וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צבא מצרים: האולטימטום אינו הפיכה, נענים לרחשי הרחוב

2.7.2013 / 0:00

הצבא התייחס לאולטימטום שהציב שר ההגנה סיסי, והבהיר כי מטרתו להניע את הפוליטיקאים לעבר פתרון. בינתיים מדווחת סוכנות הידיעות המצרית כי שר החוץ הגיש התפטרותו

צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד, קריינות: לירון בארי

הצבא עדיין לצד מורסי? כוחות הביטחון במצרים הבהירו אמש (שני) כי האולטימטום שהציב אחר הצהריים שר ההגנה עבד אל-פתח א-סיסי לנשיא מוחמד מורסי איננו מהווה הפיכה, אלא נועד להניע את הפוליטיקאים לעבר פתרון. בהודעה שפרסם הצבא נאמר כי הוא הגיב ל"רחשי הרחוב המצרי", במטרה להביא לשיתוף פעולה בין המנהיגים הפוליטיים. לפנות בוקר דיווחה סוכנות הידיעות המצרית כי שר החוץ מוחמד כאמל עמרו הגיש את התפטרותו ובמקביל, הפלגים המוסלמים במצרים, ביניהם מפלגת "האחים המוסלמים", יצאו בהודעה בה דחו ניסיונות להשתמש בצבא בדרך שתוביל להפיכה במדינה. עוד נמסר כי הפלגים מכבדים את כל היוזמות כדי לפתור את המשבר הפוליטי במדינה, אך שאלו צריכים להיעשות בכפוף לחוקה המצרית.

אל כיכר תחריר בקהיר נהרו רבבות אזרחים מצרים, שחגגו לאור זיקוקים את התרופפות שלטונו של מורסי. מסיבת העיתונאים של מורסי שתוכננה לאתמול נדחתה להיום. מוקדם יותר אתמול נפגש מורסי עם ראש הממשלה הישאם קנדיל ועם שר ההגנה עבד אל-פתאח א-סיסי. זאת על רקע התפטרותם של חמישה משרי הממשלה, בהם שר התיירות הישאם זעזוע, שר התקשורת וההסברה עאטף חלמי, השר הממונה על הפרלמנט חאתם בגאתו והשר לאיכות הסביבה חאלד עבד אל-עאל. האחרון הסביר כי ויתר על כיסא כדי "להיענות לרצון העם". אתמול דיווחו כלי התקשורת במצרים כי גם יועצו הצבאי של מורסי ורמטכ"ל צבא מצרים לשעבר, סמי ענאן, התפטר מתפקידו. גם מושל מחוז איסמעיליה הודיע על עזיבתו, "מתוך רצון לשמור על האינטרס הציבורי", לדבריו.

מורסי נאבק על שלטונו – כותרות אחרונות
שר ההגנה באולטימטום למורסי: 48 שעות להגיב לדרישות העם
פרשנות / מורסי יכול ליפול, "האחים המוסלמים" לא
"ההפגנה הגדולה בתולדות מצרים": הרוגים ומאות פצועים

מפגינים בכיכר תחריר בקהיר, יולי 2013. רויטרס
המונים בכיכר תחריר, הערב/רויטרס

אחר הצהריים הצהיר שר ההגנה סיסי בהודעה טלוויזיונית דרמטית כי הצבא המצרי מקציב לפוליטיקאים 48 שעות להגיע לפתרון שיענה על דרישות העם – ולא, הוא ייאלץ להתערב במתרחש ולהציג "מפת דרכים חדשה". הוא הגדיר את הפגנות הענק אתמול "ביטוי חסר תקדים לרצונו של העם". לדבריו, הצבא יתחשב בהצעתו "בכל חלקי החברה ובכל המפלגות, וכן בצעירים המצרים". מדובר בצעד חריג של הצבא, המרמז על אפשרות ברורה כי ייקח את המושכות ויתערב בנעשה במדינה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
נשיא מצרים מוחמד מורסי (משמאל) וראש הממשלה הישאם קנדיל בפגישה בארמון הנשיאות בקהיר, 25 ביולי 2012. רויטרס
חמישה שרים כבר התפטרו. מורסי וראש הממשלה קנדיל, אוגוסט 2012/רויטרס

ההודעה התקבלה בשמחה בשורות האופוזיציה והמפגינים, שמילאו את כיכר תחריר בקהיר. תנועת "א-תמרוד" מסרה כי הודעת הצבא משמעה בחירות מוקדמות לנשיאות. מחמוד באדר, יוזם העצומה לקראת "הפגנת המיליון" אתמול, הביע סיפוק מהודעת סיסי. במסיבת עיתונאים ששודרה בטלוויזיה אמר כי ההודעה "תומכת ברצון של העם המצרי ברגעים אלה, שמשמעו הקדמת הבחירות לנשיאות". מנגד, המפלגה האיסלאמית "נור", השנייה בגודלה במצרים, הביעה חשש כי הצבא ישוב לשלוט בחיים הציבוריים. בכירי המפלגה הזהירו כי הביטחון הלאומי של מצרים מאוים על ידי המחלוקת שבין השלטון האיסלאמי לבין המתנגדים.

מפגינים בכיכר תחריר בקהיר, יולי 2013. AP
מפגינים נגד מורסי/AP

בתוך כך, כלי התקשורת במצרים דיווחו כי כוחות הביטחון המצרים עצרו היום שישה פעילי חמאס בביתו של איש "האחים המוסלמים". האיש הוא אחיו של אחד משומרי ראשו של חייראת א-שאטר, סגן המדריך הכללי של התנועה ומועמד האחים המוסלמים לנשיאות מצרים בעבר. על פי הדיווח, השישה נעצרו בדירה בשכונת נסר בקהיר כשברשותם נשק חם וקר. הפעילים הובלו לחקירה, כך על פי הדיווח במצרים, כדי לבדוק כיצד נכנסו למדינה. ככל הנראה, בעקבות האירוע נעצרו 15 משומרי ראשו של שאטר.

מפגינים בכיכר תחריר בקהיר, יולי 2013. רויטרס
מפגינים בכיכר תחריר בקהיר, יולי 2013/רויטרס
מפגינים בכיכר תחריר בקהיר, יולי 2013. AP
מפגינים בכיכר תחריר בקהיר, יולי 2013/AP

עדכון ראשון: 23:56

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully