וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אבו מאזן הציע שוב לאובמה: כוח נאט"ו בבקעת הירדן

19.12.2013 / 9:14

יו"ר הרש"פ התאכזב מהצעת הסדרי הביטחון של קרי, כפי שפורסם ב"הארץ", וניסה להשפיע על ישירות על עמדת אובמה. הפלסטינים מתנגדים להתניית נסיגת צה"ל בתפקוד מנגנוני הביטחון

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק, קריינות: אביב אברמוביץ'
שר החוץ של ארה"ב ג'ון קרי נועד עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. רמאללה, 12 בדצמבר 2013. רויטרס
אבו מאזן וקרי ברמאללה, החודש/רויטרס

הפלסטינים מאוכזבים מעמדותיו של קרי: יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן שלח לנשיא ארה"ב ברק אובמה מכתב בן שלושה עמודים בו הביע אכזבה מהסדרי הביטחון ששר החוץ האמריקני הציג לו בפגישתם לפני כשבועיים. שליחת המכתב, שנחשף לראשונה הבוקר (חמישי) בעיתון "הארץ", מעידה על משבר אמון של ממש בין ההנהגה הפלסטינית לשר החוץ האמריקני.

אבו מאזן הבהיר לקרי בשתי פגישותיהם האחרונות, שבהן נושא סידורי הביטחון עמד במרכז הדיון, כי הפלסטינים לא יכולים לקבל הצעה שכוללת נוכחות צבאית ישראלית בבקעת הירדן לאחר הקמת המדינה הפלסטינית למשך כעשר שנים. עוד עולה מההצעה כי סיומה של הנוכחות הישראלית יהיה תלוי בתפקוד מנגנוני הביטחון הפלסטינים. קרי ניסה לשכנע כי מדובר בנוכחות זמנית בלבד, ומוגבלת בהיקפה, אך הפלסטינים לא התרצו. העברת המכתב לאובמה מהווה ניסיון של אבו מאזן "לעקוף" את שר החוץ ולהשפיע על עמדת ארה"ב ישירות מול הנשיא.

במכתב לאובמה הבהיר אבו מאזן כי הרשות הפלסטינית כבר הסכימה בעבר לנוכחות של כוח צבאי של נאט"ו, בהובלת חיילים אמריקנים, בבקעת הירדן. אבו מאזן כתב גם כי הרשות מודעת לכך שנסיגת ישראל מהגדה המערבית במסגרת כל הסכם תהיה הדרגתית - אך הדגיש כי ההצעה של קרי רחוקה מכך.

עוד על המגעים הישראליים-פלסטיניים:
למרות המו"מ: הפלסטינים יפנו לאו"ם נגד ישראל?
טיבי ב"חי בכנסת": "רחוקים יותר מאי פעם מהסדר מדיני"
קרי נחת בישראל: הסדרי הביטחון בבקעה על הפרק

פגישתם של מזכיר המדינה האמריקאי ג'ון קרי וראש הממשלה בנימין נתניהו. דצמבר 2013. נועם מושקוביץ
ארה"ב והאיחוד האירופי העבירו מסרים ברורים לישראל נגד ניסיון נוסף "להצמיד" לשחרור האסירים הקרוב בנייה בהתנחלויות. נתניהו וקרי/נועם מושקוביץ

עיקר כעסם של הפלסטינים נובע מהסעיף הקובע שהנסיגה הסופית של צה"ל מהבקעה מותנית בתפקוד מנגנוני הביטחון הפלסטיניים. בשיחות עם השליח האמריקני למשא ומתן, מרטין אינדיק, אמרו הפלסטינים כי הסעיף הזה נועד להבטיח נוכחות ישראלית קבועה בבקעה, ואחד מבכירי הרשות אף אמר באירוניה כי "מצד אחד נתניהו רוצה שנהיה מדינה מפורזת ללא צבא, מצד שני אם לא נבנה צבא שעומד בדרישות הביטחון שלו, הוא לא מוכן לסגת מהגדה".

על רקע משבר האמון שהמכתב מצביע עליו, צפוי עוד כשבועיים הסבב השלישי של שחרור האסירים הפלסטינים שישראל התחייבה לשחרר בתחילת המשא ומתן. ארה"ב והאיחוד האירופי העבירו בימים האחרונים מסרים ברורים לישראל נגד ניסיון נוסף "להצמיד" לשחרור בנייה בהתנחלויות, כפי שנעשה בסבבי השחרור הקודמים. זאת, מתוך חשש שגל נוסף של מכרזים יוביל לפיצוץ בשיחות, רגע לפני שהאמריקנים מתחילים להציג לשני הצדדים את הצעות הגישור המפורטות שלהם בכל נושאי הליבה.

לפניות לכתב: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully