וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בסעודיה מתנגדים להסכם: "גם אנחנו נפתח פצצה"

24.11.2013 / 15:28

יועץ בכיר בריאד הזהיר מפני "מרוץ חימוש רחב היקף". מנגד, איחוד האמירויות הפתיע ובירך. במקביל, דווח כי ארה"ב ניהלה מו"מ חשאי במשך חודשים, ללא ידיעת בעלות בריתה

צילום: רויטרס, עריכה: מיכאל ברגמן, קריינות: אביב אברמוביץ'

לא רק בישראל מביעים דאגה בעקבות ההסכם שעליו חתמו הלילה (ראשון) בז'נבה איראן והמעצמות. גם ערב הסעודית, בעלת בריתה של ארצות הברית הרואה במשטר השיעי בטהראן אויב וסכנה למשטר כולו, חוששת מהשלכותיה של העסקה.

בריאד טרם הגיבו באופן רשמי להסכם, אולם יועץ של הממשל אמר שעות ספורות אחרי חתימתו כי ההתפתחות תדיר שינה מעיניהם של תושבי המזרח התיכון. "אני חושש שאיראן תוותר על חלקים מתכניתה הגרעינית כדי להשיג משהו אחר מהמעצמות", אמר עבדאללה אל-אסכר, יו"ר מועצת השורה – אסיפה המייעצת לממשלה הסעודית. הוא הביע חשש שאיראן תזכה ל"מרחב תמרון גדול יותר או ליד חופשית באזור".

לדבריו, "הממשלה באיראן, חודש אחרי חודש, הוכיחה כי היא מחזיקה באג'נדה מכוערת. אסור לאיש באזור לישון טוב ולהניח שדברים ימשיכו באופן חלק". הוא הוסיף כי "תושבי האזור מכירים את המדיניות האיראנית ואת השאיפות האיראניות. הם יודעים שאיראן תתערב בפוליטיקה של מדינות רבות באזור".

אסכר העריך כי ארצו תגיב באופן פעיל על ההתפתחות האחרונה. "אני סבור שערב הסעודית תפעל להשגת פצצה אם איראן תעשה זאת. אני סבור שמצרים, אולי טורקיה, ערב הסעודית, אולי איחוד האמירויות, ינסו לפתח טכנולוגיה כזאת. זה יפתח את הדלת למרוץ חימוש רחב היקף".

שעות ספורות לפני החתימה על ההסכם ההיסטורי, נועד המלך הסעודי עבדאללה עם שליטי קטאר וכווית. בהודעה רשמית נמסר כי השלושה דנו ב"סוגיות המעסיקות את שלושת העמים". רוברט ג'ורדן, שגריר ארה"ב בערב הסעודית לשעבר, העריך בשיחה עם סוכנות הידיעות רויטרס כי הסעודים מודאגים מהשפעתה העתידית של איראן באזור יותר מאשר מפיתוח של פצצה גרעינית. "ההסכם אולי יפיג את החששות מאיום הפצצה, אולם הוא לא עונה על הדאגות הגאו-פוליטיות, שהן עמוקות יותר", הסביר ג'ורדן.

עוד על ההסכם בין איראן למעצמות:
נתניהו: "לא הסכם היסטורי אלא טעות היסטורית"
רוחאני: "הכירו בזכויותינו, ההעשרה תימשך כרגיל"
"ההסכם ביטל את יכולתה של ישראל לתקוף באיראן"

שרי החוץ של המעצמות לאחר החתימה על ההסכם עם איראן בז'נבה. נובמבר 2013. AP
ערב הסעודית חוששת מהתחזקותה של איראן יותר מאשר מהפצצה. שרי החוץ של המעצמות ואיראן חותמים על הסכם הביניים ההיסטורי, הלילה בז'נבה/AP

בראיון שהעניק שלשום ל"טיימס" הבריטי, אמר שגריר ערב הסעודית בבריטניה ואחיינו של המלך עבדאללה, הנסיך מוחמד בן עבדולעזיז, כי ארצו ללא תישאר אדישה אם המעצמות לא יביאו לעצירת תכניתה הגרעינית של איראן. "לא נוכל לשבת בחיבוק ידיים ולקבל איומים מבלי לחשוב ברצינות איך אנו יכולים להגן על ארצנו ועל האזור", הזהיר הנסיך. הוא ציין כי "כל החלופות על השולחן". דבריו מבטאים גם את דאגתן של מדינות המפרץ הסוניות כמו קטאר וכווית.

למרבה ההפתעה, בצהריים בירך איחוד האמירויות הערביות על ההסכם, שלדבריו מגביל את תכניתה הגרעינית של איראן. בסוכנות הידיעות הממלכתית WAM צוטטה הודעת הממשל, ולפיה "הקבינט מקווה כי הדבר יסמל צעד לקראת הסכם קבע שישמר את היציבות באזור ויגן עליו מפני המתיחות והסכנה הטמונים בהפצת נשק גרעיני".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

ישראל וערב הסעודית לא ידעו על המו"מ החשאי

הלילה, זמן קצר אחרי החתימה על הסכם, דווח כי בחודשים האחרונים ניהלה ארה"ב מגעים חשאיים בדרג גבוה ובערוצים שונים מול איראן, מבלי ידיעתן של בעלות בריתה ובהן ערב הסעודית וישראל. סוכנות הידיעות AP דיווחה מפי גורמים רשמיים בממשל האמריקני כי אלה התבשרו על כך רק לפני כחודשיים. זו אולי הסיבה לכך שההסכם הושג במהירות יחסית, וגם הגורם לחילוקי הדעות בין הממשל בוושינגטון לבין עמדתה של צרפת נגד הסכם, בסבב השיחות הקודם שהיה החודש.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
רק אחריה עדכנו את ישראל. אובמה בשיחת הטלפון ההיסטורית עם רוחאני, בסוף ספטמבר/מערכת וואלה!, צילום מסך

לפי הדיווח, השיחות שהחלו במרץ התקיימו בעומאן ובמקומות נוספים, באישורו של הנשיא ברק אובמה ובידיעתם של אנשים בודדים. מצד ארה"ב ניהלו אותם תת-שר החוץ ויליאם ברנס וג'ק סאליבן, יועצו של סגן הנשיא ג'ו ביידן למדיניות חוץ. אלה נפגשו לפחות חמש פעמים עם נציגים איראנים. לפי מקורות בממשל בוושינגטון, ארבע מהפגישות היו לאחר כניסתו של חסן רוחאני לתפקיד הנשיא בראשית אוגוסט האחרון.

לפי הדיווח, השיחות צברו תאוצה לפני כשמונה חודשים, כאשר אובמה הורה לברנס, לסאליבן ולחמישה בעלי תפקידים נוספים להיוועד עם עמיתיהם האיראנים בבירת עומאן מוסקט. לסולטאן העומאני קאבוס בן-סעיד א-סעיד היה תפקיד מרכזי במגעים. במאי ביקר בעומאן שר החוץ האמריקני ג'ון קרי, על פניו לצורך הסכם צבאי, אולם מתחת לפני השטח הוא ביקש להבטיח את תפקיד המפתח שמילאה המדינה בשיחות החשאיות. שתי פגישות חשאיות נערכו מיד אחרי כניסתו של רוחאני לתפקיד באוגוסט, ושתיים נוספות בחודש שעבר.

נתניהו נואם בעצרת הכללית של האו"ם. רויטרס
לא דווח כיצד הגיב לדברי אובמה. נתניהו מזהיר מפני התגרענותה של איראן בעצרת הכללית של האו"ם, בתחילת אוקטובר/רויטרס

ברנס וסאליבן, שהשתתפו בכל הפגישות, אף ניסו לארגן פגישה היסטורית בין אובמה לרוחאני בשולי עצרת האו"ם בניו יורק בספטמבר, אולם זו לא יצאה לפועל לבסוף עקב חששות האיראנים מכך. רק לאחר שיחת הטלפון בין שני הנשיאים החל הנשיא אובמה לעדכן את בעלי בריתו בדבר השיחות החשאיות מול איראן. את נתניהו הוא עדכן בכך בפגישה שהתקיימה בין השניים בבית הלבן ב-30 בספטמבר. לפי הדיווח, נתניהו עודכן רק בשתי שהתקיימו באוגוסט, ולא בזו שהייתה במרץ. הגורמים שסיפרו על כך לא תיארו את תגובתו של נתניהו לדברים, אולם כזכור, יום לאחר מכן הוא נאם מעל בימת העצרת הכללית, וכינה את רוחאני "זאב בעור של כבש". הפגישה החשאית האחרונה בין נציגי ארה"ב ואיראן, שבה השתתפה גם האחראית על המו"מ, תת-שר החוץ האמריקני ונדי שרמן, התקיימה ימים ספורים אחר כך.

מהדיווח עולה עוד כי גם בשיחות שהתקיימו החודש בז'נבה השתתפו סאליבן וברנס, אולם הממשל עשה מאמצים רבים להסוות זאת ושמם לא הופיע ברשימות הממשתפים. הם השתכנו בבתי מלון נפרדים מאלה של שאר הנציגים, השתמשו בכניסות צדדיות ונכנסו ממעליות שירות או ממסדרונות אחוריים על מנת שלא להיתפס על ידי צלמים, בשל חשש כי הדבר יפגע בהתקדמות השיחות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully