וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך נערכת איראן למלחמה נגד "אנגרי בירדס"

משה-חי הגיגת

31.8.2013 / 16:00

טהרן חוששת כי דמויות מערביות המופיעות על גבי מחברות של ילדי המדינה עלולות להשפיע עליהם לרעה. הפתרון: הצגת דמויות איסלאמיות ומדעני גרעין שחוסלו על גבי כלי הכתיבה

עריכה: טל רזניק, קריינות: לירון בארי

לקראת שנת הלימודים החדשה, מתחדש באיראן השיח בנושא שמטריד רבים מאנשי המפתח בעולם התרבותי והחינוכי במדינה – מכשירי הכתיבה. כיאה לרפובליקה האיסלאמית, חוששים קובעי המדיניות בעולם התרבותי באיראן כי תמונות וציורים של דמויות מערביות עלולות להשפיע לרעה על מוחם של הילדים והנערים הצעירים במדינה, והם פועלים למהפכה בעולם מכשירי הכתיבה באיראן. דמויות מערביות המאיימות על צביונה האיסלאמי של איראן, דוגמת "אנגרי בירדס", "בוב ספוג", "צבי הנינג'ה" ו-"BEN 10", הביאו גורמים כאלה ואחרים בהנהגה האיראנית לבקש להחליף אותן בכאלה עם צביון איסלאמי ואיראני יותר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מדעני הגרעין שחוסלו בדרך מסתורית מופיעים על מחברות התלמידים/מערכת וואלה!, צילום מסך

לאור זאת, ניתן למצוא בתקופה האחרונה דמויות מההיסטוריה התרבותית של איראן, מסיפורי מעשיות מהתקופה שקדמה להגעת האיסלאם למדינה וכן דמויות מהמסורת השיעית-מוסלמית ושהידים חשובים מאז ימי המהפכה האיסלאמית ועד היום - דוגמת אלה שיד נעלמה הרגה אותם בשל מעורבותם בתוכנית הגרעין - על ציוד לימודי, כזה או אחר. הדמויות מתחילות אט-אט לעטר מחברות, קלמרים ותיקי בית ספר של תלמידי הרפובליקה האיסלאמית.

על פי נתונים שפרסמה השבוע סוכנות הידיעות "מהר", באיראן נמכרים מדי שנה כ-150 מיליון מכשירי כתיבה, והשוק מגלגל כשלושה מיליארד דולרים. 95% מההכנסות לא מועברות לקופת המדינה כיוון שמדובר במכשירי כתיבה המיובאים לאיראן ממדינות אסיה, ובראשן סין. אך הבעיה הבוערת יותר, לדעת ההנהגה האיראנית, היא הדמויות שמופיעות על גבי אותם מוצרים אשר משמשות ככלי לתעמולה מערבית. "יש שלבים ב'אנגרי בירדס' שנראה כאילו מכוונים להשמיד מסגד או כיפה של מבנה", טען מוכר ותיק של מכשירי כתיבה בכתבה שפורסמה בטלוויזיה האיראנית. בשידור הכתבה נטען כי "המפתחים של המשחק הזה לא שמו לב להריסה של אלמנטים איראניים, כך שלמשתמש במשחק יש מטרות להריסה שדומות למסגדים ולמקומות דתיים של בני דת האיסלאם".

גם בתערוכה שנערכה בשבוע שעבר, שבה הוצגו אביזרים שונים בתחום הציוד המשרדי, בהם גם מכשירי כתיבה עבור התלמידים שאמורים להתחיל בקרוב את שנת הלימודים, בלט השיח בעניין זה. מצד אחד טענו מוכרים שונים כי המוצרים עם הדמויות המערביות מבוקשים יותר על ידי הקונים כיוון שהדמויות בהם מוכ?רות יותר לבני הנוער. מנגד, הוצגו בתערוכה גם מוצרים תחליפיים, התואמים יותר לרוח האיראנית והאיסלאמית.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הדמויות החדשות על גבי מחברות התלמידים באיראן/מערכת וואלה!, צילום מסך

כדי להשפיע על הקונים בתערוכה, כתב ברשת טלוויזיה מקומית הגיע לתערוכה עם סנג'ד, הבובה האהובה על ילדי איראן, וניסה לשכנע אותם לרכוש תוצרת מקומית. "אני לא מוצא שום מוצר עם זיקה איראנית בתערוכה", אמר סנג'ד לכתב שהתלווה אליו, "על כל המוצרים יש מילים באנגלית".

לדברי אחד המוכרים בתערוכה, "הילדים אוהבים את המוצרים האלה, והם גם מיוצרים בתוצרת איראנית". הכתב והבובה הסתובבו בתערוכה עד שנמצא דוכן אחד שבו הוצגו למכירה מחברות עם דמויות של שהידים מתקופת המלחמה עם עיראק ועוד דמויות מההיסטוריה הקצרה של הרפובליקה האיסלאמית. גם בשבוע שעבר הציגו אנשי משרד התרבות וההכוונה באיראן בשני כנסים שונים את הבחירות שלהם למכשירי כתיבה "כשרים" מבחינה איראנית ואיסלאמית. בכנס בשבוע שעבר בראשות "המזכיר הכללי לנושאי פיתוח המחשבה של ילדים ונוער", השתתפו גם בני משפחותיהם של מדעני הגרעין שנהרגו בשנים האחרונות, והציגו את המחברות עם דמויות יקיריהם.

אחד מחברי התאחדות סוחרי מכשירי הכתיבה באיראן אמר השבוע ל"מהר" כי הבעיה בתחום הזה היא בעיקר כלכלית. "95% ממכשירי הכתיבה בשוק האיראני מיובאים, והיום המצב הוא שהיצרנים באיראן לא מסוגלים להתחרות עם המדינות מהן מיובאים מוצרים אלה", הסביר, והוסיף: "גם אם נרצה להיכנס לתחום הזה בצורה אינטנסיבית יותר, היצרנים יבקשו לפנות לקהל הבינלאומי עם המוצרים שייצרו". כלומר, גם אם יגבר הייצור של מכשירי כתיבה באיראן, הדמויות שעל גבי המוצרים יבקשו לפנות לקהל הבינלאומי הרחב, ולאו דווקא להציג דמויות שרק באיראן יכירו אותן. "כל עוד לא תהיה התמיכה המתבקשת (מהרשויות – מ.ח.ה), איש לא ירצה לקחת סיכון בייצור מכשירי כתיבה לעולם הרחב", ציין.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תלמיד איראני עם מחברת "כשרה"/מערכת וואלה!, צילום מסך

מנגד, טוען נעמתאללה מתין, חוקר בתחום החינוך באיראן, כי האשמה מוטלת דווקא על המערב. "האמת היא שאנשי המערב תכננו כבר בעבר להרוס את התרבות ואת הזהות שלנו. בתחילה הם ייצרו את אותן דמויות טלוויזיוניות, וכעת הם מייצרים ומכניסים לשוק שלנו את הציוד הזה בדמות של מכשירי כתיבה, תיקים ואפילו נעליים". על פי מתין, בשנים האחרונות ישנה חזרה של האיראנים לקניית מוצרים מייצור מקומי בתחום הלבוש, ולדבריו יש לעודד חזרה שכזו גם בענף מכשירי הכתיבה והציוד המשרדי.

"תחום אביזרי הפנאי והכתיבה הוא תחום אסטרטגי ורציני, שמשפיע על החיים ועל אופן גיבוש האישיות של הילדים הקטנים", הסביר סעיד חוסייני, מנכ"ל חברת "רושאנא" לאביזרי פנאי וכתיבה אשר השתתף בתערוכה בשבוע שעבר. "מכשירי הכתיבה הם מוצר שמלווה ילדים ובני נוער במשך 12 שנות לימודיהם", ציין. נדמה כי גם בנושא זה, כמו בתחומים אחרים, החליטו האיראנים לבדל עצמם משאר מדינות המערב, ולהביא לעולם את הקול הייחודי והתרבותי שלהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully