וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תכנית צבא מצרים: פיזור הפרלמנט, בחירות לנשיאות

סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה על תכנית הצבא למקרה שלא יושגו הסכמות בין הצדדים עד מחר. גורמים אמריקנים: אובמה קרא למוחמד מורסי להכריז על בחירות מוקדמות

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

דרמה במצרים: מקורות בצבא מצרים מסרו היום (שלישי) לסוכנות הידיעות רויטרס את פרטי "מפת הדרכים" שגיבשו ראשי הצבא, במקרה שהנשיא מוחמד מורסי לא ישעה לדרישת האולטימטום הצבאי שהוצבה לו, הצפויה לפקוע מחר. "מפת הדרכים" כוללת את פיזור מועצת השורא - הבית העליון של הפרלמנט וכן הקפאת החוקה שגיבש. מועצת העם במצרים – הבית התחתון של הפרלמנט, פוזרה כבר, ומשמעות הדבר היא הליכה לבחירות חדשות במדינה השסועה. המקורות הצבאיים הסבירו כי בכוונתם להקים מועצת מעבר, שתורכב מזרמים שונים בציבור המצרי, קבוצות פוליטיות וגורמים מקצועיים. המועצה הזמנית תכהן עד שהצעת החוקה המצרית תתוקן. כמו כן יתקיימו בחירות לנשיאות המדינה, בעוד הבחירות לפרלמנט יידחו. אנשי הצבא מתכננים לפתוח בשיחות עם אנשי האופוזיציה עם פקיעת האולטימטום שהציבו למורסי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

במקביל ללחץ מבית, מורסי נאלץ להתמודד בימים האחרונים גם עם לחץ מצד הממשל האמריקני. רשת CNN דיווחה כי ממשל אובמה האיץ בנשיא המצרי להכריז על בחירות מוקדמות. על פי הדיווח, הנסמך על גורמים רשמיים בממשל האמריקני, ארצות הברית הזהירה בנוסף כי צבא מצרים יסתכן באיבוד הסיוע הצבאי, אם אנשיו יפעלו לביצוע הפיכה צבאית נגד הנשיא. בניגוד לתקופה שקדמה למהפכה ב-2011, שבמהלכה ארצות הברית מיהרה להתנער מהנשיא המודח חוסני מובארק, הגורמים הבהירו כי נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, לא קורא למורסי להתפטר באופן מידי. "מה שאנחנו אומרים זה פשוט – 'עליך למצוא דרך לקיום בחירות חדשות'", הסבירו הגורמים. לדבריהם, "זו כנראה הדרך היחידה לפתור את העימות הזה".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

כוחות מצרים נעים בגבול עזה בתיאום עם ישראל

נשיא מצרים, מוחמד מורסי, עשה את היום במשרדו אחרי שסירב לאולטימטום של הצבא למצוא פתרון למשבר הפוליטי במדינה. הקצינים טוענים כי אין בכוונתם לתפוס את השלטון, אלא להביא להקמת ממשלה חדשה. בכיכר תחריר בקהיר נאספו רבבות בני אדם לקראת ההפגנה הגדולה הצפויה הערב (שלישי), ומפגינים התאספו גם מחוץ לארמון איתיחאדיה, ומאיימים לפרוץ לארמון אם מורסי לא יענה לדרישותיהם.

במקביל, גורם ביטחוני בכיר התייחס לדיווחים לפיהם ישנם כוחות של צבא מצרים שמתקדמים לעבר הגבול עם עזה ואמר לוואלה! חדשות: "אין כרגע טנקים שנמצאים על גבול הרצועה. כנראה יש זיהוי של תנועת כוחות מצרים ממקום למקום, אבל כל זה במסגרת תיאום מראש איתנו". לדבריו, "כל מה שהם מכניסים לסיני מתואם איתנו, אבל בכל מקרה אני ממשיך לעשות בדיקות כדי לראות אם חל שינוי בשעות האחרונות. המצרים כן פעלו ופועלים באזור גבול הרצועה במטרה לאטום מנהרות שדרכן מועברים נשק ומחבלים של ג'יהאד עולמי ואל-קאעדה מעזה לתוך סיני".

תנועת האחים המוסלמים קראה לאנשיה להתקהל בערי מצרים כדי להביע תמיכה בנשיא. ואולם, התנועה ספגה שורה של מהלומות ביומיים האחרונים בשל מפגן הכוח העצום של המפגינים החילונים נגד הנשיא. כמה משרי הממשלה ודובר הקבינט התפטרו לאות הזדהות עם האופוזיציה, וגם הצבא מאותת על התרחקותו מהנשיא. הגופים הליברלים מסרבים לשאת ולתת עם מורסי, ודורשים ממנו להתפטר כבר היום - אחרת המשק כולו יושבת.

מורסי יכול ליפול, האחים המוסלמים לא // פרשנות

מתנגדי נשיא מצרים מוחמד מורסי מפגינים ליד ארמון הנשיאות, קהיר. 2 ביולי 2013. AP
מתנגדי מורסי מקימים מחסומים מפח מול ארמון איתיחאדיה, הערב/AP

לפנות בוקר הודיעה לשכתו של מורסי כי הצבא לא נועץ בו לפני שהמטכ"ל קצב לו אולטימטום משל עצמו. בצבא דרשו ממורסי להיענות לדרישות המפגינים, ולמצוא תוך 48 שעות פתרון לקיפאון הפוליטי.

מצרים ממתינה לצבא

עיתוני מצרים ציירו היום את הודעת הצבא כנקודת המפנה של המחאה. היומון אל-ווטן, המזוהה עם האופוזיציה, קבע בכותרתו כי מדובר ב-"48 השעות האחרונות של שלטון האחים המוסלמים". ביומון הממשלתי אל אחבאר נכתב: "מצרים ממתינה לצבא".

בשעות הצהריים נפגש מורסי עם ראש הממשלה הישאם קנדיל, ועם הרמטכ"ל ושר ההגנה עבד אל-פתאח אל-סיסי. בתמונות שהופצו נראה שהפגישה בין השלושה הייתה מתוחה, כשראש הממשלה יושב רחוק מאוד מהרמטכ"ל.

נשיא מצרים מוחמד מורסי, ראש הממשלה הישאם קנדיל ושר ההגנה עבד אל-פתאח אל-סיסי. קהיר, 2 ביולי 2013. רויטרס
הנשיא מורסי, ראש הממשלה קנדיל והרמטכ"ל א-סיסי/רויטרס

רבים מהמפגינים שהיו אמש בכיכר תחריר עשו שם את הלילה באוהלים. מקורות בצבא מצרים אמרו כי החיילים קיבלו הנחייה להתכונן לפריסה מיידית ברחובות קהיר ובשאר הערים, במקרה שיידרש הצבא להתערב בהפגנות ולמנוע אלימות בין מתנגדי מורסי לתומכיו. חיילים רבים התאמנו היום בסואץ במפגן כוח בליווי שריוניות.

עשרות מקרי תקיפה מינית בכיכר תחריר

במהלומה נוספת לנשיא מורסי, בית המשפט לערעורים קבע היום סופית כי יש לפטר את התובע הכללי שמינה בשנה שעברה, ולמנות מחדש את התובע הקודם. לדברי בית המשפט, התובע שמינה מורסי, טלעת עבדאללה, השתמש בכוחו כדי לרדוף עיתונאים, אמנים ומבקרי הנשיא, ומנגד העלים עין מהפרות של זכויות אדם.

ארגון לזכויות נשים דיווח כי מאז יום ראשון היו 46 מקרים לפחות של תקיפה מינית ברקע ההפגנות בקהיר. עיתונאית הולנדית נאנסה בסוף השבוע ועיתונאי מצרי מת בפיצוץ בסניף של האחים המוסלמים. עוד שישה כתבים מקומיים נפצעו ממכות והמצלמות שנשאו נגנבו או נשברו. כמו כן, בעיר גיזה נהרגו שבעה בני אדם במהלך הפגנות נגד הנשיא מורסי ו-144 נפצעו בהפגנות ברחבי המדינה.

נשיא ארצות הברית ברק אובמה. GettyImages
לא קורא להדחת מורסי. נשיא ארצות הברית, ברק אובמה/GettyImages
מפגינים נגד נשיא מצרים, מוחמד מורסי. כיכר תחריר, קהיר. 2 ביולי 2013. רויטרס
מפגינה נגד מורסי, בצהריים בכיכר תחריר/רויטרס
תומכי נשיא מצרים מוחמד מורסי מפגינים בקהיר. יולי 2013. AP
תומכי נשיא מצרים מוחמד מורסי מפגינים בקהיר. יולי 2013/AP
מפגינים נגד נשיא מצרים, מוחמד מורסי. כיכר תחריר, קהיר. 2 ביולי 2013. רויטרס
כרזות "הסתלק" בכיכר תחריר/רויטרס
תומכי נשיא מצרים מוחמד מורסי מפגינים בשכונת גיזה, קהיר. 2 ביולי 2013. AP
תומכי מורסי מציגים "אימון קרבי", הבוקר בקהיר/AP
תומכי נשיא מצרים מוחמד מורסי מפגינים בשכונת גיזה, קהיר. 2 ביולי 2013. AP
תומכי נשיא מצרים מוחמד מורסי מפגינים בשכונת גיזה, קהיר. 2 ביולי 2013/AP
תומכי נשיא מצרים מוחמד מורסי מפגינים בשכונת גיזה, קהיר. 2 ביולי 2013. AP
תומכי נשיא מצרים מוחמד מורסי מפגינים בשכונת גיזה, קהיר. 2 ביולי 2013/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully