וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכיר סורי: "מוכנים להגיב לתקיפה אמריקנית בכל רגע"

31.8.2013 / 12:20

גורם בכיר בסוריה אמר כי ארצו נערכת ל"פעולה צרה ומוגבלת" של ארה"ב. במקביל, הייגל עדכן את יעלון בהתפתחויות האחרונות. יחימוביץ' במשדר וואלה!: "לישראל אסור להתערב"

צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד, קריינות: אביב אברמוביץ'

שעות לאחר דבריהם של נשיא ארצות הברית ברק אובמה ושר החוץ האמריקני ג'ון קרי שרמזו כי ארה"ב לא תעמוד מנגד בעקבות השימוש שעשה משטר אסד בנשק כימי נגד אזרחיו, הבהיר הבוקר (שבת) בכיר סורי כי ארצו מוכנה לכל תרחיש. בראיון לסוכנות הידיעות הצרפתית, זמן קצר לאחר עזיבת צוות המומחים של האו"ם את המדינה, אמר הבכיר כי "אנו מצפים לתקיפה בכל רגע, אנחנו מוכנים להגיב בכל רגע". לדבריו, הממשל הסורי נערך ל"פעולה צרה ומוגבלת".

הקרב על סוריה - סיקור מיוחד בוואלה! חדשות
לקראת תקיפה בסוריה: עדכונים שוטפים
איראן: "איפה הייתה ארה"ב כשסדאם השתמש בכימי?"
פקחי האו"ם חצו ללבנון; עוד משחתת אמריקנית באזור
סוריה: דברי קרי על ממשל אסד - "שקרים חסרי בסיס"

שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון,  בסיור מוסק לרמת הגולן, עם שר ההגנה האמריקאי, צ'אק הייגל, אפריל 2013. אריאל חרמוני, משרד הביטחון
שיחת עדכון לילית. הייגל ויעלון/משרד הביטחון, אריאל חרמוני

לפנות בוקר התקשר שר ההגנה האמריקני צ'אק הייגל לשר הביטחון משה יעלון. הייגל עדכן את יעלון בהתפתחויות האחרונות בנוגע לתגובה האמריקנית הצפויה בסוריה וההערכה היא שהאמריקנים יעבירו התרעה לישראל בטרם יתקפו בסוריה.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

"שמים את מבטחנו בארה"ב"

יו"ר האופוזיציה, חברת הכנסת שלי יחימוביץ' (העבודה) התייחסה הבוקר לאפשרות של תקיפה אמריקנית בסוריה. "אנו מחויבים לשמור לארה"ב את הזכות להחליט על עיתוי התקיפה והיקפה", אמרה יחימוביץ' במשדר וואלה! חדשות. "אנחנו סומכים על ארה"ב, שמים את מבטחנו בה. היא בעלת ברית מוסרית ואסטרטגית". לדבריה, "למרות הזעזוע והתמונות הבלתי נסבלות מסוריה, אסור לנו להתערב בנעשה שם".

"לישראל יש רגישות נפשית והיסטורית לשימוש בגז", הוסיפה יחימוביץ' שקראה לפוליטיקאים בישראל להמעיט בהתבטאויות בנושא. "דוברים בישראל צריכים להיות זהירים, כל מילה שאומרים כאן נתונה לסילופים בתקשורת ברחבי העולם. הריסון העצמי מחייב. למרות הידע הצבאי של רבים מהפוליטיקאים בישראל, הם צריכים להימנע מלהמליץ". באשר לנאומו של נשיא ארצות הברית ברק אובמה אמש, אמרה יחימוביץ': "זו הייתה הצהרה קצרה ומוגבלת מתוך כוונת מכוון, הם (האמריקנים) מומחים בתחום הזה". היא סיכמה: "ארה"ב לקחה על עצמה את האחריות שלא להישאר אדישה לפשעים נגד האנושות".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אובמה ויועציו הבכירים בבית הלבן, הלילה/מערכת וואלה!, צילום מסך

פרופ' אייל זיסר מאוניברסיטת תל אביב העריך במשדר כי "ארה"ב רוצה לצאת ידי חובתה" וכי התקיפה תסתכם ב"מהלך נקודתי שתוך יום-יומיים נשכח ממנו". הוא הסביר כי אם תתקוף, ארה"ב "תיאלץ להעמיק את המעורבות שלה בסוריה, כמו באפגניסטן ועיראק". באשר לתגובה סורית, אמר: "אין לאסד הגיון לסבך את עצמו עם ארה"ב וישראל במלחמה שהוא לא יכול לנצח בה. אין לו יכולות. סוריה כבר לא המעצמה שהייתה, היא מדינה מרוסקת".

תת-אלוף (מיל') צביקה גנדלמן, לשעבר מפקד עוצבת רמת הגולן, טען במשדר כי אין מנוס מתגובה אמריקנית. "מעצמה כמו ארה"ב לא תוכל שלא להגיב בצורה כזאת או אחרת וזה יקרה בימים הקרובים", העריך. "אני מסכים עם הערכות מפקדי הצבא ומערכת הביטחון שהסיכוי שישראל תהיה מעורבת בזה הוא נמוך. הוא התייחס לבהלה שאפיינה את הציבור בימים האחרונים ואמר: "צריך לזכור שתושבי ישראל נקראו לאורך השנים לאסוף את המסכות בצורה סדורה וחלק עשו את זה".

צוות פקחים של האו"ם בוחן ראיות של נשק כימי בכפר עין תרמא בפאתי דמשק. 28 באוגוסט 2013. רויטרס
פקחי האו"ם בדמשק, השבוע/רויטרס

גם אלוף-משנה (מיל') גדי סיבוני, מהמכון למחקרי ביטחון לאומי, התייחס להצהרותיהם של אובמה ושר החוץ האמריקני ג'ון קרי אמש באשר לאפשרות של תקיפה בסוריה. "מדובר במשהו מקומי שמטרתו להעביר מסר לגבי השימוש בנשק כימי", אמר. "קשה לסגת לאחור, אבל אני מעריך שמתקיימות שיחות לנסות למנוע את התקיפה". לדבריו, "התקיפה בנשק הכימי הביאה לקריסת המצפון המערבי, אבל אני לא רואה איזשהו תהליך מובנה להפסקת פשעי המלחמה בסוריה.

הבוקר עזבו פקחי האו"ם את סוריה וחצו את הגבול ללבנון. עדי ראייה סיפרו כי הפקחים הגיעו לשדה התעופה הבינלאומי בביירות, אך טרם דווח אם עזבו סופית את המזרח התיכון. במקביל, דווח לפנות בוקר כי משחתת אמריקנית שישית, ה"סן-אנטוניו", שעל סיפונה 300 חיילי מארינס הגיעה לשייט באגן המזרחי של הים התיכון. ה"סן אנטוניו" מצטרפת לחמש משחתות של הצי האמריקני שמשייטות בקרבת החוף הסורי ובבטנן עשרות טילי שיוט מסוג טומהוק. הספינה השישית, אומרים גורמי ביטחון בארה"ב, הגיעה לאזור כ"אמצעי ביטחון" ותו לא, וכי אין שום כוונה להשתמש במארינס בפעולה אפשרית בסוריה כפי שהבהיר אמש בתדרוך לכתבים הנשיא אובמה.

בהכנת הידיעה השתתף אמיר בוחבוט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully