וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו על הסכם הגרעין: "לא הסכם היסטורי אלא טעות היסטורית"

24.11.2013 / 10:41

ראש הממשלה הדגיש שישראל לא מחויבת להסכם הגרעין שגובש בין המעצמות לאיראן בז'נבה. פרס: "מעדיפים פתרון דיפלומטי. האלטרנטיבות תהיינה הרבה יותר גרועות וקשות"

צילום: רויטרס, עריכה: מיכאל ברגמן, קריינות: אביב אברמוביץ'

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס בפתח ישיבת הממשלה הבוקר (ראשון) להסכם הביניים שהושג בין איראן למעצמות בז'נבה, ואמר: "זה לא הסכם היסטורי אלא טעות היסטורית". לדבריו, העולם יותר מסוכן כי המשטר המסוכן ביותר עשה צעד משמעותי לקבל את הנשק המסוכן ביותר. "המעצמות הסכימו להעשרת אורניום באיראן תוך התעלמות מהחלטות שהן עצמן הובילו - סנקציות שלקח שנים להשיג מוסרות תמורת ויתורים איראניים קוסמטיים שניתן לבטל תוך שבועות".

לדבריו, ישראל אינה מחויבת להסכם. "איראן מחויבת להשמדת ישראל. ישראל שומרת את הזכות להגן על עצמה בכוחות עצמה. ישראל לא תיתן לאיראן לפתח יכולת גרעינית צבאית", הדגיש ראש הממשלה.

ההסכם בין המעצמות לאיראן - כל הכותרות:
הושג הסכם ביניים היסטורי בין המעצמות לאיראן בז'נבה
לשכת נתניהו: "זה הסכם רע שנותן לאיראן את מה שרצתה"
אובמה: "ההסכם חוסם את הדרך של איראן לפצצה"

ראש הממשלה בנימין נתניהו. נובמבר 2012. AP
"ישראל לא תיתן לאיראן לפתח יכולת גרעינית צבאית". נתניהו/AP

נשיא המדינה, שמעון פרס, התייחס אף הוא להסכם בפני כלי תקשורת בינלאומיים, ואמר כי מדובר בהסכם זמני ולא קבוע. "את תוצאותיו ואת המשכו נוכל לדון רק על פי תוצאות ולא על פי מילים בלבד", ציין הנשיא. "כמו כל העמים גם אנחנו מעדיפים פתרון דיפלומטי על פני כל פתרון אחר. אך אני רוצה להזכיר את דבריו של הנשיא אובמה - עדיף פתרון דיפלומטי אך אם הוא לא יצליח, האלטרנטיבות תהיינה הרבה יותר גרועות והרבה יותר קשות".

פרס ביקש לפנות בדבריו לעם האיראני: "איננו אויביכם ואתם לא צריכים להיות האויבים שלנו. מעולם לא איימנו עליכם. מדוע אתם מאיימים עלינו? אין בזה צורך. בחרו גם אתם בשלום אמת, תהפכו את איראן למדינה אחראית שאיננה עוסקת בטרור, איננה מנסה ליצור איום גרעיני, איננה מדברת בגסות ובאיומים על עמים אחרים. הרי איש לא מאיים עליכם ואתם לא תהיו מאוימים אם לא תאיימו".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לפי ההסכם, איראן התחייבה לעצור את העשרת האורניום לרמה של למעלה מ-5%, לא להשתמש בסרכזות (צנטריפוגות) חדשות מכל סוג שהוא או להתקין כאלה, ולנטרל את מאגרי האורניום שהועשר לרמה גבוהה יותר – של כ-20%, על ידי דילולם או על ידי פעולה אחרת שלא תאפשר להעשירם בהמשך. על פי ההערכה, לאיראן כ-200 קילוגרמים של אורניום שהועשר ל-20%. איראן תידרש גם להותיר כמחצית מהסרכזות שהותקנו במתקן ההעשרה בנתנז בלתי פעילות וכן שני שלישים מאלה שהותקנו במתקן ההעשרה התת-קרקעי והמבוצר בפורדו. בנוסף, ייאסר עליה להקים מתקנים חדשים להעשרת אורניום ולהמשיך לפתח את מתקן המים הכבדים שלה באראק. איראן התחייבה גם לא להגדיל את כמות האורניום המועשר ל-3.5%, כך שבעוד חצי שנה היא לא תהיה גדולה יותר מזו הנוכחית. בהתאם להסכם, איראן תאפשר לפקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית גישה יומיומית למתקני ההעשרה בנתנז ובפורדו.

גורם בבית הלבן אמר כי ההקלות בסנקציות נאמדות בכשבעה מיליארד דולרים. "ההקלה בסנקציות, המוערכת בכשבעה מיליארד דולרים, היא חלק מהמחיר שאיראן תמשיך לשאת בשלב הראשון, תחת הסנקציות שייוותרו בעינן", אמר המקור. לדבריו, סכום גדול הרבה יותר של כמאה מיליארד דולרים נותר מחוץ להישג ידה של טהראן. ההקלות ישפיעו על תעשיות הרכב, הזהב, הפלדה, וכן על תחום הביטוח והתעבורה, כמו גם על ייצוא הנפט ותעשיית הפטרוכימיה. ראש הלשכה המסחרית של איראן טען כי ההקלה המדוברת נאמדת בכשמונה מיליארד דולרים.

"יש שיפורים בהסכם, אך איראן נותרה מדינת סף גרעינית"

השר לנושאים אסטרטגיים ומודיעין, יובל שטייניץ, אמר היום במשדר וואלה! חדשות כי זהו הסכם רע, כיוון שמדבור על הקפאת היכולות האיראניות, ולא על פירוקן. "יש כמה שיפורים, שאני לא מזלזל בהם, אבל הם לא משנים את התמונה הכללית, שהיה אפשר וצריך להשיג הסדר טוב יותר לאור הלחץ שבו נמצאת איראן", אמר השר שטייניץ. לדבריו, חלק מהשיפורים באו בעקבות המאמץ הישראלי עד אתמול בלילה. "הביטול של ה-20%, פירוק כל החומר, יוצר תקדים שבאיראן אין חומר מועשר מעל 5% וגם הפסקת העבודות באראק הם תיקונים חיוביים. איראן הייתה מדינת סף – כזו שיכולה לבנות פצצה בתוך כשנה. היא נשארה מדינת סף גרעינית, כי הקפיאו את היכולת שלה, אבל היא מקבלת הפעם לגיטימציה בינלאומית".

שטייניץ הדגיש כי האופציה הצבאית מול איראן מעולם לא ירדה מהשולחן. "העובדה שאנחנו תמיד צריכים להיות מסוגלים להגן על עצמנו נגד כל איום – העובדה הזו נשארה בתוקף", הסביר השר. "ישראל תחליט בעצמה כיצד היא מגנה על עצמה. נצטרך לשקול את פעולותינו ולעקוב בדריכות אחרי מה שמתפתח".

דן מרידור, לשעבר השר הממונה על שירותי המודיעין, אמר במשדר וואלה! חדשות כי המערכה מול איראן עדיין לא הסתיימה. הוא הדגיש כי מעולם לא טען שהמאבק נגד איראן היה מאבק לא נכון. "אני חשבתי שאין צורך, ולא שיניתי את דעתי, להוזיל את השואה. הדיבורים על השואה מפחידים את היהודים ולא את האיראנים. כן נכון לדבר על המאבק הזה. נתניהו הוא מהמובילים המרכזיים במאבק נכון נגד הגרעין האיראני".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully