וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הושג הסכם ביניים היסטורי בין המעצמות לאיראן בז'נבה

במסגרת ההסכם, ייאסר על איראן להעשיר אורניום לרמה גבוהה מ-5% ולפתח את מתקן המים הכבדים באראק, ותתאפשר גישה יומיומית לפקחים. בתמורה, היא תזכה בהקלה מוגבלת בסנקציות

צילום: רויטרס, עריכה: מיכאל ברגמן, קריינות: אביב אברמוביץ'

הסכם ביניים היסטורי בין איראן למעצמות: בתום ארבעה ימים ולילות של משא ומתן ושלושה סבבי שיחות, חתמו לפנות בוקר (ראשון) הצדדים על הסכם ביניים. במסגרת הסכם זה, איראן תשהה חלק נרחב מפעילותה הגרעינית, ובתמורה תזכה בהקלה חלקית ומוגבלת בסנקציות, הנאמדת במיליארדי דולרים.

שרי החוץ של המעצמות לאחר החתימה על ההסכם עם איראן בז'נבה. נובמבר 2013. AP
מעמד החתימה על ההסכם, לפנות בוקר בז'נבה/AP

השר לנושאים אסטרטגיים ומודיעין, יובל שטייניץ, אמר היום במשדר וואלה! חדשות כי זהו הסכם רע, כיוון שמדובר על הקפאת היכולות האיראניות, ולא על פירוקן. "יש כמה שיפורים, שאני לא מזלזל בהם, אבל הם לא משנים את התמונה הכללית, שהיה אפשר וצריך להשיג הסדר טוב יותר לאור הלחץ שבו נמצאת איראן", אמר השר שטייניץ. לדבריו, חלק מהשיפורים באו בעקבות המאמץ הישראלי עד אתמול בלילה. "הביטול של ה-20%, פירוק כל החומר, יוצר תקדים שבאיראן אין חומר מועשר מעל 5% וגם הפסקת העבודות באראק הם תיקונים חיוביים. איראן הייתה מדינת סף – כזו שיכולה לבנות פצצה בתוך כשנה. היא נשארה מדינת סף גרעינית, כי הקפיאו את היכולת שלה, אבל היא מקבלת הפעם לגיטימציה בינלאומית".

שטייניץ הדגיש כי האופציה הצבאית מול איראן מעולם לא ירדה מהשולחן. "העובדה שאנחנו תמיד צריכים להיות מסוגלים להגן על עצמנו נגד כל איום – העובדה הזו נשארה בתוקף", הסביר השר. "ישראל תחליט בעצמה כיצד היא מגנה על עצמה. נצטרך לשקול את פעולותינו ולעקוב בדריכות אחרי מה שמתפתח".

דן מרידור, לשעבר השר הממונה על שירותי המודיעין, אמר במשדר וואלה! חדשות כי המערכה מול איראן עדיין לא הסתיימה. הוא הדגיש כי מעולם לא טען שהמאבק נגד איראן היה מאבק לא נכון. "אני חשבתי שאין צורך, ולא שיניתי את דעתי, להוזיל את השואה. הדיבורים על השואה מפחידים את היהודים ולא את האיראנים. כן נכון לדבר על המאבק הזה. נתניהו הוא מהמובילים המרכזיים במאבק נכון נגד הגרעין האיראני".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

נשיא איראן, חסן רוחאני, נשא הבוקר הצהרה בתגובה להסכם שנחתם, ואמר כי מדובר בהצלחה של המשלחת האיראנית. לדבריו, מדובר בהכרה רשמית של המעצמות בזכותה של איראן לגרעין, בזכות להעשרת אורניום. "הדברים ימשיכו כפי שהיו עד היום במשך ששת החודשים הקרובים. כל המתקנים הגרעיניים ימשיכו לעבוד", אמר הנשיא האיראני. "מעצמות העולם הכריזו שעם סיום השיחות והחתימה על ההסכם, רוב הסנקציות יוסרו מאיראן. עם התקדמות השיחות גם שאר הסנקציות יוסרו".

רוחאני ציין כי זוהי רק ההתחלה לקראת הסכמי הקבע, ואם המעצמות יפעלו בהתאם להבטחותיהן – גם איראן תעשה את אותו הדבר. "איראן תבוא עם רצון להשיג הסכם קבע. האיראנים לא מעוניינים בנשק גרעיני אלא רק בגרעין לצורכי שלום". הוא עוד הוסיף כי הגרעין הוא חלק ממשי מהפיתוח של איראן. "לא ניתן שמניעת הפיתוח של איראן תתקדם", אמר הנשיא האיראני, והוסיף: "כל מאמצי השגת ההסכם היו בהנחיה של המנהיג העליון, בתמיכתו ובגיבויו".

במהלך הדברים, העלה רוחאני לבמה את בני משפחותיהם של מדעני גרעין שחוסלו, והתחבק עם את בתו הקטנה של אחד המדענים. "עמידתם האיתנה, האחדות והסולידריות של האיראנים, הן שהביאו להישג הזה ואני מבקש להמשיך בתמיכה כדי להגיע להישגים נוספים", אמר הנשיא.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"הדברים ימשיכו כפי שהיו עד היום". רוחאני בהצהרה לאחר ההסכם/מערכת וואלה!, צילום מסך

לפי ההסכם, איראן התחייבה לעצור את העשרת האורניום לרמה של למעלה מ-5%, לא להשתמש בסרכזות (צנטריפוגות) חדשות מכל סוג שהוא או להתקין כאלה, ולנטרל את מאגרי האורניום שהועשר לרמה גבוהה יותר – של כ-20%, על ידי דילולם או על ידי המרה שלהם למוטות דלק. על פי ההערכה, לאיראן כ-200 קילוגרמים של אורניום שהועשר ל-20%. איראן תידרש גם להותיר כמחצית מהסרכזות שהותקנו במתקן ההעשרה בנתנז בלתי פעילות וכן שני שלישים מאלה שהותקנו במתקן ההעשרה התת-קרקעי והמבוצר בפורדו. בנוסף, ייאסר עליה להקים מתקנים חדשים להעשרת אורניום ולהמשיך לפתח את מתקן המים הכבדים שלה באראק. איראן התחייבה גם לא להגדיל את כמות האורניום המועשר ל-3.5%, כך שבעוד חצי שנה היא לא תהיה גדולה יותר מזו הנוכחית. בהתאם להסכם, איראן תאפשר לפקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית גישה יומיומית למתקני ההעשרה בנתנז ובפורדו.

גורם בבית הלבן אמר כי ההקלות בסנקציות נאמדות בכשבעה מיליארד דולרים. "ההקלה בסנקציות, המוערכת בכשבעה מיליארד דולרים, היא חלק מהמחיר שאיראן תמשיך לשאת בשלב הראשון, תחת הסנקציות שייוותרו בעינן", אמר המקור. לדבריו, סכום גדול הרבה יותר של כמאה מיליארד דולרים נותר מחוץ להישג ידה של טהראן. ההקלות ישפיעו על תעשיות הרכב, הזהב, הפלדה, וכן על תחום הביטוח והתעבורה, כמו גם על ייצוא הנפט ותעשיית הפטרוכימיה. ראש הלשכה המסחרית של איראן טען כי ההקלה המדוברת נאמדת בכשמונה מיליארד דולרים.

ג'ון קרי ומוחמד ג'וואד זריף שר החוץ האיראני. נובמבר 2013. רויטרס
הוביל את השיחות. שר החוץ האמריקני ג'ון קרי וזריף האיראני/רויטרס

ההסכם הושג בתום יממה מורטת עצבים בז'נבה, שהחלה בשעות הבוקר אתמול, עם הגעת שרי החוץ של המעצמות לעיר, ונמשכה עמוק אל תוך הלילה. את המשא ומתן ניהלו שרת החוץ של האיחוד האירופי, קתרין אשטון, שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, ושר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף. בשיחות השתתפו גם שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב, הבריטי ויליאם הייג, הסיני וואנג יי, הגרמני גידו וסטרוולה והצרפתי לורן פביוס.

בשעות הערב המוקדמות הלך והתקבל הרושם שהסכם לא יושג, אך בלילה, לאחר פגישה ממושכת בין השלושה, הושגה פריצת הדרך שאפשרה להגיע להסכם. מעתה יחל השלב הבא של המגעים בין הצדדים: משא ומתן על הסכם סופי, שאמור יהיה להגדיל עוד יותר את הנסיגה בתכנית הגרעין האיראנית - וגם את ההקלה בסנקציות על איראן.

מוחמד ג'וואד זריף שר החוץ האיראני ולורן פביוס שר החוץ הצרפתי. נובמבר 2013. רויטרס
שרי החוץ של צרפת ואיראן בז'נבה/רויטרס

שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, מיהר להתייחס להסכם כניצחון של ארצו. "על פי ההסכם בין איראן למעצמות, זכות ההעשרה של איראן הפכה לרשמית והיא מוכרת בהסכם", אמר לסוכנות הידיעות האיראנית "מהר". הוא הוסיף כי המתקנים בנתנז, בפורדו ובאראק ימשיכו בפעילותם הנוכחית. "הסנקציות לא יחריפו, ואחד מארבעת דפי ההסכם מוקדש להן", טען. סוכנות הידיעות "פארס" דיווחה כי על פי ההסכם, כל האורניום שכבר הועשר ונמצא בידיה של איראן יישאר אצלה. עוד הודגש שם כי איראן תמשיך בהשלמת תכנית הגרעין שלה, ואין היא צריכה לסגת מן ההישגים שאליהם הגיעה עד כה.

במסיבת עיתונאים בז'נבה לאחר ההכרזה על הסכם עם המעצמות, אמר זריף: "נמשיך לנוע קדימה על בסיס כבוד הדדי. חשוב שנראה הזדמנויות ואופקים חדשים". הוא הוסיף כי יש לכבד את זכויות העם האיראני ולבטל כל ספק לגבי האופי הלא-צבאי של תכנית הגרעין האיראנית. "ההסכם הזה הוא צעד ראשון ועלינו להמשיך בעבודה הקשה, כדי לסיים את הפרק המיותר הזה. עלינו לחדש את האמון בין הצדדים", אמר. הוא הוסיף ברמיזה לישראל: "אנשים צריכים להפסיק לאיים עלינו במלחמות. האופציה הזו ירדה מהשולחן מזמן. מלחמות הן דבר לא יעיל".

ג'ון קרי וסרגיי לברוב שר החוץ הרוסי לאחר החתימה על ההסכם עם אירן בז'נבה. נובמבר 2013. רויטרס
שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב עם עמיתו האמריקני קרי, הלילה/רויטרס

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, אמר לפנות בוקר במסיבת עיתונאים כי ההסכם הראשוני שנחתם הלילה הוא השלב הראשון לקראת הסכם מלא. "לאיראן, כמו לכל מדינה אחרת, יש זכות לתכנית גרעין לצורכי שלום. על איראן להוכיח לעולם כי תכנית הגרעין שלה היא אכן לצורכי שלום באופן בלעדי. העם האיראני ירוויח מכך על ידי הצטרפות בחזרה לקהילה הבינלאומית". לדבריו, "האחדות הבינלאומית שאפשרה את הטלת הסנקציות תבטיח כי איראן לא הולכת לקראת נשק גרעיני. לישראל ולמדינות המפרץ היו סיבות טובות להיות ספקניות לגבי כוונותיה של איראן. בתור המפקד העליון של הצבא, אבטיח שלאיראן לא יהיה נשק גרעיני, אך לא נמהר למלחמה".

שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, צייץ לפנות בוקר בחשבון הטוויטר שלו כי "ההסכם עם איראן הוא שלב ראשון בדרך להפיכת העולם למקום בטוח יותר. עבודה רבה עוד לפנינו". במהלך מסיבת עיתונאים בז'נבה הוא הדגיש כי במסגרת ההסכם, ביטחונה של ישראל ושל מדינות האזור יובטח.

במסיבת עיתונאים בז'נבה הצהיר קרי: "ההסכם ימנע מאיראן לאיים על ידידותינו במזרח התיכון ובעולם כולו. ההסכם מסיג לאחור את תכנית הגרעין. ישראל תהיה בטוחה יותר בזכות ההסכם". הוא הסביר את תנאי ההסכם, ואמר כי כדי לוודא שכל זה מתקיים, איראן הסכימה לפיקוח על בסיס יומי והדוק על תכנית הגרעין שלה. "בהסכם לא כתוב שלאיראן יש זכות להעשיר אורניום. המושג הזה לא מופיע בהסכם הזה", אמר.

הוא הוסיף: "אל תטעו. מטרת הסנקציות הייתה מאז ומתמיד להוביל את איראן לשולחן המשא ומתן. הסנקציות הצליחו".

עוד בנושא
איראן: השיחות יסתיימו בצהריים - עם או בלי הסכם
לקראת הסכם עם איראן? שרי החוץ בז'נבה
כך ייראה ההסכם עם איראן: העשרה נמוכה וצמצום הפעילות

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

(עדכון ראשון: 4:05)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully