וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפושע הנאצי המבוקש בעולם מת לפני פתיחת משפטו

לאדיסלוס צ'אטארי, בן 98, מואשם בהונגריה ברצח 15,700 יהודים, בעינוי אסירים ובפיקוח על הרכבות שיצאו לאושוויץ. הוא נחשף רק בשנה שעברה אחרי שחי עשרות שנים בקנדה

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל, קריינות: אביב אברמוביץ'

לאדיסלוס צ'אטארי, קצין משטרה לשעבר שנחשב לנאשם המבוגר ביותר בפשעי מלחמה מתקופת הנאצים, מת בגיל 98 בבית החולים בהונגריה. עורך דינו, גבור הורבת, אמר הבוקר (שני) כי מרשו מת שלשום מסיבוכים של דלקת ריאות.

לאדיסלוס (לאסלו צ'יז'יק) צ'אטארי הוצב במקום הראשון ברשימת המבוקשים של מכון ויזנטל, ורק לפני שנתיים נודע כי הוא עדיין חי. לפני פחות מחודשיים הוגש נגדו כתב אישום בהונגריה, בגין פשעי מלחמה שעשה במדינה ובסלובקיה השכנה במלחמת העולם השנייה. לדברי התביעה, שהתבססה על מסמכים מירושלים, הוא נאשם ברצח כולל של 15,700 יהודים. בין היתר, הואשם צ'אטארי בסיוע לגירוש יהודים למחנה ההשמדה אושוויץ, בהוצאות להורג ובעינויים.

כתב אישום הוגש נגד הפושע הנאצי לאסלו צ'אטארי בן 98. רויטרס
לאדיסלוס צ'אטארי, השנה בדרכו לבית המשפט בבודפשט/רויטרס

משפטו היה צפוי להתחיל בחודש הבא, אחרי ששימוע שנקבע לו בחודש יוני נדחה מפאת מצבו הרפואי. בשנת 1944 הוא שירת צ'אטארי במשטרה הנאצית בקושיצה, היום חלק מסלובקיה. עורך דינו, גבור הורבת', טען כי מרשו שימש מתווך בין הונגריה וגרמניה, ולא היה מעורב בעצמו בפשעי מלחמה.

צ'אטארי הורשע בפשעי מלחמה ב-1948 שלא בנוכחותו, ונידון למוות. הוא נמלט מאירופה לאחר מלחמת העולם, ויצר לעצמו זהות בדויה בקנדה כסוחר אומנות. הוא קיבל אזרחות ב-1955. ב-1997 אזרחותו בוטלה בטענה ששיקר במסמכי ההגירה, ונפתחה נגדו חקירה בחשד ששימש למעשה כקצין נאצי. כעבור כמה שבועות הוא נמלט בחזרה לאירופה והתיישב בבודפשט.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חשיפת ה"סאן" מהשנה שעברה על איתור מיקומו של צ'אטארי/מערכת וואלה!, צילום מסך

בחודש יולי 2012 חשף צייד הנאצים אפרים זורוף את מיקומו של צ'אטארי בבודפשט, על פי מידע שהתקבל במכון ויזנטל כשנה קודם לכן. זורוף פנה לצהובון הבריטי "סאן" והדליף לעיתון את העובדה שצ'אטארי עדיין חי ומתגורר בבירת הונגריה. כתבים של העיתון חשפו את מיקומו של צ'אטארי והתעמתו עמו בפתח ביתו. הוא הכחיש את הטענות שיוחסו לו, אך כעבור כמה זמן הסכימה התביעה המקומית לפתוח נגדו חקירה, והוא הושם במעצר בית.

בכתבה שפרסם ה"סאן", נכתב כי צ'אטארי הכה נשים בשוט, ואילץ אסירים לחפור תעלות בידיהם החשופות בקרקע קפואה. הוא העמיד אחרים בתנוחות קיצוניות במשך שעות, שיסה בהם כלבים ופיקח על ירי שבוצע במי שניסה לברוח.

לפי משרד המשפטים בקנדה, צ'אטארי היה מפקד במשטרה ההונגרית והיה אחראי על הקצינים ששמרו על גטו בודפשט. הוא פיקח על איסוף היהודים וביצע חיפושים אחריהם. המשטרה העבירה את היהודים מהגטו למקום איסוף בסוף אפריל 1944, והעלתה אותם לרכבות שהובילו אותם לאושוויץ ולמחנות נוספים. "הוא נכח בלפחות בשניים מהטרנספורטים ובדק את שמות היהודים ברשימה", נכתב בתיק נגדו בקנדה. "מתוך כ-12 אלף יהודים שהתאספו במקום וגורשו, רק 450 שרדו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully