וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האו"ם: צבא אסד והמורדים ככל הנראה עשו שימוש בנשק כימי

חוקרים לזכויות אדם של האו"ם העריכו כי שני הצדדים הלוחמים השתמשו בנשק כימי. "לא היה ניתן לקבוע באילו חומרים מסוימים השתמשו, מקור אספקתו ואיזה צד עשה בו שימוש"

צילום: רויטרס, סרטונים שהועלו לרשת, עריכה: גדי וינסטוק

חוקרים לזכויות האדם של האו"ם אמרו היום (שלישי) כי יש להם "יסוד סביר" להאמין כי נעשה שימוש בנשק כימי בכמות מוגבלת בסוריה. בדוח האחרון שלהם, שהתבסס על ראיונות עם קורבנות, צוות רפואי ועדי ראייה, הם שמעו טענות כי גם כוחות הממשלה הסורית וגם המורדים השתמשו בנשק אסור, אך מרבית העדויות קשורות לצבא אסד.

"יש יסוד סביר להניח כי נעשה שימוש בכמויות מוגבלות של כימיקלים רעילים. לא היה ניתן לקבוע באילו חומרים מסוימים נעשה שימוש, מקור אספקתו ואיזה צד עשה בו שימוש בהתחשב בראיות שבידינו", הסביר פאולו פיניירו העומד בראש ועדת החקירה במסיבת עיתונאים בג'נבה.

הלחימה בסוריה: לוחם אופוזיציה במחוז ראקה תחת הפצצה של צבא אסד. רויטרס
מרבית העדויות על שימוש בנשק כימי קשורות לצבא אסד. הפצצה של צבא אסד במחוז ראקה, בחודש מרץ/רויטרס

הוועדה בחנה ארבעה דיווחים על מתקפות בנשק כימי בחודשי מרץ ואפריל, אבל לא הצליחה לקבוע מי היה הצד בלחימה שעשה בו שימוש. "העדים שראיינו כללו קורבנות, פליטים שנמלטו מאזורים מסוימים וצוות רפואי", הוסיף פיניירו, אשר נמנע מלרדת לפרטים מטעמי סודיות.

הצוות, שהורכב מ-20 חוקרים ניהל 430 ראיונות מה-15 בינואר ועד ה-15 במאי עם פליטים סורים במדינות שכנות וניהל שיחות עם אזרחים סורים במדינה באמצעות תוכנת "סקייפ".

בסוף חודש אפריל הודה לראשונה בפומבי נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, כינעשה שימוש בנשק כימי בסוריה, וחזר על האמירה כי מדובר ב"שינוי חוקי המשחק". אובמה אמר כי "יש לנו עדויות שהיה נשק כימי שהשתמשו בו, אבל אנחנו לא יודעים איך, מי ומתי השתמשו בו".

עד כה העדויות בנושא היו סותרות. כשבוע לאחר דבריו של אובמה, אמרה חוקרת עצמאית של האו"ם, קרלה דל פונטה, כי אנשיה אספו עדויות לפיהן המורדים בסוריה עשו שימוש בגז עצבים מסוג סארין. צוות החוקרים, שבחן עדויות של פצועים במלחמת האזרחים בסוריה ושל רופאים שטיפלו בהם, אמר כי טרם עלו הוכחות כי משטר אסד ונאמניו עשו שימוש בנשק כימי. זאת, בניגוד להערכות שהשמיעו בתקופה האחרונה ישראל וארצות הברית. הבית הלבן פקפק בממצאים הללו.

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully