וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדרך לתקיפה? "נושאת מטוסים אמריקנית נעה לאזור"

2.9.2013 / 3:35

לדברי גורם ביטחון בוושינגטון, נושאת מטוסים מדגם נימיץ וכלי שיט נוספים - ארבע משחתות וספינת קרב - עושים דרכם לים האדום כדי לסייע בתקיפה אפשרית בסוריה, אם יידרשו לכך

צילום: רויטרס, עריכה: מיכאל ברגמן, קריינות: לירון בארי

(אובמה מודיע על כוונתו לבקש את אישור הקונגרס לפני תקיפה בסוריה)

נושאת מטוסים אמריקנית מסדרת "נימיץ" וספינות נוספות עושות את דרכן לכיוון הים האדום, כדי לסייע בתקיפה אפשרית מצד ארצות הברית בסוריה, אם יידרשו לכך. כך אמר הלילה (שני) גורם ביטחוני בוושינגטון. לדבריו, קבוצת כלי השיט המתלווים ל"נימיץ" כוללת ארבע משחתות וספינת קרב. עוד אמר הגורם הביטחוני כי לפי שעה לא ניתנה הוראה לכלי השיט לנוע למזרח הים התיכון. ואולם לטענתו, הספינות, המשייטות בים הערבי, נעות לכיוון מערב כדי להיות מוכנות להוראה שכזו. לפי שעה לא ידוע מתי יגיעו כלי השיט לאזור הים האדום.

לקראת תקיפה בסוריה - כותרות אחרונות
"ישראל יודעה מראש על החלטת אובמה בנוגע לסוריה"
אסד מתגרה: "סוריה תתמודד עם כל תוקפנות חיצונית"
אובמה נגד המורדים: הקרב על סוריה מתחיל בבית

נושאת המטוסים האמריקאית "ג'ון סי סטניס" מסיירת במיצרי הורמוז, בפתח המפרץ הפרסי, ינואר 2012. רויטרס
טרם ידוע מתי כלי השיט יגיעו לים סוף. נושאת מטוסים אמריקנית במפרץ הפרסי/רויטרס

"מדובר בצעד שנועד להביא את כלי השיט לאזור, במקרה שהיכולות והנוכחות של קבוצת כלי השיט יידרשו", אמר הגורם. שלשום עיכב נשיא ארצות הברית ברק אובמה את מתקפת טילי השיוט המתוכננת על ידי חמש משחתות המוצבות במזרח הים התיכון, כדי לקבל את אישור הקונגרס לפעולה הצבאית בסוריה. משמעות המהלך היא דחיית הפעולה בתשעה ימים לפחות. ואולם העיכוב מאפשר לצבא האמריקני זמן נוסף כדי לבחון אילו ספינות וכלי נשק נוספים יש להציב באזור ואילו אפשר להסיג, בטרם יחל הצבא בפעולה, שלדברי גורמי ביטחון אמורה להיות מוגבלת מבחינת ההיקף שלה.

"תקיפה מוגבלת בזמן"

שלשום הודיע אובמה כי החליט לצאת לפעולה צבאית בסוריה, בתגובה על שימוש בנשק כימי בפרברי דמשק על ידי המשטר הסורי. "זו לא תהיה תקיפה בלתי מוגבלת בזמן או עם כוחות על הקרקע", אמר אובמה במסיבת עיתונאים שכינס בבית הלבן. "יו"ר המטות המשולבים מסר לי שאנחנו מוכנים לתקיפה מתי שנרצה", הבהיר, "זה יכול לקרות מחר או בשבוע הבא או בתוך חודש, ואני מוכן לתת את הפקודה". עם זאת, בהמשך דבריו הודיע אובמה כי בכוונתו לבקש את אישור הקונגרס לצעד: "החלטתי החלטה שנייה – אבקש את הסכמת חברי הקונגרס". על אף שאיננו מחויב בכך, אמר אובמה כי חברי הקונגרס "רוצים שקולם יישמע ואני מסכים עם זה".

"לא נפתור את הנעשה בסוריה עם חיילים שלנו בשטחה", המשיך אובמה. "נמשיך לתמוך בלחץ של העם הסורי על משטר אסד ולחפש פתרון פוליטי. אבל אנחנו, כארצות הברית, אסור לנו להעלים עין ממה שקורה בדמשק. כל חברי הקונגרס, אני קורא לכם להצביע. אני מצפה לדיון. צריך לשלוח מסר לעולם שאנחנו מאוחדים לנוע קדימה".

משפחה של מורדים סורים צופה בנאומו של נשיא ארה"ב ברק אובמה. דמשק, 31 באוגוסט 2013. רויטרס
דריכות בדמשק. משפחה סורית צופה בנאומו של אובמה, שלשום/רויטרס

זמן קצר אחר כך אמרו בכירים בבית הלבן שסירבו להזדהות בשמם כי החלטת אובמה התקבלה "ברגע האחרון". לדבריהם, אובמה תכנן תחילה פעולה צבאית מבלי לקבל את אישור הקונגרס לכך, אולם בלילה שבין שישי לשבת הודיע ליועציו כי שינה את דעתו בנושא. אותם בכירים אמרו כי הוא קיבל את ההחלטה בניגוד לעמדת יועציו לביטחון לאומי. אלה סברו כי עליו לפעול ללא קבלת אישור מהמחוקקים. עוד מסרו כי הנשיא האמריקני התלבט רבות בסוגיה בימים האחרונים, וכי ההחלטה הסופית התקבלה בתום דיון ממושך עם ראש סגל הבית הלבן דניס מקדונו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully