וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח האו"ם: עקבות סארין בדם הנפגעים ושרידי טילים

דגימות שאספו הפקחים מאזור התקיפה קבעו כי נעשה שימוש בנשק כימי. מזג האוויר הקריר שגרם לגז להישאר סמוך לקרקע הביא לנפגעים רבים. ארה"ב: "מחזק הטענה שאסד אחראי למתקפה"

צילום: עומר מירון, עריכה: טל רזניק

(קרי בישראל, שלשום: האיום לתקיפה בסוריה עדיין בעינו)

מזכ"ל האו"ם באן קי-מון הציג אמש (שני) את דוח הפקחים העוסק בנשק הכימי שבו נעשה שימוש בפרברי דמשק בחודש שעבר. המסמך, שנמסר אתמול לידי באן על ידי ראש צוות הפקחים אקה סלסטורם, קובע כי יש "ראיות ברורות" לכך שנעשה שימוש בנשק כימי ב-21 באוגוסט. עם זה, כצפוי, הוא אינו מטיל אחריות על המשטר הסורי או על כל גורם אחר, שכן צוות הפקחים לא נדרש לעשות כן.

ואולם, היועצת לביטחון לאומי של הבית הלבן, סוזן רייס, אמרה הלילה כי הדוח מחזק את טענתה של ארצות הברית ולפיה משטר בשאר אסד אחראי למתקפה. לדברי רייס, הראיות הטכניות בדוח, המצביעות על שימוש בחומר הקטלני סארין ועל שימוש ברקטה מסוימת, הן משמעותיות. עוד אמרה רייס כי המסקנה "מאשרת את ההערכה שלנו ולפיה המתקפות נערכו על ידי המשטר הסורי".

ראש צוות הפקחים של האו"ם לענייני נשק כימי, אקה סלסטורם, מגיש את הדו"ח על הטבח בכפר גוטה למזכיר הארגון באן קי מון. ניו יורק, 15 בספטמבר 2013. רויטרס
באן מקבל לידיו את הדוח מראש צוות הפקחים, אקה סלסטורם, שלשום/רויטרס

"הדגימות הסביבתיות, הכימיות והרפואיות שאספנו מספקות ראיות ברורות לכך שנעשה שימוש בטילי קרקע-קרקע שהכילו את גז העצבים סארין", נכתב בעמוד הראשון של הדוח. עוד נכתב כי מדובר בתקיפה "בקנה מידה גדול, נגד אזרחים, ובכלל זה ילדים". ממצאי הדוח, שאורכו 41 עמודים, מתבססים על כמה מרכיבים: שרידי הטילים שנמצאו במקומות שנפגעו, כ-50 ראיונות עם נפגעים ואנשי רפואה, קורבנות שאובחנו כנפגעי חומרים כימיים וכן בדיקות דם, שיער ושתן שבהם אותרו עקבות של הגז הקטלני סארין.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תמונות שצורפו לדוח האום ומלמדות על פגיעת הטילים הכימיים/מערכת וואלה!, צילום מסך

"המשימה עמדה בסטנדרטים הנוקשים ביותר של חקירה מסוג זה", אמר באן לאחר שעדכן את מועצת הביטחון של האו"ם בממצאי המסמך. "הפקחים אספו 30 דגימות מהסביבה שנפגעה – הרבה יותר מכל חקירה קודמת של האו"ם". לדבריו, "הקורבנות דיווחו כי זמן קצר אחרי נפילת הטילים, הם חוו שורה של תסמינים, כולל קוצר נשימה, חוסר התמצאות, גירוי בעיניים, ראייה מטושטשת, בחילה, הקאות וחולשה כללית. רבים שכבו על הרצפה, מתים או מחוסרי הכרה".

"זה פשע מלחמה והפרה בוטה של החוק הבינלאומי", הוסיף באן. "ראוי שכולם יגנו את הפשע הבלתי מתואר הזה. הקהילה הבינלאומית אחראית לראות בתוקפים אחראים לכך ולהבטיח שלעולם לא ייעשה עוד שימוש בנשק כימי".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

עוד קבע הדוח כי הטמפרטורות הנמוכות יחסית בבוקר ה-21 באוגוסט גרמו ככל הנראה למספר גדול במיוחד של קורבנות. שימוש באמצעי לחימה כימיים בתנאים כאלה, לפי הדוח, "מעצים את השפעתם הפוטנציאלית, שכן כך יכול הגז להישאר בגובה נמוך, על האדמה ובמבני מגורים, שבהם קיוו התושבים למצוא מחסה".

נפגעים מתקיפה לכאורה של נשק כימי בכפר סקבא, פרבר של דמשק. 21 באוגוסט 2013. רויטרס
סבלו מתסמינים שונים. קורבנות התקיפה הכימית בחודש שעבר/רויטרס

שר החוץ הצרפתי, לורן פביוס, שנועד אתמול עם עמיתו האמריקני ג'ון קרי ועם עמיתו הבריטי ויליאם הייג ודן עמם בהתפתחויות האחרונות הנוגעות לסוריה, אמר הערב כי הדוח מוכיח "מעל לכל ספק" כי ממשל אסד אחראי לתקיפה הכימית, שבה נהרגו כ-1,400 בני אדם לפי דוח שפרסמה ארצות הברית. בראיון לתחנת הרדיו RTL הביע פביוס ביטחון באפשרות היישום של הפשרה שאליה הגיעו ארצות הברית ורוסיה בעניין סילוק הנשק הכימי מסוריה.

(עדכון ראשון: 20:30)

לקריאה נוספת:
האו"ם יפרסם את דוח המתקפה הכימית בסוריה
איך בכלל מפרקים נשק כימי, וכמה זמן זה לוקח?
סוריה: "ההסכם – ניצחון שימנע מלחמה נגדנו"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully