וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המרגל הבכיר של מצרים: יש לי קשר ישיר לראש ה-CIA

מפקד המודיעין המצרי אמר ל"וושינגטון פוסט" כי לארה"ב אין סיבה לחשוש מהקשר המתחזק עם מוסקבה. לדברי הגנרל תוהאמי, אל-קאעדה התבסס גם בקהיר: "ייקח זמן לחסל אותם"

לקראת הגעתה לקהיר של משלחת רוסית רמת-דרג, מבהיר ראש המודיעין המצרי כי לא חלה פגיעה בשיתוף הפעולה עם הביון האמריקני, למרות שוושינגטון הקפיאה את הסיוע הצבאי לארצו. הגנרל פריד תוהאמי אמר כי צבא מצרים רושם הישגים משמעותיים בלחימה בסיני, והצהיר כי כל גוף פוליטי, כולל "האחים המוסלמים", יורשה להתמודד בבחירות לפרלמנט.

הגנרל תוהאמי הוחזר בקיץ מגמלאות כדי לעמוד בראש המודיעין הכללי של מצרים. הוא נחשב למי שהיה מדריכו הרוחני של מפקד צבא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי, בזמן שהשניים שירתו בצבא. קודמו של תוהאמי בתפקיד, מוחמד ראפת שחאתה (המתווך בין ישראל לחמאס בעסקת שליט), פוטר בהפיכה הצבאית בחודש יולי, אחרי שהנשיא מוחמד מורסי הושלך למאסר.

בראיון ראשון אי-פעם לתקשורת, סיפר תוהאמי לפרשן ה"וושינגטון פוסט", דיוויד איגנשיוס, כי יש לו קשר ישיר עם ראש הסי-איי-אי, ג'ון ברנן. תוהאמי גם אמר כי הקשר שלו עם מפקד תחנת הסי-איי-אי בקהיר הוא "ישיר יותר מאשר עם כל שירות (ביון) בעולם".

ג'ון ברנן ראש הסי-איי-אי. GettyImages
ראש ה-CIA ג'ון ברנן/GettyImages

כמעט ולא קיימים תצלומים של תוהאמי, ובפרט שלא מהשנים האחרונות. איגנשיוס, שבא לקהיר, תיאר אותו כגבר מקריח וכחוש, עם מבט נוקב ופנים רזים. הוא מקרין אופי "מאופק ביותר", התואם את מי שהיה בצללים רוב חייו. "הוא הרכיב משקפיים ללא מסגרת, ועישן בשרשרת במשך רוב הריאיון", ציין המראיין, ו"מתורגמן העביר את קולו העבה והנמוך", הוסיף. בימי הנשיא מובארק, תוהאמי היה אחראי על גוף הביקורת הממשלתי, ונחשף לסודות הכמוסים ביותר של השלטון. מבקריו טוענים כי הוא סייע לטייח מעילות שעשו מובארק ומקורביו.

בראיון, תואמי הזהיר כי כמה תאי טרור, הקשורים לאל-קאעדה, מנסים להקים בסיסים בחצי האי סיני, בהם הארגון "בית אל-מקדס". למצרים אין ראיות שלארגונים אלה יש קשר ישיר עם מנהיג אל-קאעדה, איימן א-זוואהירי, אמר תוהאמי. לדבריו, תאי הטרור מתקשרים זה עם זה באינטרנט וברשתות החברתיות.

מפקד צבא מצרים עבד אל-פתאח אל-סיסי עם שר החוץ האמריקני ג'ון קרי. נובמבר 2013. רויטרס
הגנרל סיסי עם שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, בתחילת החודש/רויטרס

"כיום, אל-קאעדה מייצג אידאולוגיה יותר מאשר ארגון", אמר מפקד המודיעין המצרי. הוא התגאה בהישגי הצבא בסיני, אך אמר כי "ייקח זמן עד שנחסל את התאים שלהם". לדבריו, כמה מתאי הטרור התבססו בקהיר, בדלתא של הנילוס ובמצרים העליונה, אך "משרד הפנים עוקב אחריהם". הוא התריע כי ארגוני הטרור עלולים לפגוע במקורות ההכנסה העיקריים של מצרים – התיירות, תעלת סואץ ובהשקעות החוץ של המדינה. לכן, אמר, הצבא וכוחות הביטחון מקנים אמצעי ביטחון נוספים למגזרים הללו.

בסוף השבוע הצהיר שר החוץ המצרי נבלי פהמי כי "האחים המוסלמים" יורשו להתמודד בבחירות לפרלמנט שייערכו באביב, למרות שהוצאו מהחוק. איגנישיוס שאל את ראש המודיעין אם הוא יתיר לתנועה לשוב לפעילות פוליטית, כפתרון שיהווה עבור תומכיהם חלופה לאלימות. תוהאמי השיב כי "מפת הדרכים" של מצרים, שנועדה להשיב את המדינה למסלול הדמוקרטיה, קובעת כי "אין גורם שיישאר מחוץ לתהליך הפוליטי".

מסוק קרב מדגם אפאצ'י של צבא מצרים טס בשמי קהיר. AP
מסוק אפאצ'י של צבא מצרים. הלחימה בסיני נושאת תוצאת/AP

תוהאמי הביע חשש מהמצב הביטחוני בלוב, והתריע כי "הוואקום הביטחוני" עלול לקרוע את המדינה לשניים. לגבי סוריה, אמר תוהאמי כי המאמצים לחמש ולממן את האופוזיציה המתונה רק הובילו לחיזוק הארגונים הקיצוניים, בהם ג'בהת אל-נוסרה, פלג של אל-קאעדה. לדבריו, הפתרון היחיד למשבר בסוריה הוא הסדר שייצור ממשלה חדשה, שתהיה יציבה מספיק כדי להילחם בלוחמי אל-קאעדה. "ככל שייקח יותר זמן להידרש לנושא הזה, כך הזעזועים יהיו ארוכים יותר", הזהיר.

שרי החוץ והביטחון של רוסיה יבואו היום למצרים, לביקור שנועד להדק את הקשרים האסטרטגיים בין שתי המדינות. "מדובר בביקור ובדיונים הראשונים מסוגם מאז תחילתם של קשרי הידידות עם מצרים", אמר דובר משרד החוץ הרוסי, אלכסנדר לוקשביץ. הדובר מסר כי ביקורם של שר החוץ לברוב ושר ההגנה סרגיי שויגו בקהיר יתמקד ב"שיתוף פעולה צבאי וטכני", שמשמעותו המעשית היא מכירת אמצעי לחימה למצרים.

לקריאה נוספת
מצרים פרסמה לראשונה לוח זמנים לסיום המשטר הצבאי
מורסי מתקשה להסתגל לכלא: "אני הנשיא, מגיע לי אווז!"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully