וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המלחמה הסורית בגולן: האיום על ישראל קרוב מתמיד

6.6.2013 / 19:00

חוסר המשילות בגבול ומתקפות הטרור של פעילי ג'יהאד עולמי נגד צה"ל הן האיום המרכזי כלפי ישראל. צבא אסד הצליח להותיר את דגל סוריה מונף במעבר קוניטרה, בינתיים. פרשנות

צילום: יותם אסרף, סרטון שהועלה לרשת, רויטרס; עריכה: יאיר דניאל, יותם בן-דוד

האיום הגובר ברמת הגולן, ממנו מזהיר הרמטכ"ל גנץ בשנה האחרונה, הוא לא סלוגן שנועד להרתיע את פקידי האוצר מלדרוש קיצוץ בתקציב הביטחון, אלא איום ממשי הניצב בגבול ישראל. אירועי הבוקר בגבול ישראל-סוריה הם הוכחה לכך. בצה"ל, וכן בקרב כוחות האו"ם שמפטרלים ברמת הגולן, הבחינו בדגל סוריה שהוצב במעבר קוניטרה שהיווה עד כה אי של יציבות בסערה המתחוללת באזור זה יותר משנתיים. "כל עוד הדגל מתנוסס כאן", הסביר קצין בכיר בפיקוד צפון לאחרונה, "אנחנו מבינים כי הצבא הסורי מצליח לשמור על יציבות בציר שנע מקוניטרה לדמשק". אך ביממה האחרונה החליטו כוחות המורדים הסורים להרים את הראש ולהסתער על אחד מסמלי היציבות היחסית ברמת הגולן - מעבר קוניטרה. הדגל כמעט שהוחלף.

חילופי אש כבדים בצד הסורי של מעבר קוניטרה. רויטרס
העשן ואבק השריפה ניכרו היטב באזור. מעבר קוניטרה/רויטרס

עם אור ראשון החלו המורדים במתקפה ממספר כיוונים, תוך שימוש במקלעים, טילי נ"ט ונשק קל, על המוצבים הסורים באזור המעבר, במקביל לביצוע פעולות התקפיות נוספות בין הכפרים שהסיחו את דעתם של החיילים הסורים. במערכת הביטחון היה ברור כבר בשעות הראשונות כי הצבא הסורי שהופתע מהמתקפה, לא ימהר להרים ידיים וירכז כוחות כדי לצאת למתקפת-נגד. בהתאם להסכם הפירוז בין ישראל לסוריה, נאסר על צבא אסד להכניס לשטח רמת הגולן כוחות משוריינים וצבא סדיר בהיקף שעולה על סדר הכוחות שפעל באזור לפני תחילת המאבק עם האופוזיציה למשטר בדמשק. בניסיון למנוע מהמורדים ליצור רצף טריטוריאלי חדש בין גושים שנמצאים בשליטתם כבר כמה חודשים, בחר הצבא הסורי להלך על חבל דק. עשן הפגזים שהיתמר באזור אלוני הבשן וכמות אבק השריפה באוויר הבהירו היטב את המתרחש בצד הסורי.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
צה"ל  נפרס לאורך הגבול עם סוריה, יוני 2013. ג'יליס
טנקים מוצבים ברמת הגולן/ג'יליס

צה"ל נערך בשטח והעביר לכוחות הנחיות לפעול מאזורים ממוגנים, לאור חשש שהכיתור של הצבא הסורי סביב המעבר יהיה מלווה באש כבדה. לראייה, כמה פצצות מרגמה התפוצצו בקרבת הגבול ואחת מהן נחתה בשטח בסיס האו"ם בזיוון.

המורדים השיגו את ההד התקשורתי שנחוץ להם על רקע המחסור הגובר באמצעי לחימה ותחמושת. כלי התקשורת בעולם הערבי וכן במדינות המערב סיקרו את האירוע בהרחבה ועקבו אחר ההתפתחויות בשטח בשידורים חיים. כעת נותר לראות האם הלחימה העיקשת נגד הצבא הסורי תדרבן מדינות שונות לסייע בעקיפין למאמץ הלחימה של המורדים באסד.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הצבא הסורי מנגד, הוכיח את עליונותו בכוח אדם ובאמצעי לחימה שעות ספורות מתחילת הקרב. ריכוז כוחות המשוריינים באזור הרתיע גם את כוח אונדו"ף והביא לכך שדיפלומטים אוסטרים הודיעו לנציגי משרד החוץ הישראלי על החלטתם הסופית להשיב הביתה יותר מ-350 חיילים שפועלים באזור לאור האיום הנשקף לחייהם. צבא אסד, שיתרונו טמון בסדר הכוחות הרבים שלו ובמיומנותו בלחימה בשטח פתוח, הצליח לרכז כוח מספיק גדול כדי לנטרל את כיס ההתנגדות שנוצר במעבר קוניטרה. במקביל פרסם הצבא הודעה נחרצת לפיה המעבר בידיו. במקומות אחרים ברמת הגולן הצבא הנאמן למשטר בדמשק הרים ידיים, והוא מאפשר למורדים, זה כמה חודשים, לנוע באופן חופשי באזור, למעט בציר שמוביל לדמשק המהווה ציר לוגיסטי לאספקת מזון, כוח אדם ותחמושת. על פי עדות של מפקדי אונדו"ף, המחסומים של הצבא הסורי בולטים היטב לאורך הציר. הקרבות בין הצבא הסורי לבין המורדים הפכו לשגרתיים, ובזמן שהרוסים, האיראנים ואנשי חיזבאללה תומכים באמצעות העברת משאבים בצבא הסורי, כוחם של המורדים נשחק מיום ליום.

העיר קוסייר במערב סוריה לאחר שנכבשה בידי הצבא וחיזבאללה, יוני 2013. רויטרס
אנשי צבא סוריה וחיזבאללה/רויטרס

בצה"ל לא המתינו להתממשות האיום - מהלך שנראה כיום קרוב יותר מתמיד, והקדימו מענה לכך באמצעות הקמת גדוד איסוף קרבי שהחל לפעול בחודשים האחרונים. הצבא הישראלי הציב מערכת מרובת חיישנים שמאפשרת לכוחות לנטר את המתרחש באזור ביום ובלילה וכן בתנאי מזג אוויר קשים. כוחות פועלים בשנה האחרונה בגזרה כדרך קבע, כולל חוליות נגד טנקים מיחידות מורן ומיתר, שפגעו במוצבים מהם נורתה אש לעבר סיורי צה"ל. הגדר החדשה נבנתה סביב מוקדים בעייתיים כדי לבלום אפשרות של מעבר פליטים בעתיד לישראל. בנוסף, תוגברו צוותי הרפואה ברמת הגולן כדי להגיש עזרה במידת הצורך לאזרחים סורים, ויתרה מזאת, אושרה תכנית מדורגת להתמודדות עם תרחישי קיצון. האיום הנשקף כולל חוסר משילות סורית וחוליות טרור המשתייכות לג'יהאד העולמי, אשר אנשיהן יוזמים התקפות טרור נגד חיילי צה"ל לאורך גדר המערכת או ניסיונות חדירה לשטח ישראל.

ראש אמ"ן, אלוף אביב כוכבי, הדגיש בפורומים סגורים כי התפוררות משטרו של בשאר אסד עלולה להימשך שנים, אך היא מסוגלת גם להפתיע את צה"ל ברגע אחד. פיגוע אחד שיחסל את אסד הבן עשוי להביא את המשטר העלאווי להתפרקות כמו מגדל קלפים. לכן הרע עוד לפנינו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully