וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנשיא פרס משיב ללפיד: "אבו-מאזן הוא הפרטנר לשלום"

אף ששר האוצר הטיל ספק ביכולת של יו"ר הרשות לקדם את המו"מ, התייצב הנשיא פרס בכנס בירדן ואמר: "הוא מסוגל לפרוץ דרך". אבו-מאזן הבהיר: "לא נקבל מדינה בגבולות זמניים"

צילום: רויטרס, לע"מ; עריכה: מיכאל ברגמן

נשיא המדינה שמעון פרס, המשתתף בכנס "הפורום הכלכלי העולמי" בצד הירדני של ים המלח נשא היום (ראשון) נאום מדיני שבמרכזו עמד המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים והחזרה לשולחן הדיונים. במהלך הכנס, בו השתתף גם שר החוץ האמריקני ג'ון קרי, קרא פרס ליו"ר הרשות הפלסטינית אבו-מאזן, איתו יוועד מאוחר יותר, להניע את התהליך על מנת להביא סוף לסכסוך.

"חברים, אנחנו ושכנינו הפלסטינים חייבים לחזור מהר ככל שניתן למשא ומתן, כדי להביא שלום", אמר הנשיא. חרף דבריו של שר האוצר יאיר לפיד, לפיהם יו"ר הרשות אינו מהווה עמית לשלום, אמר: "אבו מאזן, אתה הפרטנר שלנו, ואנחנו הפרטנר שלך. אתה שותף כמונו למאמץ לשלום. אנחנו צריכים ויכולים לפרוץ את הדרך. לא נאפשר למכשולים לגבור עלינו".

פרס התייחס גם ליוזמת השלום הערבית והבהיר כי מדובר בשינוי משמעותי ובהזדמנות אסטרטגית. "היוזמה מחליפה את אסטרטגיית המלחמה בחוכמת השלום. עלינו לנטוש את הסקפטיות ואת הטענה שהמלחמה היא בלתי נמנעת. היא כן נמנעת. השלום הוא בלתי נמנע". בהמשך הבהיר שהצדדים כבר הגיעו להסכמה עקרונית, על פתרון שתי המדינות, וכעת נותר רק "להשלים" את התהליך.

פרס פנה לנתניהו ולאבו מאזן, ואמר: "עליהם להגיד כן לעתיד השלום. על המנהיגים להתקבל על הקשיים והסכנות, ולהוביל את העמים לעתיד טוב יותר.

נשיא המדינה בפגישתו היום עם מלך ירדן עבדאללה השני, בביקורו בכינוס הכלכלי העולמי בירדן, מאי 2013. מארק ניימן, לשכת העיתונות הממשלתית
פרס ועבדאללה, היום/לשכת העיתונות הממשלתית, מארק ניימן

"אני כאן כדי להביע את תקוותו ושאיפתו של העם הישראלי לסיום הסכסוך ולתחילתו של עידן חדש. אני מקווה שהפורום הזה יצליח להשמיע קול המנוגד לסקפטיות. אני מתפלל שהוא יצליח להביא למחר בהיר יותר, שבזכותו יגדלו פירות החופש, המדע והקידמה. בואו נשים בצד את החשדנות ואת היריבות ונפתח צוהר לעתיד של הרמוניה", אמר הנשיא לנוכחים.

פרס התייחס גם לנושא האיראני, והבהיר כי העם האיראני אינו האויב של ישראל. "זוהי מדיניות המשטר האיראני שמאיימת על כולנו. האזור שלנו, והעולם כולו, לא יכול לקבל את שאיפות ההשתלטות של משטר אלים שכזה. הקהילה הבינלאומית לא יכולה לקבל את האיומים בשימוש בנשק כנורמה", אמר.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן) ברמאללה, פברואר 2012. AP
אבו-מאזן/AP

לפניו עלה לנאום גם יו"ר הרשות ששמר על קו נחוש ובלתי מתפשר. "הזהרתי בעבר שהמצב הנוכחי הוא בלתי נסבל", אמר אבו-מאזן, "המשך הרחבת ההתנחלויות, שינוי במעמד של ירושלים, מעצרים ושאר מעשים של ישראל יובילו לסגירת האפשרות של פתרון שתי המדינות. הדור החדש התחיל לאבד אמון ברעיון של חיים משותפים בין שתי מדינות, ולכן אנחנו גם מזהירים מפני הזרמים הנואשים. אני קורא לתת לדור החדש תקווה לפני שהוא יאבד אותה לחלוטין. הפלסטינים רוצים שלום, אחרי מאבק של 65 שנים", אמר. בתגובה להאשמות בישראל לפיהן במערכת החינוך הפלסטינית מוכנסים תכנים אנטי-ישראלים הבהיר: "אנחנו לא מלמדים שנאה וגזענות נגד איזו שהיא דת. אנחנו מפיצים את תרבות השלום בקרב ילדינו ואנשינו".

יו"ר הרשות חזר על עמדתו לפיה לא ניתן לשוב לדיונים בתנאים מוקדמים. "כדי לסיים את הסכסוך צריך לדון בכל הנושאים - בהם גם הפליטים והאסירים. שוחחנו כמה פעמים בנושאי הפליטים, אבל בימינו שומעים רק דבר אחד: לא רוצים לדון בזה, שזה מחוץ למסגרת המו"מ, אף שהנושא נמצא ביוזמת הליגה הערבית". אבו-מאזן הניף את שני העמודים המכילים את היוזמה ואמר כי מרבית הישראלים כלל לא מכירים את תוכנה. "היוזמה הערבית אומרת שכל המדינות האיסלאמיות יכירו בישראל. איך אפשר לפספס את ההזדמנות הזאת תמורת חזרה לגבולות 67', זה פשוט מצער. 70% מהישראלים לא מכירים את היוזמה. למה אתם מחכים? רק תקראו את שני העמודים הללו ותבינו כמה בעלי ערך הם. זו הדרך – לסגת ולקבל הכרה לישראל", אמר.

הוא חזר והבהיר כי הפלסטינים לא יסכימו לשום הסכם שיכלול טרנספר, או הסכם עם גבולות זמנים, או הסכם שיזנח את כלל נושאי הליבה. "זה לא משהו שיסיים את הקונפליקט, זה רק ימשיך אותו לכדי התנגשויות שאיננו רוצים בהן. מדינת פלסטין שאנחנו רוצים היא מדינה דמוקרטית לכולם ללא אפליה של דת, של מין ועוד, שמוסדותיה פועלים בשקיפות".

שר החוץ האמריקני ג'ון קרי. GettyImages
"אם ניקח את הבחירות הלא נכונות או אם לא נבחר בכלל – זה יהיה אסון". ג'ון קרי/GettyImages

שר החוץ האמריקני קרי, שהשתתף אף הוא בפורום עלה אחרון לשאת נאום בו עודד את ישראל והרשות לקחת דוגמה מתוך ההתקוממות של הצעירים ברחבי העולם הערבי. "כולנו זוכרים שחוסר כבוד הדדי עורר את האביב הערבי", אמר השר. "הפגנה אחת של אדם בתוניסיה הובילה למהפכות בכמה מדינות. נגד כל הסיכויים, צעירים נחושים גרמו להפלת דיקטטורים של עשרות שנים. האירועים הללו לא נולדו מאידיאולוגיה דתית, אלא מרצון לעתיד ולשינוי. מה שיגרום לזה גם באזור הזה הוא התקווה לעתיד, להזדמנויות, לכבוד. אנחנו צריכים לעשות הכל כדי שלאנשים יהיו יותר אפשרויות. גם לסקטור הפרטי והעסקי יש חלק בשינוי. אנחנו זקוקים אחד לשני. אינשאללה, אנחנו נכתוב את הסיום הטוב לזה".

קרי הבהיר כי מדובר ברגעי מפתח, שיש לנצלם, והזהיר כי אי עשייה תגביר את כוחם של מתנגדי השלום. "אם לא ננצל את הרגע, אנחנו נתחרט. גורמים קיצוניים יכולים להיכנס לתמונה אם הרגע לא ינוצל על ידי הדרג המדיני. אם ניקח את הבחירות הלא נכונות או אם לא נבחר בכלל – זה יהיה אסון", אמר. הוא התייחס גם לסכנה שבעליית כוחות מיליטנטים, כפי שכבר קורה בסוריה לדוגמה. "אנשים מסוכנים ייקחו לידם כלי נשק מסוכנים מאד, אם לא ניקח את הסיכונים שבשלום. המנהיגים צריכים ליישם את החלום לשלום", סיכם

יצוין כי מוקדם יותר במהלך ביקורו בירדן נפגש הנשיא גם עם המלך עבדאללה. השניים הדגישו כי פתרון שתי מדינות הינו הפתרון הישים היחיד לסיום הסכסוך, להשגת שלום בין הפלסטינים וישראל ולהגברת הביטחון והיציבות באזור. המלך עבדאללה הדגיש את חשיבות יוזמת השלום הערבית כדי ליישם שלום סופי והוגן באזור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully