וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השעון מתקתק: האמריקנים מגבירים את קצב השיחות

24.10.2013 / 0:01

ראש הממשלה נתניהו נועד במשך שבע שעות עם שר החוץ קרי ברומא בניסיון להגיע להסכמות של ממש בסוגיות הליבה. לפי לוח הזמנים של קרי, נותרה חצי שנה להשלמת התהליך. פרשנות

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

צפו: נתניהו מתייחס לגרעין האיראני ולתהליך השלום באיטליה, שלישי

שבע שעות שלמות, על השעון, ארכה הפגישה שהתקיימה אמש (רביעי) בין ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לשר החוץ האמריקני, ג'ון קרי. השניים נועדו בשגרירות האמריקנית ברומא, בירת איטליה, ודנו בשני נושאים עיקריים: המשא ומתן הישראלי-פלסטיני והמגעים בין המעצמות לבין איראן בנושא הגרעין. בפגישה נכחו יועצים בכירים משני הצדדים, בהם שגריר ארה"ב בישראל, דן שפירו, ומקבילו הישראלי בוושינגטון, רון דרמר, כמו גם היועץ לביטחון לאומי, יוסי כהן, ואיש סודו של נתניהו במו"מ עם הפלסטינים, עורך הדין יצחק מולכו. עם זאת, חלק נרחב מהפגישה התקיים בארבע עיניים, בין קרי לנתניהו בלבד.

אש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם ג'ון קרי ברומא. אבי אוחיון, לשכת העיתונות הממשלתית
מגבירים את הקצב. קרי ונתניהו ברומא, אתמול/לשכת העיתונות הממשלתית, אבי אוחיון

הפגישה החלה בהצהרות משותפות לעיתונות, שבהן נתניהו חזר על "דף המסרים" הקבוע שלו בנושא האיראני: הדגשת העובדה שאיראן יכולה לייצר פצצה בתוך זמן קצר אם תחליט על כך, והבעת התנגדות נחרצת לכל הקלה בסנקציות על איראן כל עוד היא לא מתפרקת מתכנית הגרעין הצבאית שלה. קרי, מצדו, ניסה להעביר מסר מרגיע כאשר הדגיש שארה"ב שותפה לעמדת ישראל לפיה "עדיף לא להגיע להסכם עם איראן מאשר להגיע להסכם גרוע". קרי לא פירט מהו "הסכם גרוע" בעיני ארה"ב, ולא התייחס לארבעת התנאים שנתניהו דורש מאיראן – תנאים שארה"ב ומעצמות המערב לא מחויבות אליהם.

הנושא האיראני תפס נתח זמן נכבד, אך את רוב הפגישה הקדישו נתניהו וקרי לנושא הישראלי-פלסטיני. נתניהו ציין כי הוא וקרי משוחחים בעניין זה "כמעט כל יום". המשא ומתן שאותו מנהלים ראשי צוותי המשא ומתן, ציפי לבני וסאיב עריקאת, הואץ בשבועיים האחרונים, כולל ארבע פגישות שנערכו בטווח של כשבוע. בניגוד לפגישות הראשונות, שנערכו ללא נוכחות אמריקנית בחדר הדיונים, בפגישות האחרונות השתתף גם השליח המדיני האמריקני, מרטין אינדיק. בנוסף, קרי אף עיבה את צוות המשא ומתן האמריקני, שכלל בתחילה רק את אינדיק ואת איש אמונו, פרנק לוונסטיין. השבוע אף מונתה דוברת לצוות, העיתונאית הוותיקה (ודוברת העברית) לורה בלומנפלד.

קרי לא מתכוון להרפות

קרי הקציב בתחילת התהליך תשעה חודשים למשא ומתן. עד כה חלפו שלושה. שני הצדדים עמדו במחויבויותיהם, בדגש על המחויבות לא להדליף פרטים מחדר הדיונים לכלי התקשורת. לבני, מולכו ושותפיהם בצד הפלסטיני, סאיב עריקאת ומוחמד שתיה, דנים בכל סוגיות הליבה - כולל ירושלים. עם זאת, בינתיים לא הושגו הסכמות כלשהן, אפילו לא בנושאים האזרחיים, כמו למשל נושא המים, שנחשבים קלים יותר. שעון החול שהציב קרי ממשיך לזלוג, והאמריקנים מעוניינים להמשיך בקצב מוגבר ולהתחיל להגיע להסכמות של ממש בסוגיות הליבה. זו הייתה המטרה העיקרית של הפגישה בין קרי לנתניהו. עדכונים בנושא איראן ראש הממשלה שמע כבר מפי דיפלומטים בכירים מאירופה שביקרו בישראל בסוף השבוע.

הפעם האחרונה שבה ראש הממשלה בילה שבע שעות ברצף במחיצתו של דיפלומט בכיר ממדינה זרה הייתה בנובמבר 2010, לפני כמעט שלוש שנים. זה קרה בוושינגטון, במהלך פגישה עם שרת החוץ הקודמת של אובמה, הילרי קלינטון. מטרת הפגישה ההיא, שנערכה על רקע הקיפאון במשא ומתן בין ישראל לרשות הפלסטינית, הייתה ליצור תנאים שיאפשרו להתחיל שיחות ישירות בין הצדדים. הפגישה הוכתרה ככישלון, והייתה למעשה אקורד הסיום של המשא ומתן בתקופתה של קלינטון כשרת החוץ.

העיתונאי האמריקני מארק לנדלר, שמסקר את הבית הלבן עבור ה"ניו יורק טיימס", הזכיר אמש את הפגישה ההיא מ-2010, כרמז לכך שגם הפגישה עם קרי – שנראית כרגע כמו נקודת שיא של התהליך המדיני – יכולה להתברר כנקודת שבירה. לעומתו, יש מי שמיקום הפגישה ברומא הזכיר להם את הפגישה הדרמטית שנערכה בבירת איטליה בנובמבר 2003 בין ראש הממשלה דאז אריאל שרון, לבין בכיר הממשל האמריקני אליוט אברהמס – פגישה שבה עדכן שרון לראשונה את הממשל האמריקני על כוונתו לפנות התנחלויות מרצועת עזה. שתי הגישות מבוססות על תחושות בטן וניסיון להיאחז בנתונים מקריים לחלוטין. הדבר היחיד שניתן לומר בבירור הוא שקרי לא מתכוון להרפות: מבחינתו, שבע השעות היום היו רק תחילתו של הלחץ לקדם את המשא ומתן.

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

עוד על תהליך השלום
נתניהו נועד עם קרי ברומא: ”שלום דורש הכרה הדדית”
המשא ומתן עולה הילוך: שלוש פגישות בארבעה ימים
ב-29 באוקטובר: שחרור שני של אסירים פלסטינים

(עדכון ראשון: 23:54)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully