וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצרים בוערת: 30 מיליון ברחובות; "150 הרוגים ואלפי פצועים"

27.7.2013 / 9:09

בית חולים שדה בקהיר מסר כי עשרות מתומכי מורסי נהרגו. המשטרה אמרה מנגד כי מפגינים נשאו נשק. האחים המוסלמים: "הם יורים כדי להרוג". מורסי יועבר לכלא שבו מוחזק מובארק

צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד

(ההפגנות בקהיר, אתמול)

האלימות במצרים ממשיכה להסלים: לפחות 150 בני אדם נהרגו וכ-4,500 נפצעו בשעות הלילה והבוקר (שבת) בהפגנות הענק בעד הנשיא המודח מוחמד מורסי ונגדו בקהיר, שהיו ככל הנראה הגדולות ביותר מאז הדחתו בראשית החודש. כך דיווחו תומכיו של מורסי, ובראשם תנועת "האחים המוסלמים". משרד הבריאות במדינה מסר כי 38 מפגינים בלבד נהרגו. הטלוויזיה במצרים דיווחה כי כ-30 מיליון אזרחים השתתפו בהפגנות, מרביתם בבירה ובאלכסנדריה, העיר השנייה בגודלה במדינה. מדובר בלמעלה משליש מאוכלוסיית המדינה, שבה כ-85 מיליון בני אדם. בית חולים שדה שהוקם ליד כיכר ראבעה אל-עדאוויה במזרח קהיר, שם טופלו אנשי "האחים המוסלמים" שהפגינו בעד מורסי, דיווח על עשרות הרוגים.

מפגינים תומכי ההפיכה מחזיקים תמונה של עבד אל-פתאח סיסי. קהיר, 27 ביולי 2013. רויטרס
תומכי ההפיכה אוחזים בתמונתו של שר ההגנה עבד אל-פתאח סיסי. קהיר, הלילה/רויטרס

מנגד, המשטרה טענה כי 53 מתומכי מורסי החזיקו ברשותם נשק. גורמים ביטחוניים טענו שהשתמשו רק בגז מדמיע במהלך העימותים עם המפגינים. גם באלכסנדריה, העיר השנייה בגודלה במצרים, היו עימותים אלימים, שבמהלכם נהרגו לפחות שבעה בני אדם.

"הם לא יורים במטרה לפצוע, הם יורים כדי להרוג", אמר דובר התנועה גהאד אל-הדאד לסוכנות הידיעות רויטרס. אל-הדאד אמר כי המשטרה פיזרה גז מדמיע לעבר המפגינים, וזמן מה אחר כך החלה גם לירות באש חיה. לדבריו, ההרוגים נורו בראש ובחזה. הוא הוסיף כי לפחות 175 בני אדם נפצעו כתוצאה מירי, כולם השתתפו בהפגנת הענק בבירה. עד כה לא ניתן אישור רשמי לדיווח על מניין ההרוגים. ככל הנראה, חלק מההרוגים נדקרו למוות.

הרוגים ופצועים בהפגנת תומכי מורסי בקהיר. 27 ביולי 2013. AP
הטלוויזיה במצרים דיווחה כי מיליונים יצאו רחובות. מפגינים בקהיר, הלילה/AP
עשרות הרוגים בהפגנות תמיכה בנשיא המודח מוחמד מורסי. קהיר, 27 ביולי 2013. רויטרס
עשרות הרוגים בהפגנות תמיכה בנשיא המודח מוחמד מורסי. קהיר, 27 ביולי 2013/רויטרס

רופא שטיפל בפצועים בקהיר אמר כי מאות בני אדם נפצעו במהומות שפרצו ברובע נאסר בקהיר, לא הרחק ממסגד ראבעה אל-עדאוויה, שהיה למוקד ההפגנות של תומכי מורסי מאז הדחתו. בשידורי רשת אל-ג'זירה נראו רופאים מקומיים שניסו להגיש סיוע רפואי לפצועים בבית חולים שדה שהוקם סמוך למוקד ההפגנות של תומכי מורסי.

במסגד ראעד איברהים בעיר היו לכודים בשעות האחרונות כ-200 בני אדם לאחר שחמושים הקיפו את הבניין. אזרחים שהיו בתוך המסגד אמרו ל"אל-ג'זירה" כי "בריונים" ניפצו את חלונות המבנה. כוחות משטרה שהגיעו למקום ניסו לחלץ את הלכודים מהמסגד. הלילה אמר שר הפנים של מצרים, מוחמד איברהים, כי ההפגנות של תומכי מורסי בקהיר יסתיימו "במסגרת החוק". בראיון טלפוני לרשת "אל-חיאת" אמר השר המצרי כי בקרוב "התביעה תקבל החלטות והמצב הזה יסתיים".

הרוגים ופצועים בהפגנת תומכי מורסי בקהיר. 27 ביולי 2013. AP
מאות נפגעו. פינוי פצועים מהפגנת תומכי מורסי, הבוקר/AP
עשרות הרוגים בהפגנות תמיכה בנשיא המודח מוחמד מורסי. קהיר, 27 ביולי 2013. רויטרס
כוחות הביטחון פיזרו גז מדמיע לעבר המפגינים. קהיר, לפנות בוקר/רויטרס

בתוך כך, שר הפנים המצרי מוחמד איברהים אמר היום כי מורסי, החשוד ברצח חיילים מצרים ובקנוניה עם תנועת חמאס, יועבר כנראה לכלא טורה בקהיר, שם מוחזק קודמו חוסני מובארק. איברהים אמר את הדברים במענה לשאלות כתבים במסיבת עיתונאים שכינס. השר המצרי הוסיף כי ההחלטה בנושא תתקבל על ידי שופט חוקר.

הלילה אמר איברהים כי ההפגנות למען הנשיא המודח "יבואו לסיומן בהקדם ובאופן חוקי". לדבריו, ההחלטה התקבלה בשל תלונות תושבי האזור. "המדינה לא תוכל לקבל עוד את המצב שבו חוסמים רחובות ושמוסדות המדינה מאוימים", אמר איברהים בראיון טלפוני לרשת "אל-חיאת".

אתמול דווח כי מורסי המודח נעצר על ידי הרשויות במצרים ל-15 ימים, בחשד לרצח ולקנוניה. האחים המוסלמים הגדירו את האישום "מגוחך" ואמרו כי מדובר בעדות לכך שמצרים חוזרת למשטר הישן. "אנחנו לא מתייחסים לאישומים הללו בצורה רצינית", מסרה התנועה. "נמשיך להפגין ברחובות. למעשה, אנחנו מאמינים שיותר ויותר אנשים יבינו מה המשטר ה'חדש' באמת מייצג – את החזרה למדינת מובארק, אבל עם כוח ברוטאלי".

מפגינים תומכי ההפיכה מחזיקים תמונה של עבד אל-פתאח סיסי. קהיר, 27 ביולי 2013. רויטרס
מפגינים כיוונו לייזר לעבר מסוק של צבא מצרים בקהיר/רויטרס

בצהריים הביעה שרת החוץ של האיחוד האירופי, קתרין אשטון, "צער עמוק" על מותם של עשרות המפגינים במצרים, וקראה לצדדים לחדול מהאלימות. "אשטון עוקבת בדאגה אחר ההתפתחויות האחרונות במצרים ומביעה צער עמוק על אובדן החיים בהפגנות אמש", אמר דובר מטעם שרת החוץ של האיחוד. "היא קוראת לכל הצדדים להימנע מאלימות ולהביע את מחאתם בצורה שקטה ולא-אלימה", הוסיף.

בתוך כך, הלילה נהרגו אזרח ושני חיילים מצרים במחסום משטרתי בעיר שייח זואיד שבצפון חצי האי סיני. על פי הדיווח, השלושה נורו למוות על ידי חמוש שזהותו טרם הובררה. כ-30 בני אדם נרצחו בשבועות האחרונים בחצי האי על ידי חמושים איסלאמיסטים וכנופיות של בדואים. זאת על רקע ההפיכה במצרים. צבא מצרים החל בימים האחרונים במבצע רחב היקף למיגור הטרור באזור.

עשרות הרוגים בהפגנות תמיכה בנשיא המודח מוחמד מורסי. קהיר, 27 ביולי 2013. רויטרס
קהיר, הבוקר/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully