וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת פיצול: הקרע בש"ס הוא רק עניין של זמן

15.10.2013 / 0:05

הפיכתה של עצרת הזיכרון לרב יוסף לפוליטית רק הגבירה את המתיחות בתנועה. דרעי ינסה למנוע את עזיבתם של חלק מתומכי המפלגה. ביחס לרב עמאר ולח"כ ישי, נראה כי הפור כבר נפל

עריכה: טל רזניק

(העצרת לזכרו הרב יוסף ונאומו של אריה דרעי, שלשום)

השסע בתנועתו של הרב עובדיה יוסף המנוח הולך ומעמיק לאחר עצרת הזיכרון שהתקיימה שלשום (ראשון) וחתמה את השבעה על מותו. חלקים מהתנועה לא קיבלו את מינויו של אריה דרעי ליו"ר המפלגה, ולאחר שהעצרת הפכה לפוליטית, גובר הכעס על התנהלותו ומגיע גם למשפחתו של הרב יוסף ולמועצת חכמי התורה.

מרבית הדוברים בעצרת התמקדו בדברי שבח והלל על דמותו של הרב, אך שלושה אישים בחרו להפוך את העצרת לפוליטית וחוללו את הסערה הנוכחית. חבר מועצת החכמים של ש"ס, הרב שלום כהן שתמך והפעיל את כובד משקלו שדרעי יחזור לתנועה לפני הבחירות וימונה ליו"ר המפלגה, אמר כי על פי רצונו של מרן ימונה בנו, הרב דוד יוסף, לחבר במועצת החכמים. בכך הפך את מינויו לעובדה מוגמרת. אם הרב עובדיה יוסף באמת רצה בכך וביקש את מינויו – את זאת לעולם לא נדע. אך ברור כי כל צד מנסה לגייס את דמותו של הרב המנוח כדי לחזק את מהלכיו.

אחרי "חכם שלום" נשא דברים יו"ר המפלגה דרעי. תוך כדי שהזכיר את המהפכה, כלשונו, שהרב יוסף אחראי לה, פנה דרעי לחברי הסיעה ששוקלים אולי להתפצל ממנה: "מצווים אנחנו להמשיך עם מועצת חכמי התורה, להמשיך כולנו ביחד, כל העשרה חברים שלי האהובים כאיש אחד".

ידידות חזקה עוד מימי הישיבה

דבריו של הרב דוד יוסף סתמו את הגולל על מתנגדיו של דרעי. בנו של הרב המנוח הודה לגורמים שונים על פועלם, שיבח את דרעי מעל ומעבר, וסיפר כי "אבא אהב אותו יותר מבן וסמך על חכמתו". עוד הוסיף כי "אם הצלחנו שאבא יחזיק מעמד בתקופה האחרונה, זה הרבה בזכות דרעי וחכמתו וגם הרופאים ציינו זאת". רבים בעצרת הרימו גבה למשמע הדברים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
דוד יוסף, בנו של הרב עובדיה יוסף בעצרת לזכרו. סנהדריה, ירושלים.. מור שאולי
"אם הצלחנו שאבא יחזיק מעמד בתקופה האחרונה, זה הרבה בזכות דרעי". הרב דוד יוסף בעצרת לזכר אביו/מור שאולי

התנהלות זו הכעיסה חלקים מבני משפחתו של הרב, שעבורם נחצה גבול שאינו לגיטימי. לדבריהם, הפיכת עצרת הזיכרון לעצרת פוליטית היא צעד פסול, בהתחשב בכך שהייתה סמוכה כל כך לפטירתו של הרב. חלק מבני המשפחה אף הביע כעס והתנגדות למינויו של הרב דוד יוסף, בפרט לנוכח העובדה שהוא נעשה ללא ידיעתם והסכמתם.

דרעי והרב יוסף הבן למדו זה לצד זה בישיבה והידידות ביניהם נחשבת חזקה. לדברי חלק מבני המשפחה, המינוי נעשה כחלק מניסיונו של דרעי לנטרל את השפעתו של אלי ישי על המועצה. לעומת חבר המועצה שלום כהן שתמך מאוד בדרעי ופעל לחזרתו, הרב שמעון בעדני מתנגד לו ולא סומך עליו כלל.

דרעי מבין שהוא צריך לבצר את מעמדו במפלגה ולדאוג לכך שהיא לא תפוצל, ובטווח המיידי צריך דרעי לדאוג גם לבחירות המקומיות שיתקיימו בשבוע הבא. לשם כך הוא רוצה "להדק את המסגרת" ולמנוע מכמה שיותר קהלים להתרחק מהמפלגה. השלב הראשון היה למנות את הרב שלום כהן למרן הבא. גם לו ברור שהוא לא יכול למלא את מקומו של הרב יוסף, אולם כך לפחות תהיה דמות חלופית. לדברי מקורביו של הרב בעדני, דרעי ניסה לשכנע אותו במשך שעה ארוכה ביום שישי להסכים למנות את כהן לעמוד בראש המועצה אך הרב בעדני סירב. מינויו החפוז של הרב דוד יוסף לחבר מועצה נעשה אך ורק כדי להגדיל את כוחו של דרעי במועצה ולהעביר החלטות ביתר קלות.

דרעי וישי, כמו שמן ומים

שעות לפני פתיחת העצרת התקשר כהן לבעדני ואמר לו שמינויו של הרב יוסף יוכרז באירוע. כשהביע בעדני התנגדות לכך, ביקש ממנו כהן לדון בנושא במהלך העצרת – שאליה סירב לבסוף בעדני להגיע. בסביבתו אומרים כי הוא אף שוקל ברצינות להגיש את התפטרותו מהמועצה, מכיוון שאין לו מה לעשות בה כשהכל מוכתב מראש. גם לרב משה מאיה, חבר מועצה אחר, נודע על המינוי כעובדה מוגמרת, בשיחה טלפונית שהתקיימה לפני עצרת הזיכרון.

אלי ישי מגיע לשבעה בבית הרב עובדיה יוסף בירושלים. יותם רונן
"על מי הרב אמר 'בכל ביתי נאמן הוא' אם לא עליו?". אלי ישי בסוכת האבלים, בשבוע שעבר/יותם רונן

לרב יוסף בעיה נוספת שמעמידה את מינויו בסימן שאלה – העובדה כי הוא עובד מדינה ומקבל משכורת כרב שכונת הר נוף בירושלים. במשרד לשירותי דת בודקים כעת אם חברותו במועצה פוליטית עולה בקנה אחד עם החוק.

בשבוע החולף נעשו גישושים עם כמה רבנים ספרדים נוספים שייתכן כי יצורפו למועצת החכמים. בין השמות עלו אלה של הראשון לציון לשעבר הרב אליהו בקשי דורון, הרב ראובן אלבז, הרב מאיר מאזוז, הרב יורם אברג'יל ועוד כמה רבנים אחרים. על פי ההערכה, הרב אלבז, התומך באלי ישי, יסרב להצטרף למועצה. הרב בקשי דורון הקפיד לאורך השנים להימנע מעיסוק בפוליטיקה וספק רב אם הוא יחרוג ממנהגו. גם שמו של הראשון לציון עד לא מכבר, הרב שלמה עמאר, צוין כמועמד אפשרי, אולם הסבירות שהדבר ייצא אל הפועל קלושה ביותר. דרעי מצדו איננו מעוניין בו, והסיבה היחידה שמינויו נשקל היא כדי למנוע פילוג. גם לרב עמאר אין כוונה ממשית להצטרף למועצה, שכן הוא סבור כי יוכל לעשות יותר מלהיות חותמת גומי של אריה דרעי. החיבור בינו לבין אלי ישי חזק מאוד וניתן להניח כי השניים ישתפו פעולה בהמשך הדרך.

הלווייתו של הרב עובדיה יוסף בית העלמין סנהדריה, ירושלים. עומר מירון
זו הייתה תחילת הסוף? המונים בהלוויית הרב יוסף, בשבוע שעבר/עומר מירון

בינתיים, ציבור המאמינים והפעילים נבוך ומבולבל, וחלקם אינו יודע במי לתמוך. יש בהם שמוחים על ההתעלמות מישי ועל הניסיון להדיר אותו ממוקד קבלת ההחלטות של המפלגה. "על מי הרב (עובדיה יוסף, ש.ב) אמר 'בכל ביתי נאמן הוא' אם לא על אלי ישי?", שאל אחד ממקורביו. "איך מתעלמים מקיומו פתאום?". בסביבתו של ישי אומרים כי הציבור אינו טיפש וכי ומבין שנעשה פה מחטף, וכי הוא יגיב בהתאם. כרגע, הפיצול נראה ודאי והכל שאלה של זמן. "דרעי וישי הם כמו שמן ומים, זה לא יכול להתחבר לעולם", הגדיר את המצב אחד הפעילים.

(עדכון ראשון: 20:05)

לקריאה נוספת:
דרעי בעצרת לרב יוסף: "להמשיך יחד, כל העשרה"
פרשנות / ישי נזרק אחורה, דרעי המנהיג
ארבעת בניו של הרב עובדיה מסרו את השיעור במקומו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully