וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תמימות ואנטישמיות: ההקלטות הסודיות של מובארק

נשיא מצרים לשעבר תובע את רופאו שהדליף את שיחותיהם לעיתונות. בהקלטות הוא טוען שישראל הציעה טרנספר מעזה לסיני, שהיהודים השתלטו על אפריקה - וגם מתלונן על מחירי הביצים

צילום: רויטרס, עריכה: מיכאל ברגמן, קריינות: אביב אברמוביץ'

נשיא מצרים לשעבר, חוסני מובארק, חשש במשך שנים כי ארצות הברית מנסה להדיח אותו מתפקידו, הביע דעות אנטישמיות וטען כי ישראל משתפת פעולה עם האחים המוסלמים במזימה להשתלט על חצי האי סיני. דעותיו של מובארק, במגוון רחב של נושאים, נחשפו בהקלטות סתר שהודלפו לעיתון המצרי "אל-יום א-סאבע".

רופאו של מובארק, שטיפל בו בבית המאסר "טורה", הקליט אותו במשך כמה חודשים ללא ידיעתו. בסוף השבוע הוא זומן לבית המשפט בקהיר כדי להעיד בתביעה שהגיש נגדו מובארק, בטענה שמכר את ההקלטות לעיתון. בית המשפט אימת את אמינות ההקלטות. פרקליטו של מובארק, פריד א-דיב, הודיע כי יגיש תביעה נפרדת גם נגד עורך העיתון.

נשיא מצרים לשעבר חוסני מובארק עם בניו עלא וגמאל בבית המשפט בקהיר. ספטמבר 2013. AP
מובארק ובניו גמאל ועלאא בבית המשפט בקהיר, החודש/AP

לפי תרגום של ההקלטות שצוטט בניו יורק טיימס, הנשיא לשעבר, שנאלץ להתפטר מתפקידו ב-2011, נשמע בהקלטות באומרו כי "האמריקנים התחילו ליזום את המהפכה ב-2005. הרגשתי את זה כבר אז, כשהשקרנים האלה לחצו עליי. הם רצו לאפשר ליריביי לרוץ לנשיאות והפיצו שמועות שאני עומד להעביר את הנשיאות לבני גמאל".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

"התברר שהוא ערמומי אחרי הכל"

מובארק התלונן בהקלטות על תנועת "האחים המוסלמים", שעלתה לשלטון אחרי הדחתו. "הם מאשימים את הממשל הקודם בכל דבר". הוא התגאה בכהונתו, ואמר כי כאשר התמנה לנשיא חיו במצרים 43 מיליון בני אדם, וכאשר התפטר - כבר חיו בה 90 מיליון.

מובארק התרברב על גבורתו כמפקד חיל האוויר במלחמת יום הכיפורים, והתלונן על המצב שאליו הידרדרה המדינה אחרי פרישתו מההנהגה: "כיום ביצה כבר עולה לירה", הוא נשמע מתלוצץ, "אז למה שלא נאכל כריך עם תפוחי אדמה?!".

חרף גילו, מובארק (85) נשמע במצב טוב. ואולם, בכמה מההקלטות, שבוצעו בסתר בחודשי האביב, הוא אינו מצליח לחזות את הדחתו של מחליפו בתפקיד - מוחמד מורסי. מובארק אומר כי לדעתו, שר ההגנה עבד אל-פתאח סיסי תומך במורסי וב"אחים המוסלמים". בהקלטה מאוחרת יותר, שבוצעה כנראה אחרי שסיסי הדיח את מורסי מהשלטון והעבירו למעצר, מובארק כבר מכה על חטא: "התברר שהוא ערמומי אחרי הכל".

שר החוץ האמריקני ג'ון קרי בפגישה עם רמטכ"ל צבא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי. מרץ 2013. AP
מובארק מעלה טענה כי קונספירציה אמריקנית נרקמה להדחתו מהשלטון. סיסי ושר החוץ ג'ון קרי/AP

בין היתר, מובארק משמיע בהקלטות כמה תיאוריות-קשר שנפוצו במצרים, וטוען כי ארה"ב, ישראל ו"האחים המוסלמים" עשו יד אחת "כדי להשתלט על סיני". לדבריו, חצי שנה לפני הדחתו, ראש הממשלה בנימין נתניהו "בחן את הגזרה" לגבי תכנית להעברת הפלסטינים מעזה לחצי האי המצרי. מובארק סיפר לרופא כי השיב בזמנו לישראלים: "תשכחו מזה, אלא אם אתם רוצים לפתוח במלחמה נוספת בינינו. אי אפשר לגעת בגבולות".

בעניין אחר, מובארק משמיע כמה הערות אנטישמיות. לדבריו, "אפריקה כולה מלאה ביהודים", ואלה מילאו תפקיד בהצעה להקים סכר במעלה הנילוס - מיזם שסכסך בין מצרים לאתיופיה. בהתייחסו ליו"ר קרן המטבע לשעבר, דומיניק סטרוס-קאהן, מספק מובארק "מחמאה" קטנה: "הוא יהודי, אבל מוכשר".

מובארק מאושפז בתנאי מעצר בבית החולים הצבאי בפרבר מועאדי שבפאתי קהיר. הוא נידון למאסר עולם בשנה שעברה בגין אחריות משותפת לרצח כ-900 מפגינים במהלך 18 ימי ההפגנות הסוערים בראשית 2011, שאחריהם התפטר מתפקידו. הוא הגיש ערעור, ובית המשפט הורה לערוך לו משפט חוזר. לאחרונה זוכה מובארק מכתב האישום שהוגש נגדו בגין שחיתות, אך הוא עדיין נאשם בכתב האישום המרכזי, בו נטען כי הורה לירות במפגינים.

לקריאה נוספת
בית המשפט בקהיר הורה לשחרר ממעצר את חוסני מובארק
ח"כ בן אליעזר: למובארק יש 9 נשמות. אני שמח שהוא שוחרר
מאויב העם ללא רלוונטי: מצרים אדישה למובארק / פרשנות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully