וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשא ומתן עולה הילוך: שלוש פגישות בארבעה ימים

22.10.2013 / 0:32

שר החוץ האמריקני קרי אמר כי עד כה התקיימו 13 פגישות בין נציגי ישראל והפלסטינים. השבוע צפויה להיערך פגישה נוספת בין הצוותים, שדנים בכל סוגיות הליבה – כולל ירושלים

צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד, קריינות: אביב אברמוביץ'

(בשבוע הבא: הפעימה השנייה של שחרור האסירים הפלסטינים)

השמועות על מותו של המשא ומתן המדיני היו מוקדמות: שר החוץ האמריקני ג'ון קרי אמר אמש (שני) כי צוותי המשא ומתן של ישראל והרשות הפלסטינית קיימו שלוש פגישות בארבעת הימים האחרונים, וזאת בהתאם להצהרתו מלפני כחודש על הגברת קצב השיחות בין הצדדים. הפגישות בין הצדדים נערכו ביום שישי האחרון, שלשום ואתמול. קרי הודיע גם כי קטאר מתכוונת להעביר כ-150 מיליון דולר לתמיכה בכלכלת הרשות הפלסטינית – צעד שיחזק את אבו מאזן ברחוב הפלסטיני התוסס. דבריו של קרי מגיעים כ-48 שעות לפני פגישתו הצפויה ברומא עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. השניים ידונו בהתקדמות במשא ומתן, כמו גם בשיחות בין המעצמות לבין איראן בנושא הגרעין.

ציפי לבני, ג'ון קרי וסאיב עריקאת עם חידוש שיחות השלום בוושינגטון, יולי 2013. AP
נפגשו שלוש פעמים בארבעת הימים האחרונים. קרי בין לבני לעריקאת/AP

מעבר לפגישות שהזכיר קרי, השבוע צפויה להתקיים לפחות עוד פגישה אחת בין צוות המשא ומתן הישראלי בראשות השרה ציפי לבני, לבין הצוות הפלסטיני בראשות סאיב עריקאת. גורמים שמעורים בפרטי המשא ומתן אומרים כי הצדדים דנים בכל נושאי הליבה של הסכסוך, בכללם ירושלים – סוגיה שעלתה לכותרות השבוע בעקבות הצעת החוק שמנסות לקדם סיעות הימין, לפיה כל דיון על ירושלים במסגרת המשא ומתן יחייב אישור מוקדם של 80 חברי כנסת.

בשבוע הבא: המשך שחרור האסירים הפלסטינים

בתחילת השבוע הבא צפויה ישראל לשחרר את הפעימה השנייה של האסירים הפלסטינים שאותם התחייבה לשחרר בתחילת המשא ומתן. זהותם של האסירים שישוחררו תיקבע על ידי צוות השרים שהוסמך לסוגיה, הכולל את השרים משה (בוגי) יעלון, ציפי לבני, יעקב פרי ויצחק אהרונוביץ'. מכיוון שהממשלה הסמיכה את הצוות לקבוע מי יהיו האסירים שישוחררו, השחרור לא יובא לדיון נוסף בממשלה – אלא אם רשימת המשוחררים תכלול אסירים ערבים-ישראלים, תסריט שקיימת סבירות נמוכה להתרחשותו. בהוראת ראש הממשלה נתניהו, אסירים שישוחררו אך יוגדרו על ידי מערכת הביטחון כמסוכנים, יגורשו לרצועת עזה.

למרות הגברת קצב השיחות, צוותי המשא ומתן של שני הצדדים מצליחים עד כה לשמור על מעטה של חשאיות בנוגע לתוכן השיחות ואפילו בנוגע למועדי קיומן. השרה לבני ערכה בשבוע שעבר תדרוך מצומצם לבכירי משרד החוץ בנושא המשא ומתן – כל הנוכחים בתדרוך הוכרחו לחתום על טפסי שמירת סודיות, ועד כה גם הפרטים שנאמרו באותו תדרוך טרם דלפו. באופן מפתיע, גם ההדלפות מן הצד הפלסטיני – שבתחילת המשא ומתן גרמו לישראל להתלונן בפני קרי ואנשי צוותו – פסקו כמעט לחלוטין בשבועות האחרונים.

השר להגנת הסביבה עמיר פרץ, חבר סיעת "התנועה" שבראשה עומדת לבני, אמר מוקדם יותר אתמול במשדר וואלה! חדשות כי צוותי המשא ומתן משני הצדדים "לא עוסקים בפרוצדורות ובשתיית קפה". פרץ הסביר כי "אם מישהו חושב שהם מבזבזים את הזמן על נימוסים ועל לשתות קפה, וטוחנים זמן כדי להוכיח שמשא ומתן מתקיים – הוא טועה. יש שם נושאים מהותיים, יש התקדמות ויש מתווה שמאפשר לשני הצדדים להמשיך ולקיים את המשא ומתן".

עוד בנושא
ב-29 באוקטובר: שחרור שני של אסירים פלסטינים
השרים אישרו: רוב של 80 ח"כים למו"מ על ירושלים
בימין מודאגים: ביבי יחלק את ירושלים?

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully