וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיפלומטים חושפים: הכור בבושהר נפגע ברעידת אדמה

חרף ההכחשה האיראנית, דיפלומטים אמרו לסוכנות הידיעות אי-פי שבכור האטומי נפער סדק ארוך באחד מחלקי המתקן בעקבות שתי רעידות שפקדו את האזור בחודשיים האחרונים

חרף ההכחשות האיראניות, סוכנות הידיעות AP דיווחה הערב (שלישי) כי הכור הגרעיני בבושהר נפגע כתוצאה מרעידת אדמה אחת או יותר, שאירעו לאחרונה במדינה. לפי הדיווח, בידי דיפלומטים שסרבו להזדהות, מידע עדכני אשר מראה שהכור ניזוק – גם אם לא באופן משמעותי. לטענתם, לאור רעשי האדמה, סדקים ארוכים הופיעו לפחות בחלק אחד של המתקן.

שתי רעידות אדמה פקדו את איראן בחודש אפריל ובתחילת חודש מאי. הרעידה שאירעה באזור הכור ב-6 במאי הייתה בעוצמה 5.1 דרגות אולם לא דווח אז על נפגעים או על נזק. ברעידה אחרת חודש מוקדם יותר נהרגו 37 בני אדם ו-850 נפצעו. מוקד הרעש היה כ-90 קילומטרים מדרום-מזרח לבושהר. המרכז הגיאולוגי האמריקני דיווח כי עוצמת הרעש הייתה 6.3 דרגות.

עובדים בחדר הבקרה של הכור הגרעיני ליד בושהר, אירן, נובמבר 2010. AP Photo/IIPA,Ebrahim Norouzi, AP
עדויות על סדק ארוך באחד מחלקי המתקן. טכנאים בכור בבושהר/AP, AP Photo/IIPA,Ebrahim Norouzi

מרכז הרעש היה בעיר הנמל כאכי השוכנת לחופי המפרץ הפרסי. עדי ראייה דיווחו כי הרעש הורגש גם מחוץ לאיראן והגיע עד לחופי דובאי וקטאר. גם בבחריין זעו בניינים בשל רעדי משנה. סוכנות הידיעות הרוסית "ריא נובוסטי" דיווחה כי פעילות הכור הגרעיני בבושהר לא שובשה בשל הרעש. פקיד בכיר בחברה אטומסטרויקספורט שבנתה את הכור עבור האיראנים מסר כי "לרעש האדמה לא הייתה כל השפעה על הפעילות הרגילה של הכור, ואנשי הצוות במקום ממשיכים בעבודה הרגילה. רמות הקרינה בכור נמצאות בתחום הרגיל".

גם ההנהגה של הרפובליקה האיסלאמית הבהירה לקהילה הבינלאומית מיד אחרי הרעידות כי הכור לא נפגע. הכור בבושהר, שמייצר חשמל בטכנולוגיה גרעינית מאז ספטמבר 2011, אמנם לא מהווה סכנה משמעותית, אולם כמה מדינות הביעו חשש בנוגע לבטיחות שלו. יצוין שאיראן סרבה להשתתף בכנס בטיחות בינלאומי בנושא האטום, זאת על אף שפעילות הכור בבושהר הושבתה כבר בעבר לתקופות ממושכות בשל בעיות טכניות. בחודש שעבר, וכחלק מהניסיון לשדר "עסקים כרגיל" הבהיר ראש המשרד להגנת הסביבה באיראן כי כל מתקני הגרעין בארצו מוגנים היטב ממתקפות סייבר ומרעידות אדמה חזקות ביותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully