וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוריה: "ההסכם – ניצחון שימנע מלחמה נגדנו"

שר סורי התייחס לפשרה שהשיגו ארה"ב ורוסיה, ואמר כי היא תמנע מלחמה במדינה השסועה. האופוזיציה: "מתעלמים מהטבח בעמנו". אובמה על איראן: "הסכם אפשרי עם איום ודיפלומטיה"

צילום: רויטרס עריכה: טל רזניק

(קרי ולברוב, אמש: סוריה תפורק מנשק כימי עד אמצע 2014)

רוחות של הקלה נושבות בצמרת השלטון בסוריה: השר הסורי לפיוס לאומי, עלי חיידר, אמר היום (ראשון) כי ההחלטה לפרק את ארצו מנשק כימי, שעליה הודיעו אתמול ארצות הברית ורוסיה, מהווה "ניצחון", וכי היא תמנע מלחמה במדינה השסועה. "מצד אחד, זה מסייע לסורים לצאת מהמשבר, ומצד שני זה עוזר למנוע מלחמה נגד סוריה", אמר חיידר בראיון לסוכנות הידיעות הרוסית ריה-נובוסטי. "זהו ניצחון לסוריה שהושג הודות לידידינו הרוסים", הוסיף. גם ביומון הסורי "אל-וואטאן" התומך בנשיא בשאר אסד נכתב כי ההסכם "מסמל התקדמות אמיתית במשבר בסוריה, אחרי שהפער בין ארצות הברית לבין רוסיה היה עצום".

מנגד, בקרב האופוזיציה הסורית נרשם זעם על הפשרה הבלתי צפויה. הצבא הסורי החופשי, הארגון המרכזי הנלחם בצבא אסד, דחה בתוקף את העסקה, בטענה כי היא "מתעלמת מהטבח בבני עמנו" ואינה עושה דבר על מנת להביא את אסד לדין. לצד הטיפול באמצעי הלחימה הכימיים, האופוזיציה הסורית דרשה למנוע מהמשטר לשגר גם טילים בליסטיים קונבנציונליים לעבר ריכוזי אוכלוסייה, שכן אלה הובילו למסר הרוגים רב יותר מזה של קורבנות הנשק הכימי.

מנהיגי 20 המדינות המתועשות בכינוס בסנקט פטרבורג, רוסיה, 5 בספטמבר 2013. רויטרס
אובמה ופוטין בתחילת החודש בוועידת G20/רויטרס

גם בארצות הברית הגיבו להסכם האמריקני-רוסי. בראיון שהעניק לרשת ABC ואשר ישודר הערב, בירך הנשיא ברק אובמה על תפקידו של עמיתו הרוסי ולדימיר פוטין בפתרון המשבר. "למרות חילוקי הדעות ביני לבין פוטין, עשוי להיות לו תפקיד חשוב, ואני מברך על היותו מעורב בנושא", אמר אובמה. "אני מברך על כך שהוא מתכוון להניע את המשטר הסורי לטפל באמצעי הלחימה הכימיים", הוסיף. עם זה, הוא דחה באופן חד-משמעי את טענתו של פוטין ולפיה המורדים הם האחראים למתקפה הכימית שהייתה ב-21 באוגוסט בפרברי דמשק. "איש בעולם אינו לוקח ברצינות את הרעיון שהמורדים אחראים לכך", הבהיר.

הוא אף דחה את הביקורת שהוטחה בו על כך שנהג באופן בלתי עקבי באשר למשבר הכימי בסוריה. אמש אמרו הסנאטורים הרפובליקנים הבכירים ג'ון מקיין ולינדזי גרהאם כי ההסכם יאפשר לנשיא לאסד "חודשים של עיכובים והונאה". לטענתם, כתוצאה מכך צפויים בני אדם נוספים לקפח את חייהם במלחמת האזרחים.

לא רק לסוריה התייחס אובמה בראיון – גם לאיראן, שרבים חוששים כי הפשרה בסוריה תעניק רוח גבית לתכניתה הגרעינית. נשיא ארצות הברית אישר דיווחים שונים שפורסמו בשבוע שעבר ולפיהם הייתה חלופת מכתבים בינו לבין נשיא איראן חסן רוחאני בנושא המשבר בסוריה. הוא לא הרחיב על תוכן המכתבים. לדבריו, האיראנים מבינים כי ארצות הברית חוששת הרבה יותר מפיתוח תכניתה הגרעינית של איראן.

הנשיא האמריקני אמנם הטיל ספק בכך שרוחאני יגלה עמדות נוחות במשא ומתן סביב סוגיית הגרעין, והדגיש את הצורך להמשיך ללחוץ על טהראן בנושא. יחד עם זאת, הוא השמיע גם מסר אופטימי. "השקפתי היא שאם יש לך איום כוחני מהימן, בשילוב מאמצים דיפלומטיים קשוחים, ניתן להגיע להסכם", אמר.

עוד על סוריה:
קרי: רוסיה הסכימה - אסד ישלם על הפרת ההסכם
ליברמן על פירוק סוריה מנשק כימי: "המבחן בביצוע"
פרשנות / פירוק סוריה מנשק כימי: עסקה טובה, השלכות חמורות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully