וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: משטר אסד אוגר נשק כימי במערב סוריה

גורמים בישראל וברוסיה מסרו ל"סאנדיי טיימס" כי הם מעריכים שנשיא סוריה מחביא ראשי נפץ כימיים באזור ריכוז עלאווי בארצו, וכי הוא משדרג את הנשק בסיוע מומחים מאיראן

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ'

(תיעוד: פקחי האו"ם במתקן כימי בסוריה באוקטובר 2013)

בעוד שעל פני השטח נשיא סוריה בשאר אסד פועל להתפרקות מנשק כימי כפי שסוכם בין משטרו לבין מועצת הביטחון בשנה שעברה, הוא ממשיך לאגור נשק מתקדם, כולל נשק כימי וביולוגי, בלבו של הריכוז העלאווי בארצו – כך דווח היום (ראשון) בעיתון הבריטי "סאנדיי טיימס" מפי גורמים בישראל וברוסיה. לפי ההערכות, אסד מתכונן בצעד זה לתרחיש שבו המדינה תחולק.

הגורמים בישראל וברוסיה טוענים כי כלי הנשק משודרגים בסיוע מומחים מקוריאה הצפונית ומאיראן, ובישראל סבורים שחלק מכלי הנשק, ובפרט ראשי נפץ כימיים לטילים ולפגזי תותחים, מוחבאים בתוך המובלעת העלאווית במערב סוריה, באזור של עיר הנמל לטקיה. "בסופו של דבר, גורלו של אסד נחרץ", אמר גורם רוסי. "תכנית הגיבוי היחידה שלו היא לסגת למובלעת העלאווית ולהגן על הקהילה שם".

עוד כותרות על סוריה:
הוועידה נגמרה ללא הסכם: "אסד מכיר רק דם ומוות"
עונש למורדים: אסד מחק שכונות שלמות בדמשק ובחמה
אסד והאופוזיציה הסכימו: נשים וילדים יעזבו את חומס

פקחי האו"ם בתוך מתקן נשק כימי. סוריה, אוקטובר 2013. רויטרס
פקחי האו"ם במתקן נשק כימי בסוריה באוקטובר 2013/רויטרס

גורם מודיעין ישראלי מסר לעיתון הבריטי כי אסד תגבר את האבטחה סביב האזורים העלאווים. "האזור הזה כעת מבוצר ומבודד משאר סוריה", הסביר הגורם. "כלי הנשק המתקדמים ביותר, המיוצרים בסוריה או מיובאים מרוסיה", נשמרים באזור זה".

גורמים המעורבים בשיחות השלום הסוריות, שהסבב הראשון שלהן ננעל בשבוע שעבר בשווייץ ללא תוצאה ברורה, הביעו דאגה מהאפשרות שאסד לא ימלא את הבטחתו להסגיר את כל הנשק הכימי שברשותו ולהשמידו. "סוריה ויתרה על 4% בלבד ממאגרי הנשק הכימי שלה, היא תפספס את המועד שנקבע השבוע לשליחת כל הרכיבים הרעילים אל מחוץ למדינה להשמדה, וככל הנראה גם את המועד להשמדת כל 1,300 הטונות של נשק כימי קטלני, שנקבע ל-30 ביוני", אמר אחד המקורות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בשבוע שעבר פורסם במגזין הבריטי "ג'יינס", העוסק בענייני צבא וביטחון, תחקיר שממנו עלה שסוריה ממשיכה בייצור מואץ של טילים ורקטות, ועוקפת את הסנקציות הבינלאומיות שהוטלו עליה. במרכז התחקיר עמד "המרכז הסורי למחקר וללימודי מדעים" (SSRC), הגוף האחראי על ייצור הנשק הכימי ועל פרויקט הטילים. בג'יינס צוין שבסוריה אמנם החל תהליך השמדתו של הנשק הכימי, אולם ל-SSRC יש את הידע הנדרש כדי לייצר שלל אמצעי לחימה כימיים כגון גז סארין וגז העצבים VX תוך זמן קצר מרגע שיוחלט לעשות זאת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully