וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עשרות טילים בלילה אחד: התקיפה בסוריה - תכנית פעולה

סוכנות הידיעות אי.פי פרסמה ניתוח של תכניות מורכבות שפותחו על ידי הפנטגון ולפיו המבצע האמריקני בסוריה יימשך שעות אחדות ויכלול ירי של עשרות טילי שיוט מחמש משחתות

צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד, קריינות: אביב אברמוביץ'

פעולה צבאית בסוריה תחל בשעת לילה או לפנות בוקר, תימשך שעות אחדות ותכלול ירי של עשרות טילים מספינות מלחמה – כך עולה מניתוח שמתפרסם היום (שבת) בסוכנות הידיעות אי.פי. על פי ההערכה, המתבססת על תכניות מורכבות שפותחו ועובדו על ידי הפנטגון לאורך זמן, האור הירוק לתקיפה יעבור מנשיא ארצות הברית ברק אובמה ליו"ר המטות המשולבים של צבא ארה"ב, הגנרל מרטין דמפסי, ולשר ההגנה האמריקני צ'אק הייגל.

הקרב על סוריה - סיקור מיוחד בוואלה! חדשות
לקראת תקיפה בסוריה: עדכונים שוטפים
פוטין: הטענות שאסד השתמש בנשק כימי - שטויות
בכיר סורי: "מוכנים להגיב לתקיפה אמריקנית בכל רגע"

משחתת הצי האמריקני "סן ג'קינטו" באוקיינוס האטלנטי. 6 ביוני 2012. AP
משחתת אחת תישאר באזור למקרה חירום. משחתת אמריקנית/AP

הפעולה, כך נטען, תהיה תחת אחריותו של פיקוד המרכז האמריקני, בפיקודו של הגנרל לויד אוסטין. בפרט, יפקח על המבצע מפקד הכוחות הימיים של ארה"ב באירופה, האדמירל ברוס קלינגן. המפקדים האמריקנים יעמדו בקשר גם עם קציני צבא ממדינות אחרות שצפויות לקחת חלק בפעולה, בהן צרפת.

על פי הניתוח, המשימה תוטל על חמש המשחתות האמריקניות המוצבות כבר במזרח הים התיכון. המשחתת השישית – "סן אנטוניו", שהצטרפה אליהן לפנות בוקר, לא צפויה לקחת חלק פעיל בתקיפה משום שאינה נושאת טילי שיוט. הספינה, עליה מסוקים וחיילים מחיל הים האמריקני, התבקשה להישאר באזור על מנת להגיש סיוע במידת הצורך. המשחתות האמריקניות נושאות עשרות טילי שיוט מסוג "טומהוק", בעלי טווח של כ-1,852 קילומטרים ומשמשים לתקיפת מטרות בעומק שטח האויב.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

המטרות: מפקדות של הצבא ומטה מפלגת השלטון

אובמה כבר שלל בעבר כניסה קרקעית של חיילים לתוך סוריה. גורמים בכירים העריכו גם כי בשל המערכות נגד מטוסים בהן עושה שימוש צבא אסד, הנשיא האמריקני לא ירצה להסתכן ולשלוח מטוסי קרב – או אפילו מטוסים ללא-טייס – לשטח האווירי הסורי מחשש שייורטו. עם זאת, אם התקיפה תתארך יותר מהצפוי, שליחת מטוסי קרב לאוויר נראית, על פי הניתוח של אי.פי, כאופציה שיש לקחת בחשבון – בייחוד אם אסד יגיב לתקיפה.

מהניתוח עולה עוד כי צבאות המערב צפויים לתקוף מטרות עם זיקה לצבא אסד וגם מטרות פוליטיות, בהן מפקדות של הצבא, תחנות משטרה, מבנים של משרד ההגנה, המטה הכללי של צבא סוריה ושל משמר הרפובליקה המופקד על ההגנה על דמשק. מבנה נוסף שעשוי להיות מטרה של הכוחות הוא המטה של מפלגת השלטון, הבעת', בהנהגתו של בשאר אסד כמובן.

מנגד, הכוחות צפויים להימנע מחיסול ממוקד של אסד. זאת, כיוון שהמדיניות האמריקנית אוסרת על חיסול מנהיגים זרים, אלא במקרה שאלה תקפה את ארצות הברית תחילה. לא ברור גם אם הצבאות יתקפו את מטה המודיעין של צבא אסד. על פי ההערכה, אסד מחזיק במקום מאות אסירים.

המפקדים יתקשרו במיילים, טלפונים מסווגים וצ'טים

בריטניה אמנם החליטה שלא להשתתף במבצע בעקבות הצבעת הפרלמנט, אך צרפת כבר הודיעה שהיא נערכת לתקיפה. הנשיא הצרפתי פרנסואה הולנד אינו צריך לקבל את אישור הפרלמנט לתקיפה אשר צפויה להימשך פחות מארבעה חודשים. גורמים בכירים בצבא צרפת אישרו לאי.פי כי האנייה שוויילר פאול, לה יכולות מיוחדות נגד טילים, וגם ספינת התובלה דיקסמוד, הפליגו ביום חמישי מנמל טולון בים התיכון כחלק מתרגיל שגרתי וללא קשר לתקיפה הצפויה. צרפת מחזיקה גם בעשרות מטוסי קרב המסוגלים לשגר טילי שיוט, הנמצאים בבסיסים באיחוד האמירויות הערביות ובג'יבוטי, שבאפריקה.

בשלב זה, לא ברור אם צרפת וארצות הברית תיאמו ביניהן את המטרות לתקיפה, אך ידוע שארה"ב מקיימת כעניין שבשגרה תרגילים צבאיים עם בעלות בריתה, במיוחד מדינות החברות בנאט"ו כמו צרפת ובריטניה. מבחינת שיתוף הפעולה, למפקדי הצבאות יש מגוון דרכים לתקשר ביניהן במהלך תקיפה, כמו מערכות תקשורת משולבות שבהן נעשה שימוש בפעולות של נאט"ו מזה שנים רבות. המפקדים יכולים לשוחח גם באמצעות מייל מאובטח, טלפונים מסווגים ואף באמצעות חדרי צ'אט מסווגים באינטרנט.

אובמה: "בלי תגובה - אין ערך לקהילה הבינלאומית". רויטרס
יעביר את ההוראה לתקיפה לרמטכ"ל האמריקני ולשר ההגנה. אובמה בבית הלבן, אמש/רויטרס

אמש, לאחר נאומו של שר החוץ האמריקני ג'ון קרי, ערך נשיא ארצות הברית ברק אובמה שיחה עם כתבים בבית הלבן, ואמר כי המתקפה הכימית של צבא סוריה נגד אזרחים, ביום רביעי שעבר בפרברי דמשק, מהווה "אתגר לעולם", ומסכנת את בעלות בריתה של ארצו, בהן ישראל וירדן. "לא נקבל הרג של אזרחים בגז", הבהיר, וקבע כי זו מחויבותה של ארה"ב למנוע זאת. לדבריו, הוא טרם קיבל החלטה סופית בנוגע לתקיפה צבאית בסוריה והוא ממשיך להיוועץ בעניין עם הקונגרס.

כל פעולה צבאית, לדברי אובמה, תהיה "צרה ומוגבלת בהיקפה", והבהיר כי זו תהיה מערכה קצרה, שבמהלכה "לא ידרכו חיילים אמריקנים על הקרקע". הנשיא האמריקני הוסיף: "הנחיתי את הצבא לשקול מספר רחב של אפשרויות, אך אף פעולה צבאית לא תערב חיילים על הקרקע". אנחנו לא רוצים לפתור באופן צבאי את המלחמה בסוריה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully