וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן: "איפה הייתה ארה"ב כשסדאם השתמש בכימי?"

שר החוץ האיראני גינה את השימוש בנשק כימי בסוריה, אך לא האשים את המשטר. הוא עקץ את המערב על אדישותו במלחמת איראן-עיראק: "האם לכל אותן מדינות הייתה אותה מדיניות אז?"

צילום: רויטרס, עריכה: מיכאל ברגמן, קריינות: לירון בארי

איראן ממשיכה לגנות את השימוש שנעשה בנשק להשמדה המונית, מבלי להפנות אצבע מאשימה למשטר אסד בן-בריתה, אך שולחת גם עקיצה לארצות הברית. "השימוש בנשק כימי בסוריה, מי שלא עומד מאחורי זה, הוא עבירה פלילית שיש לגנות", כתב שר החוץ האיראני ג'וואד זריף בעמוד הפייסבוק שלו.

זריף הטיל ספק בכוונתן של מדינות המערב לתקוף בסוריה ותהה היכן היו כאשר עיראק השתמשה בנשק שכזה נגד ארצו. "האם לכל אותן מדינות, שעושות היום הרבה רעש, הייתה אותה מדיניות כשסדאם חוסיין הרג אזרחים רבים בעזרת פצצות כימיות בסרדשת?"

סרדשת היא עיר קטנה במחוז מערב אזרבייג'ן שבצפון מערב המדינה, בגבול עם טורקיה ועיראק. זו העיר הראשונה שהותקפה בנשק כימי במהלך מלחמת עיראק-איראן לפני כ-25 שנה. התקיפה בעיר אירעה ב-28 ביוני 1987, אז הטילו כלי טיס עיראקיים פצצות גז בארבעה אזורי מגורים. "איפה היה ברק אובמה כשהילדים שלנו נספו לנגד עינינו?", תהה פיימן, אזרח איראני שבזמן המלחמה היה חייל מתנדב. 275 בני אדם נהרגו באותה תקיפה, בהם נשים וילדים רבים.

נשיא ארה"ב ברק אובמה. הבית הלבן, 30 באוגוסט 2013. AP
"לא נקבל הרג של אזרחים בגז". אובמה בבית הלבן, אמש/AP

בתחילת השבוע, חשף המגזין האמריקני "פוריין פוליסי" כי ארה"ב סייעה לסדאם חוסיין להילחם באיראן במהלך הימים האחרונים של מלחמת איראן-עיראק. לפי מסמכים מסווגים של הסי-איי-אי שהותרו לפרסום, בשנת 1988 לוויינים אמריקניים גילו שאיראן עומדת לנצל פרצה בקווי ההגנה העיראקיים, ארה"ב העבירה לעיראק את המידע, תוך ידיעה ברורה שסדאם חוסיין ישתמש בנשק כימי, כולל גז סארין, כדי לתקוף את האויב.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

אובמה מודה: כמו אמריקה, גם אני מותש ממלחמות

אמש התייחס נשיא ארצות הברית פעם נוספת למשבר בסוריה. בשיחה עם כתבים בבית הלבן, אמר אובמה כי המתקפה הכימית של צבא סוריה נגד אזרחים, ביום רביעי שעבר בפרברי דמשק, מהווה "אתגר לעולם", ומסכנת את בעלות בריתה של ארה"ב, בהן ישראל וירדן. "לא נקבל הרג של אזרחים בגז", הבהיר, וקבע כי זו מחויבותה של ארה"ב למנוע זאת. לדבריו, הוא טרם קיבל החלטה סופית בנוגע לתקיפה צבאית בסוריה והוא ממשיך להיוועץ בעניין עם הקונגרס. כל פעולה צבאית, לדברי אובמה, תהיה "צרה ומוגבלת בהיקפה", והבהיר כי זו תהיה מערכה קצרה, שבמהלכה "לא ידרכו חיילים אמריקנים על הקרקע".

בתשובה לשאלת עיתונאי, הודה אובמה כי רבים בציבור, כולל הוא עצמו, אינם מעוניינים במלחמה, בפרט אחרי המערכה הארוכה באפגניסטן. "אמריקה מותשת ממלחמה", הודה אובמה, "יש חשד מכל פעולה צבאית אחרי עיראק, ואני מעריך את זה מאוד (...) אך חשוב שנשדר סימן, לפיו יש סכנה לביטחון הלאומי שלנו כאשר מעל אלף בני אדם, בהם מאות ילדים תמימים, נהרגים משימוש בנשק ש-98 או 99 אחוזים מהאנושות מסכימים שאסור להשתמש בו, אפילו במלחמה".

שר החוץ האמריקני ג'ון קרי הציג אמש את עיקרי הדוח שחיברה מחלקת המדינה, ובו צידוקים למתקפה צבאית אפשרית בסוריה. הוא לא הכריז במפורש על תקיפה שתצא לדרך בזמן הקרוב, ולא ציין מתי תתרחש, אך רמז שהיא לא תהיה נרחבת בהיקפה, כשאמר: "לא נחזור על עיראק". בדוח נקבע ב"וודאות גבוהה" כי ממשלת סוריה השתמשה בנשק כימי בפרברי דמשק ב-21 באוגוסט 2013. חלק מהדוח מבוסס על סרטוני וידאו שתיעדו את נפגעי התקיפה, אך מרבית מהמקורות שהוא נסמך עליהם לא הותרו לפרסום, והועברו ישירות לחברי קונגרס. לפי הדוח, 1,429 בני אדם נהרגו במתקפה, בהם 426 ילדים. להערכת מחברי הדוח, מניין ההרוגים הסופי עלול להיות גבוה יותר עם חשיפת פרטים נוספים.

הקרב על סוריה - כותרות נוספות
פרשנות: אובמה עייף ממלחמות אבל מחויב להבטחתו
"הפקחים חצו ללבנון"; עוד משחתת אמריקנית באזור
השאלות הפתוחות: מתי ארה"ב תתקוף, וכמה חזק?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully