וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הוועידה נגמרה ללא הסכם: "אסד מכיר רק דם ומוות"

רויטרס

1.2.2014 / 0:05

סבב השיחות הראשון בין המשטר הסורי לאופוזיציה הסתיים בהאשמות הדדיות. שר החוץ: אין מתונים, רק טרוריסטים. האופוזיציה אמרה ש"זה היה כמו לשתות רעל", אך תתייצב לסבב הבא

צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד

ועידת הפיוס הסתיימה – אך הלחימה והמחלוקות נמשכות. סבב השיחות הראשון בין המשטר הסורי לבין נציגי האופוזיציה הסתיים אתמול (שישי) בז'נבה, מבלי שהושגו הסכם או תוצאות של ממש. בתום שמונה ימים מתוחים במיוחד, שבמסגרתם התקיימו פגישות ישירות ראשונות בין הצדדים, לראשונה מאז החלה מלחמת האזרחים המדממת לפני כשלוש שנים, נרשמו בעיקר חילופי האשמות הדדיים. בעוד שהאופוזיציה התעקשה כי מוקד הדיונים יהיה סביב החלפת השלטון, נציגי הממשלה ביקשו לעסוק ב"טרוריסטים" – ההגדרה השגורה למורדים הסורים.

עוד על מלחמת האזרחים המתמשכת בסוריה:
עונש למורדים: אסד מחק שכונות שלמות בדמשק ובחמה
מסמך: כך ממשיך אסד לייצר טילים עבור חיזבאללה
אסד והאופוזיציה הסכימו: נשים וילדים יעזבו את חומס

שר החוץ הסורי וואליד מועלם ביומה האחרון של ועידת "ז'נבה 2". שוויץ, 31 בינואר 2014. AP
טען כי האופוזיציה נהגה בחוסר בגרות, והאשים גם את ארה"ב. שר החוץ מועלם, היום בז'נבה/AP

שר החוץ וואליד מועלם תקף בחריפות את האופוזיציה. במסיבת עיתונאים שכינס בז'נבה אמר: "ידוע שאין אופוזיציה מתונה, אלה רק קבוצות טרוריסטיות, 'המדינה האיסלאמית של עיראק וסוריה' ו'ג'בהת א-נוסרה' והזרועות שלהן. הם הורסים את התשתית של סוריה והורגים סורים חפים מפשע". לדבריו, הוא ועמיתיו למשלחת "ייצגו את הדאגות ואת האינטרסים של עמנו. אם נמצא כי העם מעוניין בפגישה נוספת, נשוב".

מועלם טען גם כי האופוזיציה נהגה בחוסר בגרות וניסתה "לפוצץ את השיחות" בכך שהתעקשה כי הממשלה תוותר על מוסדות השלטון. "לא הגענו לתוצאות ממשיות במהלך שבוע השיחות הזה משתי סיבות – אחת היא חוסר הבגרות של הצד השני ואיומיו לפוצץ את הדיונים, והעיקשות בדרישה לדון רק בנושא אחד, כאילו באנו לכאן לשעה אחת, לתת להם את מה שהם רוצים ואז ללכת הביתה", הסביר, והפנה אצבע מאשימה גם כלפי וושינגטון: "הסיבה השנייה היא האווירה המתוחה שארצות הברית רצתה שתשרור בפגישה הזאת, עם הופעותיה הפומביות והתערבותה הבוטה בשיחות".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

"רפובליקה סורית נולדה"

האופוזיציה מצדה טענה כי למשטר אין כל רצון להפסיק את שפיכות הדמים. מנהיג הקואליציה של ארגוני האופוזיציה, אחמד ג'רבה, אמר כי משטרו של הנשיא בשאר אסד "מכיר רק דם ומוות. מה שעברנו בז'נבה היה דומה לקרב פוליטי עם נציגים של משטר שמתמחה בבזבוז זמן", אמר לכתבים. "התהליך לא היה קל, ועבורנו זה היה כמו לשתות רעל. רפובליקה סורית חדשה נולדה בז'נבה, גם אם לא חתמנו על הסכם", הוסיף ג'רבה.

ראש הקואליציה של ארגוני האופוזיציה הסוריים, אחמד ג'רבה, ביומה האחרון של ועידת "ז'נבה 2". שוויץ, 31 בינואר 2014. AP
"המשטר מתמחה בבזבוז זמן". ג'רבה, היום בשוויץ/AP

שליח האו"ם והליגה הערבית לסוריה, אל-אחדר איברהימי, ניסה לשדר מעט אופטימיות, באומרו כי מצא "קרקע משותפת" מסוימת. "ההתקדמות אכן איטית ביותר, אבל הצדדים נשאו ונתנו באופן מתקבל על הדעת", אמר.

לדבריו, "זו התחלה צנועה מאוד, אבל כזו שניתן לבנות עליה". הוא ציין כי על אף הפערים העמוקים בין הצדדים, הם הסכימו לשבת סביב אותו שולחן, ואף "היו רגעים שבהם צד אחד הכיר בדאגות ובקשיים של הצד השני". איברהימי הודיע כי השיחות יתחדשו ב-10 בפברואר, אולם עדיין לא ברור אם הדבר אכן ייצא לפועל – האופוזיציה הודיעה כי תגיע לשיחות, אולם מועלם סירב להתחייב, שכן הנשיא אסד טרם עודכן בפרטי השיחות.

בימים האחרונים דנו הצדדים בסוגיות הומניטריות שונות ובדרכים אפשריות להפסיק את האלימות. הם הסכימו להפסיק את האש בכמה מוקדים במדינה השסועה על מנת לאפשר גישה לסיוע הומניטרי. הממונה על העניינים ההומניטריים מטעם האו"ם, ואלרי אמוס, אמרה כי הדבר אפשר להגיש סיוע לכמה אלפי משפחות. עם זאת, היא ציינה כי באשר לעיר חומס – שחלקים ממנה נתונים תחת מצור של המשטר זה למעלה משנה וחצי – לא הושג כל שינוי ולא הוגש סיוע לאזרחים שם. שעות ספורות לפני נעילת סבב השיחות דיווחו פעילי זכויות אדם כי לא פחות מ-1,900 בני אדם, בהם לפחות 430 אזרחים, נהרגו בסוריה מאז נפתחה הוועידה בשבוע שעבר.

בתוך כך, ארצות הברית קראה אמש לממשלת סוריה להאיץ את סילוק הנשק הכימי שברשותה, ולהעבירו בהקדם לנמל בלטקייה, משם יועבר להשמדה בלב ים. "על סוריה לנקוט מידית את הפעולות ההכרחיות על מנת ליישם את המוטל עליה", אמר דובר הבית הלבן, ג'יי קרני, בתדרוך לעיתונאים.

עשכון ראשון: 23:05

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully