וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אזרח אמריקני נהרג במצרים; "חשש ממלחמת אחים"

29.6.2013 / 1:55

האופוזיציה במצרים כבר נערכת ל"הפגנת המיליון" המתוכננת ליום ראשון, ועימותים בין תומכי הנשיא מורסי למתנגדיו התפתחו בעיקר באלכסנדריה, שם נהרגו שניים וכ-70 נפצעו

צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד

יומיים לפני "הפגנת המיליון" המתוכננת בקהיר ביום השנה להשבעתו של נשיא מצרים, מוחמד מורסי, במסגרת ניסיונות האופוזיציה להביא לעזיבתו את השלטון, האווירה במצרים כבר החלה להתחמם. שני בני אדם נהרגו אמש (שישי), עשרות נוספים נפצעו ואנשי דת במדינה מזהירים מ"מלחמת אחים".

אחד ההרוגים הוא אזרח אמריקני, אשר נדקר למוות בעיר אלכסנדריה, השנייה בגודלה במדינה. גורם בשגרירות האמריקנית מסר: "השגרירות שמעה את הדיווחים על מותו של אזרח אמריקני, ומנסה לאשר אותם". לדבריו, האמריקני הצעיר השתמש במצלמת טלפון נייד סמוך למשרד של האחים המוסלמים והותקף על ידי מפגינים. הוא הובהל לבית חולים צבאי בסביבה, שם מת מפצעיו. הטלוויזיה המצרית דיווחה כי מדובר בעיתונאי, אך טרם התקבל לכך אישור רשמי.

הפגנה של מתנגדי נשיא מצרים מוחמד מורסי ותומכיו בכיכר תחריר בקהיר, יוני 2013. רויטרס
הפגנה נגד הנשיא מורסי בכיכר תחריר בקהיר, אתמול/רויטרס

בנוסף, מפגין נורה למוות במהלך עימותים בין תומכי מורסי למתנגדיו באלכסנדריה, וכ-70 בני אדם נפצעו, רובם מרסיסים. כמו כן, תשעה שוטרים נפצעו בעימותים עם מאות מפגינים סמוך למטה האחים המוסלמים בעיר. בכמה ערים בין הבירה קהיר לאלכסנדריה נפצעו עשרות גם כן. במהלך הלילה נהרג אחד מחברי מפלגת האחים המוסלמים השלטת בעיר זקאזיק בדרום המדינה.

בעקבות האירועים פרסמה הלילה מחלקת המדינה האמריקנית אזהרת מסע לאזרחים המתכננים לנסוע או השוהים כעת במצרים. על פי ההודעה, אזרחי ארצות הברית מתבקשים לדחות נסיעות שאינן הכרחיות, בשל "המתיחות הפוליטית והחברתית המתמשכת" במדינה.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
הפגנה של מתנגדי נשיא מצרים מוחמד מורסי ותומכיו בכיכר תחריר בקהיר, יוני 2013. רויטרס
באופוזיציה גינו את האלימות. מתנגדי הנשיא בקהיר/רויטרס

"נחוצה ערנות על מנת להבטיח שלא נגלוש למלחמת אחים", אמרו אנשי דת באקדמיית אל-אזהר שבקהיר, מוסד בן יותר מאלף שנה ואחד המוסדות בעלי ההשפעה הרבה ביותר בעולם המוסלמי. בהצהרה מטעם האקדמיה, אשר בעיקרה הביעה תמיכה בנשיא מורסי, היא קראה לניהול דו-שיח בין הצדדים, והטילה את האשמה במצב על "כנופיות פשע", אותם האשימו האחים המוסלמים בהריגת חמישה מתומכיהם בתוך שבוע.

האחים המוסלמים הזהירו מ"השלכות איומות אשר יובילו את המדינה למעגל אלים של אנרכיה". גם מנהיגי האופוזיציה גינו את האלימות, והצבא, אשר הזהיר כי יתערב אם הצדדים יאבדו שליטה, פרסם הודעה לפיה הוא פרש חיילים ברחבי המדינה על מנת להגן על האזרחים מעל אתרים בעלי חשיבות לאומית.

עשרות אלפים התכנסו בבירה קהיר לאחר תפילות יום השישי על מנת להביע תמיכה בנשיא. "באתי כדי לתמוך בסדר הלגיטימי", אמר אחמד אל-מגראבי, בעל חנות בן 37 מהעיר אל-מנצורה שבדלתת הנילוס. "אני עומד מאחורי הנשיא הנבחר. עליו לסיים את הכהונה שלו". במהלך ההפגנה, דוברים רבים קראו לפתוח בדיאלוג בין הצדדים.

עימותים בין תומכי נשיא מצרים מוחמד מורסי למתנגדיו באלכסנדריה, יוני 2013. רויטרס
עימותים בין תומכי מורסי למתנגדיו באלכסנדריה, אתמול/רויטרס

לקראת הפגנת המיליון ביום ראשון, דיבר בימים האחרונים אחד מראשי האופוזיציה במצרים, חמאדין סבאחי, שהיה גם אחד המועמדים בבחירות לנשיאות. "30 ביוני הוא גל חדש בחידוש המהפכה ובדרך לסיום עריצות האחים המוסלמים", אמר סבאחי. בראיון שפורסם בעיתון "אל-חיאת", הוא אף הצר על הסיסמאות של האופוזיציה בימים הראשונים של המהפכה, שקראה ל"הפלת המשטר הצבאי". לדבריו, האחים המוסלמים הצטרפו למהפכה לאחר שכבר החלה וניצלו אותה. הוא שב וטען כי הנשיאות האמיתית במצרים היא למעשה הנהגת האחים המוסלמים: "משרד המדריך הכללי היא הנשיאות של הנשיא".

ביום ראשון פרסם שר ההגנה המצרי, גנרל עבד אל-פתאח סיסי, הודעה שלפיה הצבא המצרי לא יעמוד מנגד אם ההפגנות המתוכננות ליום ראשון ידרדרו לאלימות. בהודעה שפרסם קרא סיסי לפוליטיקאים ולמפלגות השונות להגיע להסכם שיביא לפתרון המצב, אך הזהיר: "לא נתיר התקפה על רצון העם המצרי". סיסי הציב לנשיא ואנשיו שבוע למציאת פתרון למחלוקת. מההודעה לא משתמע בבירור אם הצבא המצרי יתייצב לצד המפגינים החילונים או יגן על מוסדות הממשלה שמזוהה עם מפלגת "האחים המוסלמים" של הנשיא מורסי. הודעתו של שר ההגנה מתקבלת כהתערבות בוטה בעניינים הפוליטיים של מצרים ורמיזה ברורה כי הצבא ייטול לעצמו את השלטון במדינה במקרה שההפגנות ייצאו מכלל שליטה.

(עדכון ראשון: 21:24)

פצוע בעימותים בין תומכי נשיא מצרים מוחמד מורסי למתנגדיו באלכסנדריה, יוני 2013. רויטרס
פצוע בעימותים באלכסנדריה/רויטרס
הפגנה של מתנגדי נשיא מצרים מוחמד מורסי ותומכיו בכיכר תחריר בקהיר, יוני 2013. רויטרס
הפגנה של מתנגדי נשיא מצרים מוחמד מורסי ותומכיו בכיכר תחריר בקהיר, יוני 2013/רויטרס
הפגנה של מתנגדי נשיא מצרים מוחמד מורסי ותומכיו בכיכר תחריר בקהיר, יוני 2013. רויטרס
הפגנה של מתנגדי נשיא מצרים מוחמד מורסי ותומכיו בכיכר תחריר בקהיר, יוני 2013/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully