וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך ייראה ההסכם עם איראן: העשרה נמוכה וצמצום הפעילות

לפי דיווחים מז'נבה, ההסדר בין המערב לאיראן יתפרש על פני תקופת ניסיון של חצי שנה, במהלכה יפעלו הצדדים להשגת הסכם קבע. כחמישית מהסנקציות יוסרו והפיקוח על איראן יוגבר

צילום: רויטרס, עריכה: מיכאל ברגמן

(שר החוץ קרי מגיע לז'נבה להשתתף בשיחות הגרעין)

במסגרת הסכם הביניים המתגבש בין איראן למעצמות המערב, איראן "תחסל" את מאגר האורניום המועשר לרמה של 20% שברשותה - כך סיפרו הלילה (שבת) בכירים מערביים ל"ניו יורק טיימס". לפי ההסכם, שתוקפו יהיה בן חצי שנה, איראן תידרש לדלל את האורניום המועשר שברשותה או להפכו למוטות דלק, כך שלא ניתן יהיה לעשות בו שימוש לטובת הרכבת נשק גרעיני.

לפי הדיווח, איראן תורשה להמשיך להעשיר אורניום, אך ברמה נמוכה של 3.5%. כמו כן, איראן לא תורשה להרחיב את מאגר האורניום המועשר ברמה של 3.5% שכבר יש ברשותה, אלא תידרש להמיר לדלק או לדלל את הכמות החדשה שתעשיר במשך ששת חודשי ההסכם.

המתקן להמרת אורניום, איספהאן, איראן. AP
יתבקשו לחסל את מאגר האורניום המועשר ברמה גבוהה. עובדי כור באיראן/AP

הסכם הביניים ינוסח, לפי אותם בכירים, כך שיתאים לדרישתה של איראן להמשיך באופן כלשהו את העשרת האורניום בתחומה, צעד שנחשב במדינה האיסלאמית בתור "הישג" על פני המערב. מן העבר השני של המתרס, החשש הרב המובע על ידי מדינות מערביות, ובראשן ישראל, שאיראן תמשיך להתקדם לעבר השגת פצצה גרעינית, אמור להיות מנוטרל נוכח העובדה שהאחרונה תשהה למשך תקופת ההסכם את העשרת האורניום ברמה המתאימה להרכבת נשק אטומי.

סעיף נוסף בהסכם המתגבש יכלול את הפסקת בנייתו של כור המים הכבדים באראק. השלמת בנייתו של כור זה הייתה אמורה לאפשר לאיראן לייצר פולוטוניום, אשר מהווה דרך נוספת להשגת נשק גרעיני. כמו כן, איראן תידרש שלא להתקין את הצנטריפוגות החדשות והמתקדמות שכבר רכשה, באמצעותן מתבצעת העשרת האורניום. במקביל לכך, ייאסר על איראן השימוש באלף הצנטריפוגות המתקדמות שכבר התקינה, אך טרם החלה להפעילן. בכדי לוודא כי היא עומדת בהסכם שנחתם עימה, צפויה איראן להסכים להגברת הפיקוח החיצוני על אתרי הגרעין שבתחומה.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
מתקן המים הכבדים בעיר אראק, איראן. AP
בנייתו תופסק. כור המים הכבדים באראק/AP

מטרת הסכם הביניים עבור שני הצדדים היא "לקנות זמן", כך שיוכלו לנהל משא ומתן לקראת הסכם קבע בנושא הגרעין. אשר לסנקציות המוטלות על איראן, נראה כי במסגרת הסכם הביניים יוסרו חלק מהן, כאשר להערכת הבכירים המערביים מדובר בהסרה של כחמישית עד שישית מהסנקציות. בתוך כך, "יופשרו" כ-3.6 מיליארד דולרים שאיראן הרוויחה במכירת דלק, יתאפשר שוב לייבא חלקי חילוף למכוניות, זהב, מתכות יקרות ומספר פריטים נוספים. להערכת אותם בכירים, איראן מפסידה נכון לעכשיו כ-25-30 מיליארד דולרים מדי חצי שנה כתוצאה מהסנקציות המוטלות עליה.

שרי החוץ מגיעים לז'נבה; הפסימיות מתחילה להתפוגג

המגעים בין איראן לקבוצת שש המעצמות נמשכו אתמול, ובניגוד לאווירה הפסימית שהורגשה שלשום בז'נבה, כעת מסתמן כי חלה התקדמות בשיחות והצדדים קרובים להסכם ביניים. שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, הגיע אמש לז'נבה כדי להצטרף לשיחות, ואף נועד במשך שעה וחצי עם שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף. שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, הגיע אף הוא היום, כמו גם עמיתו הצרפתי לורן פביוס.

דוברת מחלקת המדינה האמריקנית, ג'ן סאקי, אמרה הלילה כי החלטתו של קרי להצטרף לשיחות הגרעין התקבלה לאור ההתקדמות במשא ומתן. "בשל ההתקדמות שנעשתה, השר קרי החליט לנסוע לז'נבה כדי לחבור היום לעמיתיו שרי החוץ למקרה שיושג הסכם", אמרה סאקי. שר החוץ הסיני, וואנג יי, ככל הנראה יגיע היום בבוקר. משרד החוץ הגרמני הודיע הלילה כי גם גם שר החוץ הגרמני, גידו וסטרוולה, צפוי להגיע לסבב השיחות.

עוד בנושא:
לקראת הסכם עם איראן? שרי החוץ בדרך לז'נבה
רוחאני על שיחות הגרעין: לא להתחשב באינטרס הישראלי
המו"מ עם איראן: מאמץ אחרון לפני הסכם?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully