וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן: עצרנו את העשרת האורניום לרמה גבוהה

פקחי סבא"א הגיעו למדינה כדי לפקח על יישום החלק הראשון של הסכם הגרעין. אם יתברר שההעשרה נעצרה ב-5%, טהראן תקבל כבר היום אישור בשווי מיליארדים לייצוא כימיקלים ומתכות

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל, קריינות: אביב אברמוביץ'

סוכנות האטום של איראן הודיעה כי עצרה הבוקר (שני) את העשרת האורניום לדרגה גבוהה, במסגרת הסכם הביניים עליו חתמה טהראן מול שש המעצמות. אם האו"ם יאשר שאיראן אכן עשתה זאת, המדינה תזכה כבר הלילה לאישור לייצוא כימיקלים, מתכות וזהב, דבר שנמנע ממנה בשנים האחרונות בשל העיצומים שהטילו האיחוד האירופי וארה"ב.

הבוקר הודיעו גורמים באיראן כי עד השעה 10:30, ההעשרה במתקני הגרעין לא תחצה עוד את רמת ה-5%, הרמה הדרושה להפעלת כורים אזרחיים.

ראש סוכנות האטום של איראן, עלי אכבר סאלחי, אמר כי פקחי סבא"א החלו לפרק את הצנטריפוגות במתקן העשרת האורניום בנתנז ובפורדו. "קרחון הסנקציות נמס", אמר לטלוויזיה הממלכתית.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פקחי האו"ם מפקחים על תהליך השעיית ההעשרה. נשיא איראן רוחאני/מערכת וואלה!, צילום מסך

פקחי סבא"א באו לטהראן ביום שבת כדי לפקח על יישום החלק הראשון של הסכם ז'נבה, שנחתם בסוף 2013. אם איראן תמלא אחרי ההתחייבויות שלה, בהן השמדת האורניום שהעשירה לרמה גבוהה, היא תזכה להקלה נוספת בעיצומים ותקבל את מיליארדי הדולרים שעוקלו מחשבונות הבנק שלה. בחצי השנה הקרובה, ידונו הצדדים בגיבוש החלק הסופי של ההסכם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

נשיא איראן, חסן רוחאני, בירך בשבוע שעבר על יישום ההסכם. הוא תיאר את הכלכלה המקומית כגוף הכבול בידיו וברגליו בשלשלאות העיצומים, ואמר כי הוא צופה שמצבה של איראן ישתפר בקרוב. "אחת השלשלאות הללו תישבר", אמר, "לדעתי נחזה בשינוי חיובי ומתקבל על הדעת במגזר הכלכלי בחצי השנה הקרובה".

רוחאני צפוי לנאום בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס ביום חמישי. בנאומו הוא ידגיש את יתרונות השוק האיראני למשקיעים זרים אחרי הסרת העיצומים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בקונגרס נשמעים כל העת קולות המתנגדים להסכם הביניים עם איראן. יו"ר ועדת החוץ של בית הנבחרים, הרפובליקני אד רויס, אמר לאחרונה כי להערכתו, ההסכם אינו עומד בסטנדרטים הדרושים להגנה על ארה"ב ובעלות בריתה, כיוון שהוא עדיין מאפשר לטהראן לשמור על מרכיבי המפתח של תכנית הגרעין שלה. שר החוץ, ג'ון קרי, השיב לו כי "ביום שבו ההסכם ייושם, ארה"ב וגם ישראל תהיינה בטוחות יותר".

חברת הקונגרס אילאנה רוס-לטינן הגדירה את ההסכם "עסקה גרועה", שאינה מתייחסת למרכיבים אחרים של תכנית הגרעין, כמו פרויקט הטילים הבליסטיים. קרי הבטיח לה כי "המרכיבים הצבאיים של התכנית נמצאים על שולחן הדיונים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully