וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדליף פרשת הריגול ברשת בארה"ב נחשף: "לא עשיתי שום דבר פסול"

אדוארד סנודן בן ה-29 עבד כעוזר טכני ב-CIA ובמשך ארבע השנים האחרונות עבד בסוכנות לביטחון לאומי. "אני מבין שאני עלול לסבול ממעשיי", כתב סנודן. חקירה פלילית נפתחה

צילום: רויטרס, עריכה: מיכאל ברגמן

האיש שאחראי לאחת ההדלפות הרגישות ביותר בממשל אובמה הוא אדוארד סנודן – כך חשף אתמול (ראשון) "הגרדיאן" הבריטי. סנודן בן ה-29 עבד כעוזר טכני ב-CIA ובמשך ארבע השנים האחרונות עבד בסוכנות לביטחון לאומי (NSA). על פי הדיווח ב"גרדיאן", הוא ביקש מהם להיחשף בשמו: "לא הייתה לי שום כוונה להסתיר את זהותי מאחר שלא עשיתי שום דבר פסול", הסביר.

משרד המשפטים בארצות הברית אישר כי נפתחה חקירה פלילית בנושא. דוברת המשרד, ננדה צ'יטרה, אמרה כי התביעה בארצה מסרבת למסור פרטים נוספים על החקירה.

סנודן אחראי על הדלפת חומר רגיש מאחד הארגונים החשאיים ביותר בעולם. בפתק שצירף לסט הראשון של המסמכים, כתב: "אני מבין שאני עלול לסבול ממעשיי", אך "אני אהיה מרוצה אם הפדרציה של חוקים סודיים, חנינה לא שוויונית וסמכויות ביצועיות שלא ניתן לעמוד בפניהן השולטות בעולם שאני אוהב ייחשפו – אפילו לרגע". למרות נחישותו להיחשף, הוא התעקש שוב ושוב שהוא רצה להימנע מאור הזרקורים התקשורתי. "אני לא רוצה את תשומת לב ציבור, כי אני לא רוצה שאני אהפוך לסיפור. אני רוצה שזה יהיה על מה שהממשל האמריקני עושה".

ביום חמישי האחרון הודה ממשל אובמה כי הוא אוסף מספר רב של הקלטות טלפוניות של לפחות רשת טלפונית אחת כ"כלי קריטי להגנת האומה מפני איומי טרור על ארצות הברית". ההודאה הגיעה לאחר ש"הגרדיאן" חשף בעמוד הבית שלו הוראה סודית של בית משפט הקשורה להקלטות של מיליוני לקוחות חברת "ווריזון תקשורת". גורם בכיר בממשל אמר כי הוראת בית המשפט נוגעת רק לפרטים כמו מספר הטלפון או אורך השיחה, ולא לזהותם של המנויים או תוכן השיחות. בדיווח עוד באותו היום של "הוושינגטון פוסט" נודע גם כי הסוכנות לביטחון לאומי והבולשת הפדרלית בארה"ב (ה-FBI) חודרות ישירות לשרתיהן של תשע חברות אינטרנט אמריקניות, מצותתות לצ'טים קוליים ומשודרים, ומחלצות תמונות, דואר אלקטרוני ומסמכים. המידע שנאסף נועד לעקוב אחרי גופים זרים ולא אחרי אזרחי המדינה, כך עולה ממסמך סודי ביותר שהגיע לידי העיתון.

"אני באמת רוצה שהפוקוס יהיה על המסמכים האלה ואני מקווה שהם יעוררו ויכוח בקרב אזרחים ברחבי העולם על איזה סוג של עולם אנחנו רוצים לחיות בו", אמר סנודן והוסיף: "המניע היחיד שלי הוא ליידע את הציבור לגבי מה שנעשה נגדם". סנודן סיפר כי הוא חי "חיים נוחים מאוד" עם קריירה יציבה ומשפחה אוהבת. "אני מוכן להקריב את כל זה כי אני לא יכול לאפשר, במצפון נקי, שממשלת ארה"ב תשמיד את הפרטיות, את החופש באינטרנט וחירויות בסיסיות עבור אנשים ברחבי העולם".

הלילה אישרה חברת הייעוץ הטכנולוגית האמריקנית "בוז אלן" כי סנודן הועסק בחברה. לדברי החברה, סנודן עבד בחברה במשך פחות משלושה חודשים, ויועד לצוות שעבד בהוואי. "הדיווחים שלפיהם האדם הזה טען כי הדליף מידע מסווג הם מעוררי תדהמה", מסרה החברה בהודעתה. "אם הם נכונים, הפעולה הזו מייצגת הפרה בוטה של הנהלים והערכים של החברה שלנו". החברה הוסיפה כי תשתף פעולה עם כל חקירה שתידרש בנושא.

עוד על הפרשה
"חברות האינטרנט סיפקו לממשל ארה"ב גישה לשרתים"
האם ארה”ב מרגלת אחר פרופיל הפייסבוק שלנו בישראל?

(עדכון ראשון: 22:39)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully