וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרובי חסיד האומות הערבי מסרבים לתואר "בגלל ישראל"

מוחמד חילמי היה רופא מצרי שחי בברלין בשואה. הוא מת ב-1982 והשנה הוכר על פועלו להצלת ארבעת בני משפחת בורוס. קרובת משפחתו: מכבדים את היהודים, אך היחסים עם ישראל רעים

קרובת משפחתו של הערבי הראשון שהוכר כחסיד אומות עולם, אומרת כי המשפחה אינה מעוניינת לקבל את התואר, בשל היחסים העכורים של ארצה עם ישראל.

ד"ר מוחמד חילמי היה רופא מצרי שחי בברלין בתקופה השואה. הוא מת ב-1982, והשנה הוכר במוזיאון יד ושם על פועלו להצלת יהודים במלחמת העולם השנייה. במקרים שהאות מוענק לאנשים מתים, המוזיאון מנסה לאתר את בני המשפחה החיים שלהם, כדי לתת להם את האות בטקס מיוחד.

ואולם, המוזיאון לא הצליח לאתר עד כה את קרוביו של חילמי. היסטוריון גרמני סייע לסוכנויות הידיעות אי-פי להשיג את תעודת הפטירה של אשתו של חילמי, שמתה ב-1998. התיעוד חשף כי שלושה קרובים של בני הזוג עדיין חיים בקהיר.

אמי חילמי ומוחמד חילמי, מארחים בברלין את אנה בורוס-גוטמן ואת בתה קרלה. 1969. יד ושם
אמי חילמי ומוחמד חילמי, מארחים בברלין את אנה בורוס-גוטמן ואת בתה קרלה. 1969/יד ושם

מירפת חסן, נשואה לבן-אחיינו של חילמי, אמרה כי "אם מדינה אחרת הייתה מעניקה לחילמי את האות, היינו מקבלים אותו בשמחה". חסן, בת 66, אמרה שהמשפחה לא רוצה לקבל את העיטור מישראל, בגלל שהיחסים בין מצרים לישראל נותרו עוינים גם אחרי חתימת הסכם השלום. "אני מכבדת את היהדות כדת ואני מכבדת את היהודים. גם האיסלאם מכיר ביהדות כדת", הבהירה בשיחה עם אי-פי. היא אמרה כי "חילמי לא הפלה בין לאום, גזע או דת. הוא טיפל בחולים בלי קשר למי שהיו".

הענקת תעודת כבוד למוחמד הלמי, רופא מצרי שחי בברלין בתקופת השואה. ספטמבר 2013. AP
אירנה שטיינפלד, מנהלת מחלקת חסידי אומות ביד ושם, עם תעודת התואר של חילמי/AP

עם תחילת הטרנספורטים מברלין, הוא סייע להחביא את אנה גוטמן (בורוס), חברת משפחה בת 21. הוא סייע גם לאמה של אנה, לבעלה של האם ולסבתא. חילמי נשאר בגרמניה אחרי המלחמה. ושב לעבוד ברפואה. הוא לאשה את חברתו, אמי, ולזוג לא נולדו ילדים.

חילמי נולד בחרטום ב-1901, באזור שלאחר מכן עבר לשליטת סודאן. אביו היה מצרי ואמו גרמניה. הוא היגר לברלין ב-1922 כדי ללמוד רפואה והתמחה כאורולוג ועבד במקצוע עד 1938, אז אסרה גרמניה על כל הרופאים שאינם ממוצא ארי לעבוד במערכת הציבורית.

מיד ושם נמסר בתגובה: "אנו מצטערים על כך, ומקווים שיבוא יום שהרגש האנושי יתגבר על הפוליטי".



לקריאה נוספת
אחרי 65 שנה: ניצולת השואה התאחדה עם מצילה
אנדרטת ראול ולנברג בהונגריה הושחתה ברגלי חזיר
קרוב ל?500 חסידי אומות עולם מתגלים מדי שנה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully