וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה נועד עם ארדואן בבית הלבן: "אסד חייב ללכת"

נשיא ארצות הברית וראש ממשלת טורקיה דנו גם בנרמול היחסים בין אנקרה לירושלים ובמניעת נשק גרעיני מאיראן. במקביל, נועד שר הביטחון יעלון עם ראש ה-סי.אי.איי בישראל

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

בניסיון נוסף לקדם את סיום מלחמת האזרחים בסוריה, נועד אתמול (חמישי) נשיא ארה"ב ברק אובמה בבית הלבן עם ראש ממשלת טורקיה רג'פ טייפ ארדואן. לפגישה הצטרפו גם שר החוץ האמריקני ג'ון קרי, שר ההגנה צ'אק הייגל ושרי החוץ והאוצר הטורקים. בפגישה דנו הצדדים במשבר בסוריה, ימים ספורים לאחר מתקפת הטרור בטורקיה, בה נהרגו 52 בני אדם ונפצעו למעלה ממאה.

נשיא ארה"ב ברק אובמה עם ראש ממשלת טורקיה רג'פ טייפ ארדואן. רויטרס
אובמה וארדואן, בחצר הבית הלבן אתמול/רויטרס

במקביל, נועד הערב שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון, עם ראש ה-סי.אי.איי, ג'ון ברנן, בירושלים. השניים דנו בנושאים אזוריים, בהם המלחמה בסוריה, ניסיונות חיזבאללה להשיג נשק שובר איזון, מעורבותה הגוברת של איראן בניסיונות החימוש בגבולות ישראל ופירוק הגרעין האיראני. גורם ביטחוני מסר כי ברנן הגיע לביקור רחב בישראל במסגרתו נפגש גם עם גורמים מדיניים. הפגישה עם שר הביטחון נועדה לחיזוק הקשר בין השניים שיידרשו לעבוד באופן קרוב על רקע האירועים באזור.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
ג'ון ברנן, יועץ הבית הלבן ללוחמה בטרור ומועמד לראשות CIA. ינואר 2013. Alex Wong, GettyImages
נועד עם השר יעלון ועם גורמים מדיניים בירושלים. ג'ון ברנן/GettyImages, Alex Wong

במסיבת עיתונאים משותפת בתום פגישתו עם ארדואן, שב וחזר הנשיא אובמה על עמדתו לפיה נשיא סוריה בשאר אסד "חייב ללכת". "טורקיה גילתה נדיבות לפליטים. אני מבין שזה נטל גדול וארה"ב תמשיך לסייע למדינות באזור להשתתף בנטל הזה", הבטיח אובמה. "נמשיך לעזור לשותפינו הטורקים בסיוע. במקביל, נמשיך להגביר את הלחץ על משטר אסד ולהביא לסוריה דמוקרטית בלי בשאר אסד". לדבריו, "הסכמנו שאסד צריך ללכת. להעביר את השלטון זו הדרך היחידה".

בפתח דבריו התייחס אובמה גם ליחסים בין שתי המדינות. "ביקור זה משקף את החשיבות שארה"ב רואה ביחסים עם בת בריתנו טורקיה ואני מעריך את יחסיי עם ארדואן", אמר. הוא סיפר כי שני המנהיגים דנו גם בסוגייה האיראנית והסכימו "שזה קריטי שהמדינה הזו לא תשיג נשק גרעיני ותדליק את האזור". אובמה הוסיף גם כי דן עם ארדואן בנירמול היחסים עם ישראל ובקידום פתרון שתי המדינות.

אובמה וארדואן בפגישה בבית הלבן. רויטרס
הצוותים האמריקנים והטורקים בפגישה, אתמול/רויטרס

בפתח דבריו הביע ראש הממשלה הטורקי את צערו על מתקפת הטרור בבוסטון. "אנו מדינה שנלחמת בטרור שנים רבות", אמר. "איבדנו חיים רבים. אנו מבינים טוב את הרגשות של האמריקנים". לדבריו, "טורקיה וארה"ב נחושות להילחם יחד נגד הטרור". אדואן התייחס גם הוא למלחמת האזרחים בסוריה ואמר: "אנחנו וארה"ב נמצאים בהסכמה מלאה לגבי זה שיש לשים סוף להליך המדמם בסוריה ולבסס ממשלה חדשה. אנו מסכימים גם שאין להשתמש בנשק כימי".

ארדואן התייחס בדבריו גם ליחסים עם ישראל ואמר: "במתקפה על מרמרמה אזרחים נהרגו. אנחנו עובדים כעת מול ממשלת ישראל על פיצויים והביקור בעזה יסיע לשלום ולאחדות פלסטין". ארדואן סיפר כי הוא מתכוון לבקר בקרוב ברצעות עזה ובגדה המערבית. "אני רואה חשיבות רבה לביקור בנוגע לשלום במזרח התיכון", אמר והבהיר: "הביקור לא אומר שאני מעדיף צד אחד או אחר. אני מקווה שהביקור יביא לאחדות בפלסטין".

דוברת משרד החוץ האמריקני, ג'ן פסקי, התייחסה להכרזתו של ארודאן כי בכוונתו לבקר ברצועת עזה, ואמרה: "אנו מתנגדים לכל דיאלוג עם חמאס, שהינו ארגון טרור. לגבי תוכניות הנסיעה של המנהיג הטורקי, אני מפנה אתכם לרשויות טורקיה". פסקי הוסיפה: "עמדתנו ברורה גם לגבי ההתנחלויות - איננו מקבלים את המשך הרחבתן. זה לא תורם לשלום ומדינת פלסטין העצמאית צריכה להיות בת קיימא".

בתשובה לשאלת אחד הכתבים, השיב ארדואן כי המידע בדבר טילים כימיים שנורו בסוריה משותף לכל ממשלות המערב. "אנו מקבלים את המידע ונעביר לציבור", הוסיף. אובמה אמר: "אנחנו יודעים שעשרות אלפים נהרגים מטילים וזה מספיק בשביל תגובה עולמית. אנו מחוייבים להציג את כל מה שאנו יודעים לקהילה הבינלאומית, עם כל הלחץ על אסד. יש טווח רחב של אופציות שארה"ב כבר מעורבת בהן אבל זו גם בעיה בינלאומית והתקווה שלי היא לעבוד עם כל הצדדים, כולל טורקיה, כדי להביא לפיתרון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully