וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב וגרמניה קוראות לרוסיה: אל תחמשו את אסד

לאחר שרוסיה הודיעה כי בנוסף לטילי ה-S-300 שהתחייבה לספק למשטר הסורי היא מתכוונת גם להעביר לו מטוסי קרב, שרי החוץ של ארה"ב וגרמניה הזהירו: "זה יפגע בסיכוי לשלום"

שעות ספורות לאחר שרוסיה הודיעה כי תמכור לפחות עשרה מטוסי קרב מדגם מיג-29 למשטרו של הנשיא הסורי, בשאר אסד, ארצות הברית וגרמניה קוראות למוסקבה שלא לחמש את סוריה. שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, ומקבילו הגרמני, גידו וסטרוולה, נועדו אתמול (שישי) בוושינגטון, ובעקבות פגישתם יצאו במשותף נגד כוונתה של רוסיה להעביר לדמשק מערכות טילים מסוג S-300, אשר לטענתם עלולות להאריך את מלחמת האזרחים במדינה. על פי קרי, להעברת כלי הנשק מצד רוסיה יכולה להיות "השפעה שלילית ביותר", והיא תעמיד את ביטחונה של ישראל בסכנה.

שר החוץ האמריקני ג'ון קרי במסיבת עיתונאים עם שר החוץ הגרמני, גידו ווסטרוולה. רויטרס
מקווים שרוסיה תחזור בה. קרי ווסטרוולה, אתמול בוושינגטון/רויטרס

השר הגרמני הפציר ברוסיה שלא תפגע בסיכויים לשיחות השלום שהיא וארצות הברית מנסות לארגן בין המשטר הסורי למורדים בז'נבה בחודש הבא, וקרי ביקש מרוסיה שלא לערער את האיזון באזור באמצעות חימוש משטר אסד, "בין אם מדובר בחוזה ישן או לא", אמר בהתייחסו לטענה שהעסקה על העברת הטילים נסגרה כבר ב-2010.

"יש לה (לעסקה) השפעה שלילית ביותר על האיזון בין האינטרסים השונים ועל היציבות באזור, והיא מציבה את ישראל בסכנה", אמר קרי במסיבת העיתונאים המשותפת. "אנו מקווים שהם ימנעו מכך במטרה לאפשר לתהליך השלום הזה לעבוד".

קרי הביע ביטחון בכך שהאופוזיציה הסורית תשתתף בשיחות בז'נבה, על אף שאלה כבר הצהירו שאין בכוונתם להגיע. גורמים רוסים ואמריקנים קבעו פגישה לשבוע הבא, אל מנת להכין את הקרקע לוועידת השלום.

מטוס מיג 29. AP
לא רק S-300. מיג-29/AP

כאמור, רוסיה הודיעה אתמול שתמכור לפחות עשרה מטוסי קרב מדגם מיג-29 למשטרו המתפורר של אסד. מנכ"ל חברת מיג, סרגיי קורוטקוב, אמר לסוכנויות הידיעות ברוסיה שמשלחת סורית שהגיעה למוסקבה סיכמה את פרטי העסקה. הוא סירב למסור את מספרם המדויק של המטוסים, אך אמר שמדובר ב"יותר מעשרה".

יורי אושקוב, עזרו של נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, הגן היום על זכותה של מוסקבה לספק נשק לממשלת סוריה, ואמר כי החלטת האיחוד האירופי להסיר את אמברגו הנשק יפגע במאמצים להגעה לוועידת השלום. "ההחלטה לא תורמת להכנות לאירוע הבינלאומי", אמר אושקוב.

מוקדם יותר השבוע הודיעה רוסיה כי תכבד את הסכמיה עם סוריה בדבר מכירת מערכת ההגנה האווירית המתקדמת S-300, המאיימת על מטוסי חיל האוויר הישראלי, וזאת למרות מאמציהן של ישראל וארצות הברית למנוע את הגעת המערכת לידיים סוריות. היום דווח ברוסיה כי המערכת עדיין לא הגיעה לידי אסד, וכי תגיע לידיו, אם בכלל, ב-2014.

"לא סביר שהבחירות באיראן ישנו את עמדתה על הגרעין"

קרי ווסטרוולה שוחחו גם על נושא האיראני. במסיבת העיתונאים, אמר קרי כי אין לו ציפיות גבוהות באשר לאפשרות שהבחירות הקרבות באיראן ישנו את התמונה בנושא תכנית הגרעין האיראנית. הוא הסביר כי כל תמורה במדיניות הגרעינית של איראן תבוא מהמנהיג העליון של המדינה ולא מהמנצח בבחירות, שיתקיימו ב-14 ביוני.

קרי הדגיש כי נשק גרעיני בידי איראן אינו מקובל. לדבריו, על איראן להבין שהסבלנות של הקהילה הבינלאומית בנושא הולכת ונשחקת. "בכל חודש שעובר זה נהיה מסוכן יותר", אמר קרי. שר החוץ הגרמני הוסיף כי יש צורך בשיחות דיפלומטיות נוספות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully