וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן מאיצה את מסלול הפלוטוניום לייצור הפצצה

במערב מעריכים שהכור באראק יוכל להפיק חומר בקיע לפצצה כבר בקיץ הבא, גם אם לא יצטבר בו מספיק פלוטוניום עד 2016. יועץ לשעבר לנשיא אובמה: המתקן - יעד לתקיפה ישראלית

בכירים בארצות הברית ובאיחוד האירופי מעריכים שאיראן עשויה להפיק פלוטוניום כחומר בקיע לפצצה כבר בקיץ הבא, כך מדווח הבוקר (שני) העיתון וול סטריט ג'ורנל. מדובר במסלול מקביל של תכנית הגרעין האיראנית, שעשוי להיות קל יותר לתקיפה מצד ישראל.

עד כה, מדינות המערב התמקדו במאמץ לסכל את תכניתה של איראן להעשיר אורניום לרמה שתספיק לייצור נשק גרעיני. המכון האמריקני למדע וביטחון בינלאומי (ISIS) העריך בשבוע שעבר כי איראן תוכל להגיע ליעד זה כבר בשנה הבאה, באמצעות התקנה של אלפי צנטריפוגות חדשות במתקני ההעשרה המרכזיים, נתנז ופורדו. מסלול צבאי נוסף, השואף לייצור פצצה, מתבצע בעזרת כור הנמצא בבנייה, בעיר אראק שבצפון-מערב איראן.

ד”ר אולי הוינאנן, שהיה סגן יו”ר הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), אמר לעיתון: "יש אפשרות טובה שהכור יוכל להגיע לנקודה גרעינית קריטית ראשונה עד סוף 2014". עם זאת, הוא העריך שלאיראנים "לא תהיה כמות משמעותית של פלוטוניום להפקה לפני 2016".

מתקן המים הכבדים בעיר אראק, איראן. AP
אתר הבנייה של הכור הגרעיני באראק, כ-250 קילומטרים מטהרן/AP

גארי סימור, לשעבר יועץ לנשיא ברק אובמה בנושאי גרעין, אמר כי "אין ספר שהכור ובריכת המים הכבדים באתר הם מטרות קלות יותר (לתקיפה) מאשר מתקני ההעשרה". לדבריו, "זה עשוי להוות עוד גורם בחישוביו של בנימין נתניהו בנוגע לפרק ההמתנה שישקול לפני שייצא למבצע צבאי". פקידים אחרים אמרו כי כל תקיפה ישראלית תצטרך להתרחש לפני שהחומרים הגרעיניים יוטענו למתקן באראק, מחשש לנזק סביבתי אדיר שייגרם מההפצצה.

פקחי סבא"א אינם מורשים לבקר בבריכה שבמתקן

איראן מנסה להשלים את בניית הכור זה שנים רבות, וכשתושלם יוכל הכור להפיק פלוטוניום. בשונה מאורניום, הנמצא בטבע ומופק כחומר בקיע לייצור פצצה גרעינית, פלוטוניום הוא יסוד "מלאכותי" שיש לייצר בכור. פצצות גרעיניות מפלוטוניום הן בעלות עוצמה גדולה יותר, וקטנות יותר בממדיהן, כך שקל יותר להרכיב אותן על טיל בליסטי. ואולם בשונה מפצצות מאורניום, הן מתכלות מהר יותר.

איראן הודיעה לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) כי בכוונתה להפעיל את הכור באראק במחצית השנייה של 2014, וייתכן שהיא תתחיל את הניסויים באתר כבר בשנה הנוכחית. כשתושלם בנייתה הכור באראק והוא יוכרז כמבצעי, ההערכה היא שיהיה ניתן לייצר בו שתי פצצות פלוטוניום מדי בשנה.

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תצלום לווין מתחילת השנה, המתעד פעילות במתקן באראק/מערכת וואלה!, צילום מסך

פקחי סבא"א עוקבים אחרי המתקן באראק מאז החלה בנייתו ב-2004. תפוקתו כ-40 מגה וואט, ולפני כמה שנים הושלמה במקום בניית מתקן מים כבדים. עם זאת, איראן מונעת מפקחי סבא"א גישה למתקן המים הכבדים, כדי לא לאפשר להם ליטול ממנו דגימות. סבא"א נאלצת להיעזר בתצלומי לוויין שרכשה, מהם עולה כי מתקן המים הכבדים כבר פעיל, ונועד לצנן את הכור שייבנה בהמשך.

איראן טוענת כי הכור הנבנה באראק מיועד למחקר ולייצור איזוטופים לרפואה, וכי כשייכנס לפעולה הוא יחליף את כור המחקר הקטן שבטהרן מתקן מיושן מ-1967 שסופק לה על ידי ארצות הברית.

טענה זו מעוררת ספק, שכן איראן ממשיכה להעשיר אורניום לרמה של 20%, המיועדים לדבריה להפעלת כור המחקר בטהרן. בסבא"א ובקהילות המודיעין במערב תוהים מדוע איראן זקוקה לשני מתקנים לייצור איזוטופים - זה בטהרן, וזה הנבנה באראק. לפי הערכות המודיעין בישראל, שהכור באראק מיועד לייצור פלוטוניום גרעיני.

לקריאה נספת
התמונות מהמתקן באראק אינן מחדשות דבר // פרשנות
צחי הנגבי: ההכרעה על תקיפה באיראן - עד סוף השנה
נשיא חדש הושבע באיראן: מתנגדים למלחמה, בעד שלום"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully