהצדדים חלוקים לגביהם. השלמתו עשויה להתעכב בשל הבחירות בטורקיה בחודש הבא

אוניית מאבי מרמרה בנמל באיסטנבול 22.5.2010. רויטרס
ה"מאווי מרמרה" באיסטנבול ב-2010/רויטרס

ישראל וטורקיה מתקרבות מאוד לסיכום על סכום הפיצויים למשפחות ההרוגים והפצועים הטורקים בהשתלטות על האוניה "מאווי מרמרה". כך מדווח העיתון הטורקי "הורייט". הצדדים חלוקים עדיין על הסכום הסופי של הפיצוי, אך ההערכה היא שהוא ייאמד במיליונים בודדים של דולרים עבור כל אחד מתשעת ההרוגים. הכסף צפוי להיות מופקד בקרן מיוחד לרווחת משפחות הנפגעים.

בחודש מרץ ייערכו בטורקיה בחירות מקומיות, ולא ברור אם ההסכם ייחתם עד אז. מחד, ראש הממשלה, רג'פ טייפ ארדואן, עשוי לנצל את ההסכם כדי להציג ניצחון פוליטי תמורת "סחיטת" התנצלות מישראל. מאידך, חידוש היחסים עם ישראל עשוי לצייר אותו כמי שנסוג מעמדותיו הקשוחות.

נציגים מישראל נפגשו עם עמיתיהם הטורקיים כמה פעמים ב-2013, כדי להגיע לפשרה על גובה הפיצוי. בראש המשלחות עמדו שליחיו של רה"מ נתניהו - יוסף צ'חנובר והיועץ לביטחון לאומי, יוסי כהן.

מקורות דיפלומטיים בשתי המדינות אישרו לעיתון כי המגעים לחתימה על הסדר הפיצויים נמצאים בישורת האחרונה. ההסכם אמור להביא לנורמליזציה מחודשת של היחסים בין ישראל לטורקיה. המגעים לחתימת ההסכם חודשו בעקבות ההתנצלות של ראש הממשלה נתניהו לעמיתו הטורקי ארדואן בחודש מרץ 2013, בזמן ביקורו בארץ של נשיא ארה"ב אובמה.

בנימין נתניהו בועדת טירקל אוגוסט 2010. אבי אוחיון, לשכת העיתונות הממשלתית
נתניהו מעיד בפני ועדת טירקל לחקר אירועי המשט, אוגוסט 2010/לשכת העיתונות הממשלתית, אבי אוחיון

אחד המקורות שצוטטו ב"הורייט" אמר כי "יש התפתחויות חיוביות בנוגע לנושא הפיצויים. ההסכם כמעט מוכן, וממתין רק ל'שיוף' של כמה עניינים קטנים לפני שיוגש לשתי מדינות".

לפי דרישת ישראל, אחרי חתימת ההסכם טורקיה תתחייב לבטל את ההליכים המשפטיים נגד חיילי צה"ל וקציניו. טורקיה דרשה בעבר שישראל תסיר את המצור מעזה, אך נסוגה בהדרגה מהדרישה הזו כלשונה.

לקריאה נוספת
לראשונה מהמשט: שר ישראלי נפגש עם מקבילו הטורקי
הפיוס עם טורקיה: רה"מ נתניהו התנצל בפני ארדואן
נתניהו: המשבר בסוריה היווה שיקול מרכזי בפיוס עם טורקיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully