וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר ההגנה באולטימטום למורסי: 48 שעות להגיב לדרישות העם

1.7.2013 / 20:27

הצבא הטיס מסוקים עם דגלי מצרים בשמי קהיר, לאות הזדהות עם המפגינים. חמישה שרים הגישו את התפטרותם. צעירים פשטו על מטה האחים המוסלמים בקהיר ושמונה נהרגו

צילום: סרטוני חובבים שהועלו לרשת, עריכה: יותם בן-דוד

צבא מצרים מצמיד אקדח לרקתו של הנשיא מורסי: הצבא הודיע אחר הצהריים (שני) כי הוא נותן אולטימטום 48 שעות למקבלי ההחלטות ולפוליטיקאים להגיע להסכמות ביניהם, אחרת יתערב במתרחש ויציג "מפת דרכים חדשה". מדובר באיום יוצא דופן של ראשי צבא מצרים, שאומרים מפורשות כמעט כי בכוונתם להתערב ישירות במצב במדינה. בעקבות ההודעה גדשו גם הערב המונים את רחובות הערים במצרים, כשמוקד האירועים בכיכר תחריר בקהיר. במקביל, דווח ברשת "אל-ג'זירה" כי מורסי נפגש הערב עם שר ההגנה עבד אל-פתח א-סיסי ועם ראש הממשלה הישאם קנדיל.

הודעת הצבא המצרי מהווה למעשה איום כי יסיר את ידיהם מההגנה על הממשלה, הנשיא והפרלמנט, אם אנשי "האחים המוסלמים" לא יציגו פשרה בפני הצעירים והתנועות הליברליות. כאישוש להצהרת הצבא הודיע שר ההגנה סיסי כי הוא רואה בהפגנות שנערכו אתמול "ביטוי חסר תקדים לרצונו של העם". עוד אמר כי הצבא יתחשב בהצעתו "בכל חלקי החברה ובכל המפלגות, ובכלל זה הצעירים המצרים". עם זאת, סיסי שאמר את הדברים בהודעה ששודרה בטלוויזיה המצרית, הסביר כי הצבא לא יתערב ישירות בפוליטיקה או בנעשה בממשלה. בערב חגו בשמי קהיר חמישה מסוקים של צבא מצרים שעליהם דגלי המדינה.

מוחמד מורסי פתאח סיסי מצרים. רויטרס
"ביטוי חסר תקדים לרצונו של העם". מורסי עם שר ההגנה סיסי, באוגוסט 2012/רויטרס
מסוקים עם דגלי מצרים בשמי כיכר תחריר בקהיר, עם התחדשות המחאה ביולי 2013. רויטרס
מסוקים בשמי קהיר, הערב/רויטרס

יאסר חמזה, מבכירי מפלגת "החירות והצדק" של מורסי, הזהיר מפני פרשנות מוטעית של הודעת הצבא, ואמר כי אף מוסד ממלכתי לא יבצע הפיכה נגד הנשיא הנבחר. "דבר כזה לא יקרה", אמר חמזה. "כל כוח שפועל נגד החוקה מהווה קריאה למהומות ולאנרכיה", הוסיף.

האולטימטום שהציב צבא מצרים התקבל בשמחה בקרב המפגינים בערים השונות. מחמוד באדר, יוזם העצומה של "הפגנת המיליון" שהתקיימה אתמול, הביע סיפוק מהודעת סיסי. במסיבת עיתונאים ששודרה בטלוויזיה אמר כי ההודעה "תומכת ברצון של העם המצרי ברגעים אלה, שמשמעו הקדמת הבחירות לנשיאות".

מפגינים ממלאים את כיכר תחריר בקהיר, עם התחדשות המחאה במצרים, יולי 2013. רויטרס
כיכר תחריר, הערב/רויטרס

ההודעה באה שעות ספורות אחרי שחמישה משרי הממשלה הכריזו על התפטרותם. בין השרים שר התיירות הישאם זעזוע, שר התקשורת וההסברה עאטף חלמי, השר הממונה על הפרלמנט חאתם בגאתו, והשר לאיכות הסביבה חאלד עבד אל-עאל. סוכנות הידיעות המצרית דיווחה כי החמישה התפטרו לאות הזדהות עם המפגינים ברחבי המדינה, הדורשים את התפטרותו של הנשיא, מוחמד מורסי. השר לאיכות הסביבה אמר כי ראש הממשה קנדיל ביקש ממנו ומיתר השרים שהתפטרו לדחות את הצעד. כמו כן, הסוכנות דיווחה כי יועצו הצבאי של מורסי, סמי ענאן, הודיע גם כן על עזיבתו. במקביל, הודיעו גם שמונה מחברי מועצת השורא על התפטרותם.

הפגנות נגד נשיא מצרים מוחמד מורסי. קהיר, 1 ביולי 2013. רויטרס
עשן מיתמר בשמי קהיר בשל המהומות, היום/רויטרס

מוקדם יותר היום פשטו מפגינים זועמים על מטה תנועת "האחים המוסלמים" בפרבר אל-מוקטם שבקהיר. נערים הציתו את המבנה ובזזו אותו, ובמקום התרחשו יידויי אבנים. כלי התקשורת במצרים דיווחו כי שמונה בני אדם נהרגו באירוע, ובכך עלה מניין ההרוגים מאז אתמול ל-16. כ-800 אחרים נפצעו במהומות בערים שונות.

מפגין מצרי משליך ספר ששמו "הנשיא מורסי בונה מצרים חדשה". קהיר, 1 ביולי 2013. רויטרס
צעיר מצרי משליך מהחלון ספר ששמו "הנשיא מורסי בונה מצרים חדשה"/רויטרס

בתגובה למתקפה על הבניין, הודיעה התנועה כי מדובר בחציית קו אדום. דובר התנועה האיסלאמיסטית, התומכת בנשיא מורסי, מתח ביקורת על כוחות הביטחון שלא התערבו בנעשה. עדי ראייה סיפרו כי בניגוד למקרים קודמים שבהם הותקפו סניפי התנועה, המשטרה הפעם עמדה מנגד ולא עצרה את המפגינים שבזזו את המקום. "לא נשב בשקט", הזהיר דובר התנועה.

נשיא ארצות הברית ברק אובמה קרא היום לנשיא מורסי לשתף פעולה עם האופוזיציה ולפעול ביתר שאת על מנת לערוך רפורמות דמוקרטיות. במסיבת עיתונאים שכינס בטנזניה, שם הוא שוהה במסגרת ביקורו באפריקה, אמר אובמה כי ארצו מודאגת מהאלימות במצרים. הוא הפציר בכל הצדדים במעורבים במשבר לנסות להגיע לפתרון מוסכם.

בתוך כך דווח כי כוחות הביטחון המצרים עצרו 15 שומרי ראש חמושים של בכיר "האחים המוסלמים" חיירת א-שאטר, בתום חילופי אש סביב ביתו שהסתיימו ללא פצועים. משפחתו של שאטר אמרה לרשת "אל-ג'זירה" כי בית המשפחה נמצא תחת התקפת הממשלה. ככל הנראה, כוחות הביטחון הגיעו לבית כדי לעצור את הנוכחים על אחזקת נשק בניגוד לחוק. שאטר היה כלוא בתקופת שלטונו של הנשיא לשעבר חוסני מובארק.

עוד בנושא
מורסי יכול ליפול, "האחים המוסלמים" לא // פרשנות
מפגין בקהיר: גם האדם הגרוע ביותר עדיף על מורסי
אולטימטום למורסי: התפטר מיד - או שנשבית את מצרים
"ההפגנה הגדולה בתולדות מצרים": הרוגים ומאות פצועים

מפגינים בוזזים את מטה האחים המוסלמים. קהיר, 1 ביולי 2013. רויטרס
מטה האחים המוסלמים בקהיר, אחרי שהוצת ונבזז/רויטרס
מפגינים בוזזים את מטה האחים המוסלמים. קהיר, 1 ביולי 2013. רויטרס
לדברי האחים המוסלמים, המשטרה נמנעה מלהתערב/רויטרס
מפגינים בוזזים את מטה האחים המוסלמים. קהיר, 1 ביולי 2013. רויטרס
התנועה הודיעה שמדובר בחציית "קו אדום של אלימות"/רויטרס

(עדכון ראשון: 15:31)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully