וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוסיה אמרה שאיומי וושינגטון לצאת לפעולה נגד סוריה "בלתי מקבלים על הדעת"

רוסיה אמרה שאיומי וושינגטון לצאת לפעולה נגד סוריה "בלתי מקבלים על הדעת"; מזכ"ל האו"ם העריך ידרשו כשבועיים עד לפיענוח הדגימות שנלקחו על ידי פקחי הארגון מסוריה

צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד, קריינות: אביב אברמוביץ'

23:10 הסנאטורים הרפובליקנים ג'ון מקיין ולינדסי גרהם אמרו כי הם לא יכולים לתמוך בתקיפה בודדת בסוריה שאינה חלק מאסטרטגיה גדולה יותר. "לא נתמוך בתקיפה שלא יכולה להשיג את המטרה – להדיח את הנשיא אסד מהשלטון ולהביא לקץ הסכסוך בסוריה", אמרו בהצהרה.

22:30 גורם באו"ם אמר כי בדיקת הממצאים של פקחי האו"ם מסוריה "עלולה לארוך שלושה שבועות". הממצאים יועברו לבדיקות מעבדה והם נועדו להכריע האם נעשה שימוש בנשק כימי נגד אזרחים לפני שבוע וחצי.

22:46 שר החוץ האמריקני ג'ון קרי שוחח עם מנהיג האופוזיציה בסוריה והדגיש בפניו כי ארה"ב עדיין רואה בממשל הסורי כאחראי לשימוש בנשק כימי. קרי שוחח על סוריה גם עם שרי החוץ של ערב הסעודית ויפן.

נשיא ארה"ב ברק אובמה קורא לקונגרס לתמוך בתקיפה בסוריה. וושינגטון, 31 באוגוסט 2013. AP
ברק אובמה נואם בבית הלבן, היום/AP

21:30 דובר בית הנבחרים אמר כי דיון על תקיפה צבאית בסוריה מתוכן לשבוע של ה-9 בספטמבר. מוקדם יותר אמר הנשיא אובמה כי הוא לא ינקוט פעולה צבאית לפני שהקונגרס יצביע על כך.

21:00 נאום הנשיא אובמה: "בימים הקרובים הממשל יקבל את כל המידע שצריך על סוריה מהמודיעין. "אני סובר שיש לי רשות לפעול גם ללא הסכמת האחרים. בבריטניה ההחלטה נפלה. אני מכבד את אלה שקוראים לנקוט זהירות, אבל אנחנו חייבים לקחת בחשבון את המחיר של לא לעשות דבר".

20:58 נאום הנשיא אובמה: "החלטתי שארצות הברית צריכה לנקוט פעולה צבאית בסוריה, בכפוף לאישור הקונגרס. לדבריו, המתרחש בסוריה "מסכן את ידידינו, כולל ישראל, טורקיה, לבנון ועיראק. צריך לטפל בזה".

20:57 הצהרת הנשיא אובמה בבית הלבן: "לפני עשרה ימים ילדים ונשים נטבחו בסוריה בטבח הנורא ביותר במאה ה-21. אתמול ארה"ב הציגה ראיות שמשטר סורי אחראי לזה. ילדים נטבחו בגז על ידי ממשלתם. זו מתקפה על הכבוד האנושי. סכנה לביטחון הלאומי שלנו", אמר הנשיא.

20:53 סוכנות הידיעות AP דיווחה כי נשיא ארצות הברית ברק אובמה מנסה להשיג את תמיכת הקונגרס לתקיפה צבאית בסוריה. בדקות הקרובות עומד הנשיא למסור הצהרה בבית הלבן.

20:47 למרות החשש לתגובה סורית לתקיפה אמריקנית אפשרית בשטחה, עד כה לא נרשמו ביטולים באזור הגליל המערבי שעל גבול לבנון, ותפוסת הצימרים עומדת על 90%. "כפי הנראה לא צפויה השפעה על אזורנו ואנו מעודדים את הציבור הישראלי להגיע ולבלות אזור", מסר מנהל התיירות במועצה אזורית מטה אשר.

20:14 עשרות בני אדם מפגינים מחוץ לבית הלבן נגד תקיפה צבאית של ארה"ב בסוריה. הם נושאים שלטים עליהם נכתב "תקיפה בסוריה מבוססת על שקרים".

19:58 דובר האו"ם אמר כי התפיסה שעזיבת הפקחים פותחת פתח לפעולה צבאית בסוריה "מגוחכת". "יש לנו צוותים שעדיין עוסקים בפעילות הומניטרית בסוריה".

19:49 בהצרה שיישא נשיא ארצות הברית ברק אובמה בעוד כשעה הוא צפוי לעדכן על ההחלטות לגבי סוריה, אך לא ימסור פרטים על תקיפה מידית – כך מסר מקור בבית הלבן. ההצהרה אינה תוכננה מראש ללו"ז של הנשיא אובמה.

19:46 דובר האו"ם מסר הצהרה על בדיקת הפקחים בסוריה. "נעביר את המסקנות ברגע שיתקבלו תוצאות בדיקת המעבדה", נמסר. "המזכ"ל מצפה לקבל את הממצאים מוקדם ככל הניתן כדי שיוכל להעביר אותם למועצת הביטחון". הצוות שנמצא כעת בהולנד יבלה את היום באיסוף הדגימות שלהם לקראת בדיקות המעבדה. "המזכ"ל חזר ואמר שאין אלטרנטיבה לפתרון פוליטי למשבר בסוריה. פתרון צבאי אינו אופציה", אמר הדובר.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לא תימסר הודעה על תקיפה מידית/מערכת וואלה!, צילום מסך

18:54 מחר בצהריים (שעון ארצות הברית) ייערך תדרוך לכל חברי הקונגרס. לפני זמן קצר דווח כי סגן הנשיא, ג'ו ביידן, ורמטכ"ל צבא ארה"ב, הגנרל מרטין דמפסי, הגיעו לבית הלבן.

18:39 המטוס שעליו פקחי האו"ם שנשלחו לסוריה נחת בהולנד. הם צפויים לתת למעבדות דגימות שלקחו מהאזורים בהם נעשה לכאורה שימוש בנשק כימי נזק אזרחים בדמשק.

17:16 דיווח: פקחי האו"ם שבו להאג עם דגימות של האזורים בהם נעשה לכאורה שימוש בנשק כימי בסוריה.

16:27 מספר מדינות מזהירות את אזרחיהן מלהגיע לאזור לבנון בשל המתיחות בין סוריה לארצות הברית. בין המדינות שפרסמו אזהרה שכזו נכללות בחריין, כוויית, בריטניה וצרפת, כשאוסטרליה ביקשה מאזרחיה ליצור קשר עם השגרירות בלבנון לפני הגעה לאזור.

16:10 שר החוץ האמריקני ג'ון קרי ושר ההגנה צ'אק הייגל ישוחחו בשעות הקרובות עם פקידים אמריקנים בכירים ויקיימו שיחת ועידה עם חברי סנאט בנוגע לסוריה. בשיחות ישתתפו ראש המודיעין הלאומי ג'יימס קלאפר והיועצת של הנשיא אובמה, סוזן רייס.

15:57 מקורות סוריים מדווחים כי כ-230 פליטים מסוריה הפליגו לחופי דרום איטליה בשתי סירות. הסירה הראשונה נשאה 130 אנשים, ביניהם 28 ילדים מתחת לגיל שש.

15:10 שרי החוץ של המדינות החברות בליגה הערבית ייפגשו מחר בקהיר שבמצרים כדי לדון במשבר בסוריה, על רקע כוונת ארצות הברית לתקוף יעדים של המשטר בדמשק בשל שימוש בנשק כימי נגד האזרחים. סגן מזכ"ל הליגה הערבית, אחמד בן חלי, אמר כי הפגישה שתוכננה ליום שלישי הקרוב הוקדמה בעקבות ההתפתחויות האחרונות במדינה השסועה.

14:05 קאסם סעדין, דובר המועצה הצבאית העליונה בצבא סוריה החופשי הנאבק במשטר אסד, אמר כי בכוונת המורדים הסורים להוציא לפועל מתקפה משולבת על יעדים שבשליטת צבא סוריה, בזמן המתקפה האמריקנית נגד השלטון הסורי, שצפויה להתרחש בזמן הקרוב. לדבריו, "השאיפה היא לנצל את החולשה שתורגש בכמה אזורים בשל מתקפה. הורינו לכמה קבוצות להיערך בכל מחוז ומחוז ולהכין את הלוחמים לקראת המתקפה". הוא ציין כי המורדים לא תיאמו כל מתקפה משולבת עם מדינות המערב.

עשרות טילים בלילה אחד: התקיפה בסוריה - תכנית פעולה
קרי והייגל במרתון תדרוכים לסנאטורים על סוריה

מורדים סורים בכפר אל-גוטה בפרברי דמשק. סוריה, אוגוסט 2013. רויטרס
נערכים למתקפה. מורד סורי בפרברי דמשק/רויטרס

13:06 נשיא רוסיה ולדימיר פוטין אמר היום כי על ארצות הברית להציג בפני מועצת הביטחון את ראיותה בדבר השימוש של משטר אסד בנשק כימי נגד אזרחי סוריה. פוטין הוסיף כי על אובמה, בתור זוכה פרס נובל לשלום, לחשוב על הקורבנות הפוטנציאליים של תקיפה צבאית נגד סוריה. כמו כן, הביע פוטין את הפתעתו מהחלטת הפרלמנט הבריטי להתנגד להצעת הממשלה להתערב צבאית בנעשה בסוריה.

12:10 שר הביטחון משה יעלון שוחח לפנות בוקר עם שר ההגנה האמריקני צ'אק הייגל. הייגל עדכן את יעלון בהתפתחויות האחרונות בנוגע לתגובה האמריקנית הצפויה בסוריה. כפי הנראה, בטרם יוציאו האמריקנים לפועל את תקיפת המטרות הסוריות, תועבר לישראל התראה על כך.

12:08 קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, מתחה היום ביקורת על רוסיה וסין בשל עמדתן בנושא המשבר בסוריה. בראיון לעיתון גרמני טענה מרקל כי פעולותיהן, שכללו התנגדות במועצת הביטחון של האו"ם לחקירת השימוש בנשק כימי על ידי משטר אסד, פגעו במעמד האו"ם. "מצער מאוד שרוסיה וסין סירבו במשך זמן מה להחזיק בעמדה דומה לזו של מדינות המערב בנושא המשבר בסוריה", אמרה הקנצלרית.

11:25 סוכנות הידיעות הצרפתית ציטטה היום בכיר סורי שלא הזדהה בשמו, כי סוריה מצפה להתקפה האמריקנית "בכל רגע".

9:36 משלחת מהפרלמנט האיראני אמורה להגיע היום לסוריה, כך מדווחת רשת אלג'זירה. חברי המשלחת אמורים לקיים שיחות עם גורמי ממשל סוריים בנוגע למשבר במדינה.

9:20 צוות פקחי האו"ם שעזב הבוקר את שטח סוריה, הגיע לפני זמן קצר לשדה התעופה הבינלאומי בביירות.

7:45 צוות פקחי האו"ם שיצא הבוקר מסוריה הגיע לפני זמן קצר ללבנון, כך מסר עד ראייה לסוכנות הידיעות רויטרס.

6:06 פקחי האו"ם שהגיעו לסוריה כדי לבחון אם נעשה בה שימוש בנשק כימי, עזבו את בית המלון שלהם בדמשק. עדי ראייה סיפרו לסוכנות הידיעות רויטרס כי נראה שהם עושים את דרכם ללבנון במכוניות.

6:03 ספינה אמריקנית שישית הגיעה לים התיכון, והצטרפה לחמש משחתות אמריקניות החמושות בטילי שיוט שיכול להיות שיופנו לסוריה, במסגרת מבצע צבאי "מוגבל ומדויק" אפשרי של ארה"ב נגד סוריה – כך דיווחו הלילה (שבת) גורמי ביטחון.

1:40 נשיאי צרפת וארה"ב, פרנסואה הולנד וברק אובמה, רוצים לשלוח למשטר הסורי "מסר ברור" נגד שימוש בנשק כימי, כך נמסר ממשרדו של הולנד. "שני ראשי המדינות הסכימו כי הקהילה הבינלאומית לא יכולה לסבול שימוש בנשק כימי, שהמשטר הסורי צריך לקבל אחריות ושצריך לשלוח מסר ברור", נמסר בהצהרה. ארמון האליזה פרסם את ההודעה לאחר שיחת טלפון בין אובמה להולנד.

1:31 איומיה של וושינגטון להפעיל כוח צבאי נגד סוריה באופן חד צדדי בלתי מתקבלים על הדעת, אמר דובר משרד חוץ הרוסי אלכסנדר לוקשביץ. "בהתחשב במחסור הראיות, כל פעולה צבאית חד-צדדית העוקפת את מועצת הביטחון של האו"ם- לא משנה כמה מצומצמת תהיה - היא הפרה ישירה של החוק הבינלאומי, שתערער את הסיכויים לפתרון פוליטי ודיפלומטי לסכסוך בסוריה ותביא לסיבוב נוסף בעימות ולקורבנות נוספים", דברי לוקשביץ.

1:10 מזכ"ל האו"ם, באן קי-מון, אמר כי ייקח לפחות שבועיים עד לפיענוח סופי של הדגימות שנלקחו על ידי פקחי הארגון באזור בפאתי דמשק בו בוצעה בשבוע שעבר המתקפה הכימית. באן אמר את הדברים נציגי המדינות בריטניה, סין, צרפת רוסיה וארצות הברית במהלך פגישה בניו יורק.

0:12 שר החוץ הסורי, וואליד מועלם, כינה את קביעתו של שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, לפיה משטר אסד עשה שימוש בנשק כימי נגד אזרחים, "שקר". אמש אמר קרי כי "אנחנו יודעים מאיפה הרקטות שוגרו, מתי והיכן נחתו". לדבריו, "אנחנו יודעים שהרקטות הגיעו רק משטחים שבידי הממשלה. ראינו בעינינו".

ארדואן: "ישראל עומדת מאחורי ההפיכה במצרים". רויטרס
"מה שחשוב הוא עצירת שפיכות הדמים בסוריה והחלשת המשטר עד שייכנע". ארדואן/רויטרס

23:19 נשיא ארצות הברית ברק אובמה שוחח עם ראש ממשלת בריטניה דיוויד קמרון ועם נשיא צרפת פרנסואה הולנד בנוגע לסוריה, כך מסרו גורמים רשמיים בממשל האמריקני.

22:52 ראש ממשלת טורקיה רג'פ טייפ ארדואן אמר כי כל התערבות צבאית בסוריה צריכה להיות מכוונת להפלת משטר בשאר אסד. "זה לא יכול להיות מבצע בן 24 שעות של 'פגע וברח'", אמר ארדואן במסיבת עיתונאים באנקרה, והוסיף: "מה שחשוב הוא עצירת שפיכות הדמים בסוריה והחלשת המשטר עד שייכנע".

22:51 ראש ממשלת בריטניה דיוויד קמרון התייחס לנאומו של נשיא ארה"ב ברק אובמה על תקיפה אפשרית בסוריה וציין כי אובמה הדגיש בנאומו את הערכתו לקשרים החזקים בין שני המנהיגים וה"יחסים החזקים, העמידים והעמוקים בין שתי המדינות". "הם הסכימו ששיתוף הפעולה בסוגיות בינלאומיות יימשך בעתיד וכי שתי המדינות חזרו על נחישותן למצוא פתרון פוליטי לעימות בסוריה", נמסר מדוברו של ראש הממשלה הבריטי.

22:22 קנדה משוכנעת כי נשיא סוריה בשאר אסד עומד מאחורי המתקפה הכימית שאירעה בשבוע שעבר בפרברי דמשק, כך אמר הערב (שישי) דובר ראש הממשלה סטיבן הארפר. עוד אמר הדובר, אנדרו מקדוגל, כי ארצו אינה מתכננת פעולה צבאית בסוריה.

נשיא ארה"ב ברק אובמה. הבית הלבן, 30 באוגוסט 2013. AP
"אף פעולה צבאית לא תערב 'מגפיים על הקרקע'". אובמה, אמש/AP

21:56 "הנחיתי את הצבא לשקול מספר רחב של אפשרויות", כך אמר נשיא ארה"ב ברק אובמה במסיבת עיתונאים בבית הלבן. "אף פעולה צבאית לא תערב 'מגפיים על הקרקע' (כוחות רגליים). זו תהיה פעולה מוגבלת וצרה". הוא הוסיף כי מבין האפשרויות הנשקלות, פתרון צבאי כולל למלחמת האזרחים בסוריה אינו עומד על הפרק.

21:36 נשיא ארה"ב, ברק אובמה, אמר כי טרם קיבל החלטה בנוגע לתקיפה צבאית בסוריה והוא ממשיך להיוועץ בקונגרס. אובמה אמר את הדברים במסיבת עיתונאים בבית הלבן.

21:29 נשיא ארה"ב ברק אובמה אמר כי ההתקפה בנשק כימי היא אתגר לעולם ומאיימת על בעלות בריתה של ארה"ב, כמו ישראל וירדן.

עדכונים קודמים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully