וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תוצאות חלקיות באיראן: חסן רוחאני על סף ניצחון

המועמד המתון זוכה לפי שעה ב-51% מהקולות. במקום השני ניצב מוחמד באקר קליבאף עם 15.8%. במצב זה, לא יתקיים סיבוב שני - ורוחאני ינצח. שני מועמדים כבר הודו בתבוסתם

צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד

עשרות מיליוני איראנים יצאו אתמול (שישי) לקלפיות, כדי לבחור נשיא חדש שיחליף את הנשיא המכהן, מחמוד אחמדינג'אד. הוא מסיים שתי קדנציות מלאות ואינו רשאי להתמודד פעם נוספת. לדברי גורמים רשמיים, ההצבעה התאפיינה בשיעור התייצבות גבוה שחצה את רף ה-70% - יותר מבפעם הקודמת, ולא דווח כמעט על אי-סדרים בקלפיות. נשיא איראן לשעבר, אכבר האשמי רפסנג'אני, שנפסל מלהתמודד בבחירות הנוכחיות, אמר כי "אפילו האויבים שלנו יכולים לראות שאלה היו הבחירות הדמוקרטיות ביותר בעולם".

סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה לפי הודעת משרד הפנים האיראני כי מספירת 32 מיליון מהקולות עולה כי איש הדת האיראני חסן רוחאני, קיבל למעלה מ-14 מיליון הקולות המהווים 51%. ראש העיר טהרן, מוחמד באקר קליבאף, מדשדש מאחוריו עם כ-15.8% מקולות הבוחרים. על פי סעיף 117 בחוקה האירנית, סיבוב שני יתקיים אם איש מהמועמדים לא קיבל רוב מוחלט של מעל ל-50%. הסיבוב השני, אם יתקיים, ייערך ביום שישי הבא. אם אכן יתקיים סיבוב שני, מסתמן כי יתמודדו בו שני המועמדים רוחאני וקליבאף.

הבחירות באיראן - סיקור נרחב בוואלה! חדשות
חידת הסקרים: מי באמת מוביל במרוץ לנשיאות איראן?
גוגל: איראן פרצה לחשבונות ג'ימייל לקראת הבחירות
המודיעין האיראני איים על חייהם של עיתונאים בלונדון

המועמדים בבחירות:

רוחאני הוא איש דת מתון שהפך הלכה למעשה לנציג המחנה הרפורמיסטי בבחירות. ראש העיר טהרן, מוחמד באקר קליבאף, נחשב למנהלן פרגמטי עם עבר צבאי עשיר. בינתיים, נראה כי ברפובליקה האיסלמית משלימים עם ניצחונו של רוחאני. מוחמד רזא עארף, שהיה אחד המתמודדים לנשיאות איראן ופרש מהמרוץ לפני יום ההצבעה, התקשר לברך את רוחאני על הישגו בבחירות. עארף נמנה על המחנה הרפורמיסטי וככל הנראה מרבית מתומכיו הצביעו לרוחאני.

במקום השלישי והרביעי ניצבים כעת בהתאמה סעיד ג'לילי עם 11.5% מהקולות ומוחסן רזאאי עם 11.3%. עלי אכבר ולאיתי, יועצו לענייני חוץ של המנהיג העליון חמינאי, ניצב רק במקום החמישי עם 6.11% מהקולות ובמקום האחרון מוחמד גרזי עם 1.2% בלבד. ולאיתי הודה הבוקר בתבוסתו במרוץ. הוא אמר שהוא חש שעול כבד ירד מכתפיו ואיחל הצלחה ליתר המועמדים, אותם כינה "יריבים וחברים, וכולם משרתים טובים של המשטר". גם גרזי הודה בתבוסתו. הוא פרסם הצהרה בה בירך את המנהיג העליון עלי חמינאי, את האומה האיראנית כולה ואת "הנשיא הנבחר", מבלי לנקוב בשמו.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
רק במקום השלישי. סעיד ג'לילי/מערכת וואלה!, צילום מסך

נציגיהם של ששת המועמדים פרסמו הודעה משותפת, שבה הביעו שביעות רצון מהליך ההצבעה וקראו לתומכיהם שלא לצאת בחגיגות מוקדמות. "יש יחידים שהפיצו שמועות שונות בקריאה לגבש גוש חוסם בהצבעה", אמרו. "אנחנו מבקשים מהאומה האיראנית להתעלם מהשמועות הללו ולא להתקהל בשום צורה לפני שהרשויות מכריזות על התוצאות הרשמיות".

הנשיא אחמדינג'אד ניסה להריץ בבחירות את ראש המטה שלו, אספנדיאר רחים משאאי, הנחשב ל"מוביל הזרם הסוטה", אך זה נפסל. בתחילה אמר הנשיא המכהן כי יערער על הפסילה באוזני המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, אך מאז אותה הכרזה כמעט שלא נשמע בפומבי קולם של אחמדינג'אד או של משאאי. אתמול ניצלו השניים את השעות האחרונות לנעילת הקלפיות כדי להצביע בקלפי בטהרן, אולי כדי להתריס נגד המערכת שדחתה אותם מלהישאר במערכת הפוליטית. הם הגיעו לקלפיות בנפרד ובאיחור רב, מה שעורר שמועות על פיצול פתאומי בין שני המקורבים הוותיקים, ואף על כך שאחמדינג'אד עלול להחרים את ההצבעה.

מועד נעילת הקלפיות הוארך ארבע פעמים, בכל פעם בשעה אחת. לדברי השלטונות, הדבר נועד כדי לאפשר לכמה שיותר אזרחים להצביע, וזאת בשל התקהלות פתאומית בתחנות ההצבעה בשעות אחר הצהרים. עם זאת, מרבית הציבור אינו מאמין בשיעור ההצבעה שמפרסם משרד הפנים בטהרן. לטענת האופוזיציה באיראן, הדבר דווקא מביע על חשש השלטונות מאדישות בקרב הבוחרים ומאי-הגעה לקלפיות. פירוש של אחוז הצבעה נמוך הוא הבעת אי-אמון בממשלה אחרי שמונה שנות הכהונה הטראומתיות של אחמדינג'אד, שנבחר פעמיים כמועמדו האישי של חמינאי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אחמדינג'אד, אחר הצהריים אתמול בקלפי בטהרן. בסוף הוא הגיע/מערכת וואלה!, צילום מסך

בשבוע האחרון פרשו מהמרוץ שני מועמדים - מוחמד רזא עארף, איש המחנה הרפורמיסטי - וגולאם-עלי חדאד-עאדל, לשעבר יו“ר המג'לס (הפרלמנט) של איראן, הנמנה על הזרם המתון. רוחאני, איש ההלכה היחיד מבין ששת המועמדים שנותרו, הפך לכוכב העולה של הבחירות וזכה לתמיכה מצד הנשיאים לשעבר רפסנג'אני וחאתמי. בצהריים הותקף בחומצה מנהל הקמפיין שלו בכפר ליד העיר שיראז שבדרום-מערב איראן. סוכנות הידיעות אילנ"א מסרה כי קבוצה של אלמונים השליכה את החומר הרעיל בפניו של המנהל, יונס מהדיפור, והכתה אותו באמצע הרחוב. הוא פונה לבית החולים עם כוויות קשות. תקרית אחרת שנחקרת היא השלכת צבע לבן על קירות הקלפי של הקונסוליה האיראנית בלונדון.

בחירות באיראן. AP
ליד הנציגות האיראנית בפריז הכינו מתנגדי המשטר כרזות בגנות חמינאי/AP

קמפיין הבחירות היה קצר למדי, והחל בהגשת רשימת שמות שכללה מעל 600 מועמדים. מהם, בחרה מועצת שומרי החוקה שמונה מועמדים בלבד, אותם אישר המנהיג העליון של איראן חמינאי. לאחר מכן פרשו מהמרוץ שני מועמדים. לפי כל ההנחות חמינאי הוא הקובע הסופי של המנצח בתוצאות הבחירות, וממילא ניפה מהרשימה את כל המועמדים שמסוגלים לערער על שלטונו או על כוחם של משמרות המהפכה.

חמינאי, שהצביע בבוקר בטהרן, קרא לכל האיראנים "להצביע לכל מי שירצו - העיקר שיצביעו". הוא עצמו סירב לומר במי בחר, ואמר שאפילו משפחתו אינה יודעת מי המועמד המועדף עליו. בקלפי, הוא ניצל את ההזמנות לנגח את ארצות הברית, שהודיעה הבוקר כי היא אינה מכירה בתוצאות הבחירות. "שילכו לעזאזל", אמר בחיוך לעיתונאים.

המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי מצביע בבחירות לנשיאות, 14 יוני 2014. רויטרס
ניצל את ההזמנות כדי "לברך" את וושינגטון. המנהיג העליון חמינאי אתמול/רויטרס
המועמד המתון בבחירות לנשיאות איראן, חסן רוחאני, מצביע בטהרן, 14 יוני 2013. AP
מחייך למצלמה. חסן רוחאני בקלפי בשעות הבוקר אתמול/AP
ראש העיר טהרן מוחמד באקר קליבאף מצביע בבחירות לנשיאות איראן. טהרן, 14 יוני 2013. AP
ראש העיר טהרן קליבאף מוקף בתומכים ביציאה מהקלפי אתמול/AP
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המועמד מוחסן רזאאי מצביע בקלפי/מערכת וואלה!, צילום מסך
המועמד עלי אכבר ולאיתי מצביע בבחירות לנשיאות איראן. טהרן, 14 יוני 2013. AP
יועצו של חמינאי, עלי אכבר ולאיתי, נותן את קולו אף הוא/AP
בחירות באיראן. AP
יו"ר הפרלמנט האיראני, עלי לריג'אני, רושם את המועמד המועדף עליו על פתק ההצבעה/AP
בחירות באיראן. AP
גם הילדים זוכים להצביע - בערך/AP
בחירות באיראן. AP
חייל משגיח על שתי נשים בקלפי בטהרן/AP

עדכון ראשון: 22:22

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully